spot_img
duminică, mai 22, 2022
spot_img

Ultima zi a lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători. Bilanțul mandatului

Azi, 30 septembrie 2021, este ultima zi a lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători. Club Feroviar vă prezintă bilanțul mandatului de cinci luni și zece zile al celui pe care fostul ministru al Transporturilor Ovidiu Drulă l-a numit la conducerea operatorului feroviar de stat și căruia apoi i-a prelungit mandatul, în ciuda unui scandal public.

Pe 15 aprilie 2021, ministrul Cătălin Drulă anunța înlocuirea lui Dan Marian Costescu cu Ovidiu Vizante la șefia CFR Călători, iar cinci zile mai târziu acesta din urmă își începea mandatul de patru luni.

La acea vreme, Club Feroviar a prezentat o listă scurtă cu 6 ”cartofi fierbinți” care-l așteptau în noua sa funcție, mai exact probleme stringente pe care ar fi trebuit să le rezolve. Lista era următoarea:

  1. Recuperarea automotoarele sechestrate de Călin Mitică
  2. Eliberarea biletelor în tren cu ajutorul dispozitivelor electronice
  3. Transferul caselor de bilete la CFR SA
  4. Vagoane de dormit/cușetă la toate trenurile de noapte
  5. Transportul feroviar din București-Ilfov
  6. Mersul trenurilor pentru sezonul estival.

Ovidiu Vizante: „Ce e bun se va vedea, ce nu am reușit sunt nerealizările mele”

Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători Închirierea materialului rulant cercetare disciplinară la CFR Călători automotoarele sechestrate noul șef al CFR CălătoriClub Feroviar l-a contactat pe Ovidiu Vizante în ultima sa zi în fruntea CFR Călători, cu rugămintea de a-și face un bilanț al mandatului.

(Încă) directorul general a fost scump la vorbă, mulțumindu-se să declare: „Ce e bun se va vedea, ce nu am reușit sunt nerealizările mele. Au fost și reușite, au fost și niște mici eșecuri. Una peste alta, a fost o experiență de viață”.

Cum de la Ovidiu Vizante nu am reușit să ”smulgem” propia sa viziune asupra bilanțului mandatului său, vom face noi un rezumat. Să luăm pe rând cele șase puncte de pe lista de ”cartofi fierbinți” și să adăugăm și altele noi pe listă.

1. Automotoarele au rămas sechestrate la Remarul cât timp s-a aflat Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători

Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători Raport de control la CFR Călători reparații la Săgeata Albastră noul șef al CFR Călători majorările de capital la CFR Călători consilier la Ministerul TransporturilorDe trei ani, șase automotoare Siemens Desiro (Săgeata Albastră) sunt sechestrate în curtea Remarul 16 Februarie, unitate de reparații material rulant deținută de omul de afaceri Călin Mitică.

În timpul mandatului lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători nu s-a făcut niciun demers concret pentru recuperarea lor. A continuat procesul civil, însă nu a fost introdusă nicio acțiune penală și nu a fost sesizată Poliția.



2. Eliberarea biletelor în tren, posibilă pe ruta de Aeroport. Plus aplicația CFR Călători pentru smartphone

trenurile de Aeroport bilete cu cardul în tren bilete la trenul de OtopeniModul în care se eliberează biletele în tren este o adevărată rușine pentru operatorul feroviar național de transport de călători.

Pur și simplu, controlorul completează cu pixul un tipizat dintr-un carnețel cu hârtie autocopiativă. La începutul lunii decembrie 2020, în mandatul lui Dan Costescu, CFR Călători a lansat licitația pentru achiziționarea de terminale pentru bilete în tren, în valoare de două milioane de euro. Licitația s-a finalizat în mandatul lui Ovidiu Vizante, iar primele trenuri în care este posibilă cumpărarea de bilete la nivel de secol 21 sunt cele de Aeroport. Tot în aceste garnituri a fost introdus și un proiect pilot de cumpărare a biletelor cu plata cu cardul.

Pentru că tot suntem la capitolul digitalizare, trebuie menționat și faptul că în mandatul lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători a fost lansată aplicația pentru smartphone, care permite cumpărarea biletelor de tren direct cu telefonul mobil.

3. Casele de bilete au rămas la CFR Călători. Nu s-a făcut niciun demers pentru transferarea lor la CFR SA

persoanele fără adăpost din gări bilete online pentru studenți rezervarea online a călătoriilor studenților programul de guvernareCasele de bilete din stațiile de cale ferată aparțin de CFR Călători, la fel și personalul aferent. O situație anormală, din moment ce piața transportului feroviar de călători este liberalizată de mai bine de două decenii, iar prin multe gări circulă și operatori privați.

Soluția firească ar fi fost ca Ovidiu Vizante să facă toate demersurile pentru transferul caselor de bilete la Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, gestionarul infrastructurii, iar aici să se vândă legitimații de călătorie pentru toți operatorii. Nu s-a întâmplat acest lucru. Sigur, transferul către CFR SA nu putea fi decis doar de șeful CFR Călători, fiind necesară parcurgerea mai multor etape administrative, inclusiv o Hotărâre de Guvern, însă el trebuia să inițieze acest demers. Și nu a făcut-o.

4. Nici acum nu sunt vagoane de dormit sau cușetă la toate trenurile de noapte

reparații la vagoane cușetă trenurile speciale pentru Austria Ordonanța Militară 2 nevăzător la vagonul cușetăUna dintre ultimele găselnițe ale lui Dan Marian Costescu din funcția de director general al CFR Călători fusese să introducă vagoane de dormit și cușetă în compunerea unor trenuri de zi.

Asta în condițiile în care există trenuri de noapte în compunerea cărora nu mai există de ani buni asemenea vagoane. De exemplu, trenul de noapte Iași/Suceava-Constanța nu are vagoane de dormit sau cușetă decât în perioada sezonului estival și de 1 Mai, situație care se perpetuează de mai bine de un deceniu. Problema nu a fost rezolvată de Ovidiu Vizante.

5. Problema transportului feroviar București-Ilfov, rezolvată și nu prea în mandatul lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători

TFC în Mersul Trenurilor 2020-2021
Stația Brănești Sat

Un alt ”cartof fierbinte” semnalat de Club Feroviar la preluarea de către Ovidiu Vizante a conducerii operatorului feroviar de stat era transportul feroviar în regiunea București-Ilfov.

Introducerea, la finele anului 2019, a cinci perechi de trenuri Regio pe relația București Nord-București Băneasa-Brănești-Fundulea, făcută la inițiativa secretarul de stat Ionel Scrioșteanu, era un prim pas. Numai că Dan Marian Costescu le-a tot suspendat și repus în circulație , pentru ca în final să le anuleze definitiv. Și anulate au rămas și în mandatul lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători. Între timp, de la 1 Mai, pe ruta București Nord-București Băneasa-Fetești să opereze trenuri Regio și Transferoviar Călători.

Tot în zona București-Ilfov, s-a făcut recepția și la două noi stații, pe linii noi sau modernizate – PO Aeroport, pe Magistrala 700 spre Urziceni, și PO Patinoar, cunoscută ca ”gara lui Ion Țiriac”. Dacă în aceasta din urmă opresc toate trenurile de Aeroport, prima (construită cu toate dotările demne de secolul 21) este ținută închisă, deoarece niciun tren de Urziceni nu are oprire aici.

park&ride PO Parc Mogoșoaia validarea la STB trenuri București Nord-Parc Mogoșoaia navetiștii din Ilfov trenuri București Nord-Parc Mogoșoaia PO Parc Mogoșoaia europeron la Parc MogoșoaiaO ”bilă albă” o constituie introducerea de opriri ale tuturor trenurilor de Aeroport la PO Parc Mogoșoaia, stație feroviară construită de primăria din localitatea ilfoveană.

6. Mersul trenurilor spre litoral, cu bune și cu rele. Vizante a reparat pe ultima sută de metri ce stricase Costescu

circulația Trenurilor Soarelui programul Litoralul pentru toți WC defect în tren locomotivă defectă electrificarea căii ferate Constanța-MangaliaDe mulți ani, CFR Călători face o greșeală imensă, prin care îi trimite pe oameni la autocare și la microbuze: trenurile directe spre Mangalia, cu opriri în toate stațiunile din sudul litoralului, pleacă din București doar la primele ore ale dimineții. Cele de după-amiază își limitează traseul la stația Constanța, așa că dacă vrei să pleci vineri după-amiază spre Vama Veche, trenul nu mai reprezintă o opțiune demnă de luat în seamă. Problema nu a fost rezolvată de conducerea CFR Călători nici în sezonul estival 2021.

Dincolo de acest inconvenient, mersul trenurilor spre litoral s-a desfășurat în general decent în această vară, cu unele excepții pe care le vom detalia mai jos.

De menționat faptul că, pe ultima sută de metri, Ovidiu Vizante a reușit să repare o greșeală imensă făcută de predecesorul său, Dan Marian Costescu. Potrivit mersului de tren întocmit de acesta din urmă, garniturile directe din București spre Mangalia ar fi urmat să circule doar până pe data de 6 septembrie inclusiv. Aceasta în condițiile în care școlile începeau pe 13 septembrie, iar operatorii privați mențineau trenurile în circulație până pe 12 septembrie.

Cu câteva zile înainte, conducerea CFR Călători a anunțat că menține în circulație până pe 15 septembrie câteva trenuri directe.

7. Deraierile de la Fetești și ”trenul cu copii”, bile negre pentru conducerea CFR Călători

Așa arată ”peronul” pe care au fost nevoiți să coboare oamenii la Fetești

De aici încolo intrăm pe ”lista suplimentară” a bilanțului mandatului lui Ovidiu Vizante la conducerea operatorului feroviar de stat. Mandatul lui Ovidiu Vizante a fost marcat și de două incidente extrem de neplăcute pentru pasageri. Ambele pe cea mai modernă magistrală feroviară din România, M800 București-Constanța.

Primul incident a apărut ca urmare a două deraieri la Fetești, produse la un interval de 24 de ore, la finele lunii iulie. Operatorul feroviar de stat, condus de Ovidiu Vizante, a comunicat defectuos și a luat decizii greșite, punând la încercare nu numai nervii călătorilor, ci și abilitățile lor fizice.

CITEȘTE și Deraierile de la Fetești: amatorismul și dezinteresul lui Cătălin Drulă și Ovidiu Vizante și 5 greșeli majore

Al doilea incident, mult mai mediatizat, s-a produs câteva zile mai târziu, când trenul Mangalia-Arad, în care se aflau și foarte mulți copii, a stat nouă ore în câmp la Fundulea, la o aruncătură de băț de București. Oamenii au fost lăsați să aștepte în tren, chit că ar fi putut fi preluați cu autocarele și duși în Capitală, pe Autostrada Soarelui.

Incidentul a dus și la contre politice, după ce Ovidiu Vizante a avut o ieșire nervoasă, nelalocul ei, într-o intervenție TV. Florin Cîțu i-a cerut demisia, Cătălin Drulă i-a prelungit mandatul cu două luni.

8. Anulări de trenuri pe bandă rulantă în mandatul lui Ovidiu Vizante la conducerea CFR Călători

În mandatul lui Ovidiu Vizante s-au decis și anulări de trenuri pe bandă rulantă, multe dintre acestea fiind utilizate de angajații companiilor feroviare care fac naveta.

La finele lunii iulie, s-a anunțat anularea a 29 de trenuri pe întregul traseu, pe o parte din acesta sau în anumite zile. Lista trenurilor anulate a crescut apoi simțitor.

9. Datoriile la TUI au continuat să se acumuleze

subvenția la STB protestul de la metrou subvențiile pentru transport rastel de biciclete în fiecare gară datoria CFR Călători către CFR SA CFR Călători vrea credite bancare licitație pentru transportul banilor ajutor de stat pentru operatorii feroviari Dosarul Mită la CFR CFR Călători vrea credite bancare licitație pentru transportul banilor CFR Călători vrea credite bancare Bugetul CFR Călători pe 2019Și în mandatul lui Ovidiu Vizante s-a perpetuat practica nesănătoasă a acumulării de datorii la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI) către CFR SA, ”moștenită” de la Dan Marian Costescu.

Din această cauză, nu puține au fost situațiile în care angajații companiei de infrastructură nu și-au luat salariile la timp. Potrivit ultimelor informații, aceste datorii la plata TUI au ajuns la 340 milioane de lei.

10. Bugetul CFR Călători pe 2021, aproape aceleași pierderi ca în 2020

Bugetul CFR Călători pe 2021 Contractul de activitate CFR SA 2021-2025 ajutor de stat pentru CFR Călători BVC CFR SA exproprieri pentru calea ferată falimentul CEH Statutul personalului feroviar licitațiile ARF Ordonanța pe achizițiile publice exproprierile pe Apața-Cața Guvernul a adoptat bugetul CFR SA întâlnire Ludovic Orban-patronatele din transporturi bugetele societăților feroviare contractele de servicii publice bugetul CFR Călători rectificat Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare rectificare bugetară exproprieri pentru calea ferată banii de la Strabag Departamentul pentru infrastructurăTrebuie menționat faptul că, în ciuda declarațiilor belicoase ale lui Cătălin Drulă și Ovidiu Vizante, bugetul CFR Călători pe 2021 prevede aproape aceleași pierderi, precum cel din anul precedent.

Astfel, la data de 31 decembrie 2020, CFR Călători a înregistrat un rezultat brut negativ în valoare de 376.488,02 mii lei (pierdere) și plăți restante în valoare de 254.768,29 mii lei. Prin proiectul de BVC aprobat de Guvern se propune ca pierderile brute să se reducă la 360.102 mii lei, iar plățile restante la 250.000 de lei.

11. Defectările de locomotive au fost la ordinea zilei

locomotivă defectă la CFR Călători
FOTO Facebook Teodora Ghenciu

În mandatul lui Ovidiu Vizante, vechimea materialului rulant de tracțiune și neefectuarea la timp a reparațiilor și-au spus cuvântul.

Defectările de locomotive au fost la ordinea zilei, fapt ce a pus la grea încercare nervii călătorilor. Asta în condițiile în care locomotive în stare bună ale CFR Călători sunt închiriate către operatori privați, pe baza unor contracte încheiate de predecesorii lui Ovidiu Vizante, pe care acesta nu le-a denunțat.

Ultimele Articole