Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, pare a fi prins de Sindromul Stockholm în ceea ce privește automotoarele sechestrate de trei ani la Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, unitate de reparații material rulant controlată de omul de afaceri Călin Mitică. Un document obținut de Club Feroviar demonstrează că el dă dovadă și de aplicarea unei duble măsuri în ceea ce privește două unități din subordinea ministerului – Metrorex și CFR Călători. În ambele situații sunt procese pe rol. La prima nu s-a mai așteptat decizia instanței și s-a intervenit cu ranga, în vreme ce la a doua, lui Călin Mitică i se acordă prezumpția de nevinovăție.
Adrian Bărbulescu
”Sindromul Stockholm descrie comportamentul unei victime răpite sau captive care, în timp, începe să își simpatizeze răpitorul. (…) Victima devine hiper-vigilentă în privința nevoilor răpitorului și neștiutoare în privința propriilor nevoi. Separarea de răpitor devine tot mai grea pentru victimă, întrucât ar pierde singura relație pozitivă formată – cea cu răpitorul”. Așa apare pe Wikipedia definiția Sindromului Stockholm.
Simptome pe care le observăm și la conducerea CFR Călători (și, de ce nu?, și la ministrul Cătălin Drulă, care girează activitatea societății) în relația cu Călin Mitică, patronul Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca. Acesta din urmă a sechestrat de trei ani de zile șase automotoare Siemens Desiro ale societății de stat. Ce face CFR Călători? Vrea să-i mai trimită la reparat încă un automotor, chit că se judecă pentru primele șase.
Automotoarele sechestrate, menționate de Corpul de Control al Prim-Ministrului
Acest lucru este stipulat negru pe alb într-un proiect de ”Minută” pregătit de oficialii operatorului feroviar de stat pentru a fi semnat cu patronul Remarul 16 Februarie, obținut de Club Feroviar și pe care îl prezentăm atașat în varianta integrală.
Minuta CFR Calatori Remarul 16 Februarie
În document se prezintă în detaliu istoricul derulării Acordului cadru nr. 7/2018 pentru serviciul de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – Revizie Capitală cu uzina clujeană reparatoare de material rulant, încheiat la data de 20 februarie 2018 (ministru era Răzvan Cuc, iar director general al CFR Călători – Leon Bărbulescu). Acordul are o valabilitate de 48 de luni (deci expiră în februarie anul viitor), perioadă în care CFR Călători să nu încheie cu alt operator economic un contract având ca obiect prestarea serviciilor care fac obiectul acestuia.
La aceeași dată a și fost încheiat primul contract subsecvent (nr. 46/20.02.2018), iar primele 12 automotoare au fost trimise la reparat, urmând ca ele să fie returnate până pe 19 august 2018. S-au întors însă doar șase, celelalte șase fiind și acum sechestrate în curtea Remarul 16 Februarie. Acest aspect a fost semnalat și de Corpul de Control al Prim-Ministrului, într-un raport dat publicității pe 28 aprilie 2020.
CFR Călători a dat în judecată Remarul 16 Februarie
Lucru recunoscut și în documentul la care facem referire în acest articol: ”Față de împrejurarea că SC Remarul 16 Februarie SA nu a achitat de bună voie facturile de penalități, nu a eliberat garanția de bună execuție și nici nu a restituit automotoarele AM 2004, AM 2024, AM 2020, AM 2063, AM 2010, AM 2012 în starea în care au fost introduse conform procesului verbal de intrare în reparație, CFR Călători a formulat acțiuni pe care le-a înregistrat pe rolul instanțelor judecătorești de la sediul CFR Călători”. Nu vom intra în detaliile acțiunilor în Justiție (ele pot fi consultate în documentul integral disponibil mai sus), însă ceea ce trebuie reținut este faptul că operatorul feroviar de stat recunoaște prejudiciul și s-a și adresat instanțelor pentru recuperarea lui.
Vom preciza doar că suma cerută în Justiție de CFR Călători (facturile de penalități) se ridică la 1.739.654,58 lei. La aceasta se adaugă alți 78.680,77 lei, reprezentând diferența garanției de bună execuție de 4,5% din valoarea a șase contracte. Sume care trebuie reținute, deoarece vom demonstra mai jos de ce sunt mult prea mici față de prejudiciul real adus CFR Călători. Aici se pune întrebarea: de ce CFR Călători se judecă în civil pentru recuperarea automotoarelor, în loc să sesizeze Poliția și DIICOT?
Ovidiu Vizante vrea să mai trimită un automotor la Cluj-Napoca
Dincolo de procedura judecătorească, pentru oricine citește acest document este limpede ca lumina zilei că se impunea și începerea uneia administrative, de reziliere a contractului cu Remarul 16 Februarie. Ei bine, nici pomeneală. ”Față de aspectele de mai sus, CFR Călători consideră că soluționarea litigiilor existente între părți este apanajul exclusiv al instanțelor de judecată”, se trage concluzia în documentul citat, întocmit de directorul general al CFR Călători, Ovidiu Vizante.
Și ceea ce urmează este halucinant: nici mai mult, nici mai puțin, oficialii operatorului feroviar de stat vor să trimită la Remarul 16 Februarie, la reparații, un alt automotor, chiar dacă șase sunt sechestrate de trei ani de zile. Prin încheierea unui nou contract subsecvent.
”În ceea ce privește modalitatea de încheiere a unui contract sectorial subsecvent la Acordul cadru nr.7/2018, reprezentanții CFR Călători menționează că trebuie îndeplinite următoarele condiții:
- a) Stabilirea de către CFR Călători a unui automotor Desiro SR 20D care este scadent la Revizie de tip R8 în vederea introducerii în SC Remarul Cluj pentru efectuare Revizie de tip R8. Starea tehnică a acestui automotor va fi constatată în comisie comună de către reprezentanții părților înainte de introducerea în societatea reparatoare.
- b) Efectuarea de către CFR Călători a demersurilor interne în vederea încheierii unui contract subsecvent la Acodul cadru nr.7/2018;
- c) Înaintarea către SC Remarul 16 Februarie a unei solicitări pentru încheierea unui contract subsecvent al cărui obiect să fie efectuarea de servicii de revizie de tip R8 poz 1-176 din Anexa nr. 3 a acordului cadru nr. 7/20.02.2018 reprezentând 1 serv. de bază de Revizie de tip R8 – poz. 1 și cantități estimate în cazul poz. 2-176 de alte servicii constatate pe fluxul de revizie de tip R8 pentru automotorul Desiro a cărui stare tehnică a fost constatată în comisie comună”, se arată în proiectul de Minută. Apoi, la punctul d) sunt enumerate mai multe condiții pentru ca acest lucru să se întâmple, ceea ce nici nu mai contează, din moment ce CFR Călători evocă posibilitatea încheierii unui nou acord subsecvent, în condițiile în care reparatorul de material rulant nu le-a onorat pe precedentele.
Cătălin Drulă a zis ”Rădoi, s-a terminat!”. De ce nu spune și ”Mitică, s-a terminat!”?
Rezumând, conducerea CFR Călători lasă Justiția să-și facă treaba și, între timp, contractul se derulează ”bine mersi”.
O atitudine pe care ministrul Cătălin Drulă nu a avut-o și în ceea ce privește contractul încheiat de Metrorex cu Sindomet Servcom SRL, firma deținută de Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, pentru spațiile comerciale din subteran. Și în acest caz, exista un proces pe rol la Tribunalul București, fapt care însă nu l-a împiedicat pe directorul general al Metrorex, Ștefan Paraschiv, să scoată ranga pentru a participa la demolarea unui chioșc de la metrou. Cătălin Drulă i s-a adresat public liderului USLM cu ”Rădoi, s-a terminat!”. Nu am auzit însă (încă) de la ministru ”Mitică, s-a terminat!”.
CFR Călători percepe penalități de 31 de ori mai mici pentru automotoarele sechestrate
Revenind la contractul CFR Călători cu Remarul 16 Februarie și la automotoarele sechestrate, promiteam mai sus că vom demonstra că suma cerută în instanță este mult prea mică în raport cu valoarea pagubelor.
După cum a arătat recent Club Feroviar, în reglementările interne ale CFR Călători sunt prevăzute toate tarifele posibile pentru închirierea de vagoane, locomotive și automotoare. La capitolul ”Tarife auxiliare pentru prestații din activitatea de exploatare locomotive” este prezent subcapitolul ”Tarife de închiriere material rulant motor către terți pentru activități de exploatare”. Cu alte cuvinte, dacă o firmă sau o persoană fizică va dori să închirieze un automotor Malaxa, Duewag, Siemens Desiro etc pentru a face un team building, de exemplu, va trebui să plătească tariful respectiv, la care se adaugă TVA, costul cu motorina și cel cu mecanicul de locomotivă.
La rubrica ”Automotor Desiro (lei/automotor și 24 de ore chiar începute)” figurează suma de 8.395 de lei fără TVA. Făcând un calcul simplu, ținând cont de faptul că în curând se împlinesc trei ani de zile (6 automotoare X 1.095 de zile X 8.395 de lei), rezultă suma de 55.155.150 de lei, echivalentul a 11 milioane de euro.
Aceștia sunt banii pe care CFR Călători (de fapt, statul român) i-a pierdut în doi ani prin faptul că cele șase automotoare au fost sechestrate în curtea unității reparatoare deținute de Călin Mitică. Dacă ar fi fost reziliat contractul, ar fi putut fi cerută această sumă, nu cea de nici două milioane de lei (de 31 de ori mai mică).
Imobilizarea ”Săgeților”, cadou pentru Transferoviar Călători
Nemaivorbind de compensația de la stat pentru obligația de serviciu social. Cum CFR Călători își desfășoară activitatea într-o piață concurențială, pe care este prezentă și compania Transferoviar Călători, deținută de același Călin Mitică, se pune firesc întrebarea cine a avut de câștigat de pe urma faptului că operatorul de stat a avut în circulație material rulant mai redus ca număr?
Și nu doar cantitativ, ci și calitativ, pentru că este binecunoscut faptul că în cazul unui automotor costurile sunt net inferioare unui ansamblu format din locomotivă plus unul sau două vagoane clasice. Și aici nu se pune problema strict referitor la automotoarele sechestrate, în număr de șase, ci și la alte câteva zeci care stau nereparate, pentru că CFR Călători nu le poate trimite decât la Remarul 16 Februarie, conform contractului.
Industria feroviară face apel la premierul Florin Cîțu să intervină urgent
Reprezentanți ai industriei feroviare au criticat, în declarații acordate Club Feroviar sub protecția anonimatului (din motive lesne de înțeles) atitudinea conducerii CFR Călători în ceea ce privește automotoarele sechestrate și au făcut apel la premierul Florin Cîțu să intervină urgent, pentru a găsi o soluție ca CFR Călători să nu o ia pe urmele CFR Marfă.
”În loc să factureze imobilizarea automotoarelor la prețul din TIC (tariful de închiriere menționat mai sus – n.red.), CFR Călători acceptă penalitățile din contract, care sunt de sute de ori mai mici. Este o înțelegere care prejudiciază masiv CFR Călători”, spune un reprezentant al industriei.
”Dacă CFR Călători acceptă să lucreze cu firme care nu își duc la îndeplinire contractele și le mai acordă și alte contracte înseamnă că suntem pe drumul cel bun…”, spune ironic un altul, care menționează că a început să refuze să mai lucreze cu operatorul feroviar de stat.
Un altul punctează: ”După ce că avem un deficit masiv de vagoane și locomotive, ministerul, prin CFR Călători, acordă contracte subsecvente către companii care au rata de reparație în perioada de garanție de peste 50%. Acest lucru este de neînțeles pentru business-ul de la CFR Călători”.
Dincolo de intervenția prim-ministrului, Club Feroviar sesizează, pe această cale, și Curtea de Conturi, care se află în acest moment în control la CFR Călători, pentru a face lumină în legătură cu automotoarele sechestrate.