vineri, aprilie 12, 2024
spot_img

Guvernul îndulcește austeritatea la CFR, atât pentru angajații de rând, cât și pentru șefi

Guvernul vrea să îndulcească austeritatea la CFR, atât pentru angajații de rând, cât și pentru șefi. Majorările salariale operate la finele anului trecut ca urmare a aplicării Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar vor putea fi incluse în bugetele de venituri și cheltuieli ale societăților feroviare de stat. Dacă actul normativ va fi adoptat, s-ar putea evita situația de anul trecut, când bugetele au fost aprobate abia în noiembrie.

UPDATE. Proiectul a fost adoptat de Guvern.

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de joi se află un proiect de Ordonanță de Urgență privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Proiectul este un fel de ”șaorma cu de toate”, care include polițiști, angajați din pentitenciare, agricultori sau fonduri europene. Vom prezenta însă în acest articol prevederile care vor produce efecte asupra sistemului feroviar de stat și asupra angajaților acestor societăți și companii.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Creșterile salariale prevăzute de Statut pot fi incluse în bugete

Cea mai importantă prevedere este cea de la art. XIII. Al proiectului: ”Prin derogare de la prevederile art.73 alin. (1), (6) – (8) din Legea bugetului de stat pe anul 2024 nr.421/2023 operatorii economici care au înregistrat pierderi contabile și/sau plăți restante la data de 31 decembrie 2023, pot prevedea creșterea cheltuielilor de natură salarială pentru anul 2024 față de ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat, numai ca urmare a menținerii drepturilor de natură salarială ale personalului, aflate în plată la data de 31 decembrie 2023”.

Or, acele prevederi din Legea bugetului de stat pe acest an la care acum se poate aplica derogare erau tocmai cele pentru care bugetele de venituri și cheltuieli pe anul 2024 ale SNTFC CFR Călători și CNCF CFR SA întârzie să fie aprobate de către Executiv. La finele anului trecut, în urma negocierilor cu conducerile celor două entități, sindicaliștii au semnat Contractele Colective de Muncă. În aceste documente se prevedeau aplicarea dispozițiilor Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar în materie de salarizare, prin introducerea indicilor prevăzuți de respectiva lege.

Pe cale de consecință, salariile au crescut la CFR Călători și la CFR SA încă de la finalul anului trecut. Retribuțiile angajaților au fost, deci, mai mari decât cele prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli pe 2023, ceea ce în Legea bugetului era definit ca ”ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat”. Bugetele pe 2023 fuseseră aprobate la jumătatea lunii noiembrie, iar majorările salariale au devenit efective ulterior. Era deci un cerc vicios din care nimeni nu vedea ieșirea. Acum, dacă proiectul de Ordonanță va trece, se va vedea luminița de la capătul tunelului.



Fără alte majorări de salarii și frână la angajări în 2024

Relaxarea austerității salariale vine însă la pachet și cu niște condiții. Conducerile companiilor vor fi obligate să prezinte, odată cu aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, un plan de reorganizare, restructurare și redresare financiară.

Astfel, societățile vizate nu au voie să crească numărul de personal față de cel înregistrat în anul 2023. De asemenea, nu se pot acorda premii, prime, bonusuri și alte drepturi de natură salarială similare. Nu în ultimul rând, conducerii îi este stabilit ”să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2024, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 31 decembrie 2023”.

Austeritatea la CFR se îndulcește și pentru șefi

Numai că un astfel de proiect nu putea să-i vizeze (Doamne ferește!) doar pe angajații de rând. Ei bine, în documentul postat pe site-ul Guvernului sunt și prevederi care să le facă pe plac șefilor din companiile de stat, inclusiv cele feroviare.

O astfel de prevedere găsim la art. XVI: ”Prin derogare de la prevederile art. XLVII alin.(5) din Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung (cunoscută și ca Legea austerității – n.red.), cu modificările și completările ulterioare, în cazul autorităților/agențiilor/instituțiilor publice autonome, Guvernul României poate aproba, prin memorandum, un număr total de funcții de conducere mai mare de 8%, dar fără a depăși 10% din numărul total de posturi aprobate”.

Noua organigramă a CFR Călători: mai mulți directori

Această prevedere îi vine ca o mănușă directorului general al CFR Călători, Traian Preoteasa. Așa cum a scris recent Club Feroviar, la operatorul feroviar de stat a fost aprobată o nouă organigramă, care urma să intre în vigoare luni, 1 aprilie.

Noua organigramă prevede o reducere a funcțiilor de execuție, însă o majorare semnificativă a funcțiilor de conducere. Dacă în forma actuală există un singur director general adjunct și cinci directori simpli (pe lângă cel Financiar-Contabil), în forma nouă apar nu mai puțin de trei directori generali adjuncți și nouă directori simpli.

Și nu doar în centralul CFR Călători va putea crește numărul de șefi, dar și la regionale și la alte structuri organizaționale. Doar e an electoral, nu?

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole