luni, aprilie 15, 2024
spot_img

Roșeanu și Preoteasa nu s-au înțeles la bani pe noile trenuri Alstom

Autoritatea pentru Reformă Feroviară  – ARF și CFR Călători nu s-au înțeles la bani la licitația în care operatorul de stat urma să exploateze noile trenuri interregionale ce vor fi furnizate de Alstom.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a decis miercuri anularea procedurilor de achiziție de „Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv a trenurilor electrice interregionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători”, loturile 2 și 3 (CSP-L2 și CSP-L3), organizate prin procedură competitivă, prin Bursa Română de Mărfuri (BRM).

La licitația derulată la BRM în toamna anului trecut a fost înregistrată o singură ofertă, respectiv cea a CFR Călători considerată necorespunzătoare de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Trenurile ar fi urmat să circule spre Transilvania și Moldova. Aceste contracte, dacă ar fi fost acordate, ar fi avut o valabilitate de maximum 48 de luni și, respectiv, 50 de luni. Au fost vizate următoarele rute de circulație:

  • 4 rute de serviciu public (prestate cu 13 rame RE-IR1), respectiv: București Nord – Brașov – Cluj Napoca, București Nord – Brașov, Brașov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timișoara Nord;
  • 4 rute de serviciu public (prestate cu 12 rame RE-IR1), respectiv: București Nord – Suceava, București Nord – Iași, București Nord – Galați, Iași – Cluj Napoca.

Practic însă ofertele CFR Călători au fost considerate necorespunzătoare de către ARF. În  conformitate cu prevederile procedurilor de atribuire competitivă a contractelor de servicii publice ARF a solicitat îmbunătățirea ofertelor de șase ori pentru lotul CSP-L2 și de cinci ori pentru lotul CSP-L3.

Ofertă bună sau proastă, CFR Călători tot primește trenurile

Ștefan Roșeanu, președintele ARF, spune că CFR Călători și-a îmbunătățit ofertele nesemnificativ, acestea fiind, de exemplu, mai proaste decât cele pentru primul lot de trenuri interregionale, cele spre Constanța. „Acolo am înțeles că în extrasezon lucrurile nu stau bine. Moldova este o zonă bună și de aceea nu este acceptabil ca banii ceruți cu titlul de compensație în serviciul public la loturile 2 și 3 să fie mai mulți decât pentru Constanța (primul lot – n.red. (…) Nu sunt adeptul unei spirale a prețurilor”, spune Ștefan Roșeanu cu referire la oferta CFR Călători.

El dă asigurări că eșuarea celor două licitații nu e o mare problemă, iar ramele nou-nouțe vor ajunge să deservească românii. „Prin prevederile H.G. 1.453/2022 pentru atribuirea directă a contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022 – decembrie 2032, Guvernul României a creat mecanismul legal de utilizare a trenurilor RE-IR1 și în perioada necesară finalizării noilor proceduri de atribuire competitivă. Astfel, trenurile electrice RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul serviciului public al României, după predarea trenurilor către ARF de către furnizorul Alstom Ferroviaria S.p.A. și recepționarea acestora”.

Mai exact, în loc să ajungă toate la CFR Călători acestea vor ajunge majoritar la operatorul de stat și posibil la Astra Trans Carpatic și Softrans, în funcție de rezultatele unei metodologii aplicate. Potrivit prevederilor HG 1453 invocat de ARF, „în situația în care materialul rulant achiziționat de ARF nu poate fi predat în cadrul unor contracte de servicii publice atribuite prin procedură competitivă (…) predarea acestuia se va efectua în conformitate cu metodologia de predare-primire între ARF și OTF în cadrul CSP 2022-2032 prevăzută în anexa nr. 8, cu preluarea activității repartizate acestui material rulant pe rutele stabilite, precum și a subvenției aferente realizării acestei activități în condițiile impuse de ARF”.

Adică nu le va primi prin procedură competitivă, însă trenurile vor ajunge în majoritate tot la CFR Călători. Atunci de ce ar fi fost motivat CFR Călători să prezinte o ofertă bună? Ștefan Roșeanu explică faptul că acum operatorul de stat va încasa cel puțin deocamdată o compensație de 33 lei/tren-km față de, spre exemplu, 43 lei/tren-km cât este la primul lot.  În ambele situații va fi obligat să asigure mentenanța și curățenia trenurilor.

Traian Preoteasa, directorul general al CFR Călători, nu a fost disponibil joi pentru a explica de ce a cerut mai mulți bani cu titlul de compensație decât în cazul primului lot, al trenurilor spre Litoral.

„Decizia anulării licitației a fost luată, întrucât cele două contracte de achiziție CSP-L2 și CSP-L3 nu s-au putut atribui unicului ofertant S.N.T.F.C. „CFR CĂLĂTORI” S.A., din cauza neîncadrării ofertelor depuse în plafonul maxim al compensației unitare acceptate de ordonatorul principal de credite, conform mandatului președintelui ARF.

Primul tren în noiembrie 2024

Conform graficului actualizat de livrare al trenurilor, predat de către Alstom Ferroviaria S.p.A., cele 37 RE-IR1 vor intra în circulație gradual în perioada noiembrie 2024 – decembrie 2025.

Primele 12 rame RE-IR1 vor fi utilizate în cadrul primului contract de servicii publice de transport feroviar din România atribuit prin procedură competitivă, procedură finalizată prin adoptarea H.G. nr. 1.328/2023.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole