duminică, mai 5, 2024
spot_img

După ce Grindeanu a dus banii CFR SA la Timișoara, Aeroportul Brașov rămâne fără linie feroviară

Presa relatează joi un anumit blocaj al proiectului de conexiune a aeroportului Brașov de municipiul de sub Tâmpa. Situația e confirmată de analiza făcută de Club Feroviar. Aeroportul Brașov rămâne fără linie feroviară.

Spre deosebire de aeroportul Brașov, cel similar de la Timișoara, orașul de baștină al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu se mișcă mult mai bine. Acolo Ministerul Transporturilor a avut grijă să treacă linia feroviară de legătură cu orașul în PNRR, program cu derulare mai rapidă, lăsându-l pe cel de la Brașov în POT – Program Operațional Transport, de lungă durată. Întârzierile au dus la expirarea unor avize la Brașov, atrag atenția unii oficiali consultați de către Club Feroviar, sub protecția anonimatului.

Conducerea CFR SA nu este în stare să dea un răspuns concret privind data de începere a lucrărilor la linia ferată de conexiune între Aeroportul Ghimbav – Brașov și municipiu. Anul trecut Guvernul a aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului, însă brașovenii au rămas cam cu atât, căci CFR SA nu a demarat licitațiile aferente proiectării, consultanței și execuției lucrărilor. Răspunsurile oferite presei de către CFR SA sunt cât se poate de vagi.

„Studiul de Fezabilitate aferent proiectului Realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav a fost finalizat, iar ulterior, prin HG 1010/16.08.2022, au fost aprobați indicatorii tehnico-economici. Din punct de vedere al finanțării, proiectul a fost identificat la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ca fiind potențial inclus în cadrul proiectelor ”Trenuri metropolitane””, se arată într-un răspuns al CFR SA către economedia.ro.

Aeroportul Brașov rămâne fără linie feroviară

Însă, de la a fi „potențial inclus” la a se face ceva e cale lungă. Pentru a demara licitația, un proiect trebuie să aibă și contract de finanțare semnat pe fonduri europene, în cazul celor finanțate parțial din fonduri nerambursabile.

„Procedurile pentru achiziția proiectării și execuției lucrărilor, respectiv pentru achiziția consultanței și a supervizării lucrărilor, vor fi lansate după aprobarea și semnarea contractului de finanțare. Vă reamintim faptul că, din punct de vedere al finanțării proiectului, acesta a fost identificat la nivelul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, ca fiind potențial inclus în cadrul proiectelor „Trenuri metropolitane”. (…) După aprobarea indicatorilor tehnico-economici, prin Hotărârea de Guvern nr. 1010/2022, Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov a pregătit atât documentația necesară pentru achiziția Proiectării și Execuției lucrărilor, cât și documentația pentru achiziția serviciilor de Consultanță și Supervizare Lucrări, astfel încât, după obținerea finanțării să poată demara, în cel mai scurt timp, procedurile de achiziție necesare implementării proiectului Realizarea conexiunii feroviare cu Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav. (…) În conformitate cu prevederile legale în vigoare, în lipsa unei surse de finanțare, nu poate demara nicio procedură de achiziție.” a transmis CFR Infrastructură publicației indicate.

Explicație: Trebuie promovat întâi la Timișoara. Brașovul mai la coadă

Consultată de către Club Feroviar, o sursă informată a declarat sub protecția anonimatului: „Este prevăzută în POT, cel de la Brașov e primul de aeroport, că mai era la Timișoara. Anul trecut i-au promovat indicatorii pentru ca au identificat finantare în POT, între timp s-a terminat și cel de la Timișoara și pe acesta l-au băgat pe PNRR, poate ca să fie sigur de acesta. Brașovul l-au lăsat pe POT cu finanțare superfluă, adică nu e semnat contractul de finanțare. Trebuie promovat întâi la Timișoara, Brașovul mai la coadă”.

Sursa menționată afirmă că ar trebui să fie alocate resurse și pentru exproprieri or, spunând că nu e contractul de finanțare semnat, nu alocă nici pentru exproprieri. Sumele nu sunt mari, căci se merge pe același traseul, chiar dacă se dublează linia.

Oficialul ridică o problemă pertinentă: SF a fost terminat acum doi ani la niște prețuri, acum dacă se liciteaza mai sunt valabile acele prețuri? El afirmă că o parte din avize au expirat, trebuie reînnoite, este „munca în zadar”.

Potrivit proiectului de Hotărâre de Guvern aprobat, valoarea totală estimată a investiției este de aproximativ 740 de milioane de lei, iar durata de execuție a investiţiei este de doi ani.

Traseul de cale ferată are lungimea totală de 21,5 km şi presupune conectarea Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav la stația CF Ghimbav pe direcția Brașov și la Magistrala feroviară 200 pe direcția Codlea (Sibiu). Din acesta, în prezent, patru km sunt pe drumul județean DJ 101A ce pleacă din zona Bartolomeu Nord, Brașov.

Astfel, linia de racord va avea accesibilitate directă în aeroport și dinspre Făgăraș, oferind astfel posibilitatea de conectivitate la aeroport și a pasagerilor din zona Sibiu și Țara Făgărașului.

Adrian Veștea – Președintele Consiliului Județean Brașov își manifesta în urmă cu ceva timp recunoștința față de CFR SA. „Ne bucurăm că avem sprijinul Companiei Naționale de Căi Ferate ”C.F.R.” în asigurarea accesibilității directe la aeroport prin intermediul unei legături feroviare Avem nevoie de conexiunea feroviară dintre Aeroportul de la Ghimbav și Gara Braşov în primul rând pentru a asigura accesul rapid al călătorilor atât spre Brașov, cât și spre alte destinații din zona noastră”, transmitea recent Adrian Veștea – Președintele Consiliului Județean Brașov.

Imaturitate guvernamentală: Faci aeroport, dar nu faci linie

Graficul acestui proiect de infrastructură, atât de important pentru Brașov, dar și pentru turismul de la Valea Prahovei și Țara Bârsei, reflectă imaturitatea gândirii oficialilor români. După definitivarea unei investiții de zeci de milioane de euro autoritățile s-au blocat în asigurarea infrastructurii necesare exploatării corespunzătoare a aeroportului.

Cum poate funcționa un aeroport deservit de o șosea la standard de drum județean lung de câțiva kilometri? Transportul metropolitan nu se poate face pe linii existente din cauza ritmului cadențat. În țările vestice sunt linii dedicate pentru transportul metropolitan.

Timișoara, mon amour

Deși e departe de a fi cea mai mare Regională CF din țară, Sorin Grindeanu duce jumătate din bugetul de investiții al CFR SA la Regionala Timișoara.

După cum a explicat recent Club Feroviar, aceasta va primi de la bugetul de stat, la capitolul „alte chetuieli de investiții”, jumătate din banii alocați de la buget, în timp ce o altă regională apropiată ministrului Grindeanu, cea de la Cluj, condusă informal de Petru Ceșa, pus sub urmărire penală de către DNA, va primi un sfert. Practic, două dintre cele opt regionale ale țării primesc trei sferturi din toți banii de investiții ai CFR SA. „Un grup infracțional care pune în pericol securitatea românilor”, consideră un responsabil din domeniul feroviar.

„Cine împarte, parte își face” pare a fi principiul după care Ministerul Transporturilor, sub semnătura ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, împarte banii de la buget existenți la capitolul „alte cheltuieli de investiții”.

Bugetul de investiții al CFR SA dat pe jumătate la Timișoara

Potrivit documentelor deținute de Club Feroviar, Regionala Timișoara, responsabilă de zona din care provine ministrul Sorin Grindeanu, va primi din bugetul pe 2023 suma de 53,6 milioane de lei, adică peste jumătate din totalul de 102,54 milioane de lei alocați investițiilor regionalelor. În total, capitolul alte cheltuieli cu investițiile prevede o sumă de 154,8 milioane de lei, însă aproximativ 52 de milioane de lei sunt cheltuieli comune la CFR SA, de genul hărți de zgomot sau telegestiune energie electrică.

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole