spot_img
vineri, ianuarie 27, 2023
spot_img

Sorin Grindeanu duce jumătate din bugetul de investiții al CFR SA la Timișoara

Deși e departe de a fi cea mai mare Regională CF din țară, Sorin Grindeanu duce jumătate din bugetul de investiții al CFR SA la Regionala Timișoara.

Aceasta va primi de la bugetul de stat, la capitolul „alte chetuieli de investiții”, jumătate din banii alocați de la buget, în timp ce o altă regională apropiată ministrului Grindeanu, cea de la Cluj, condusă informal de Petru Ceșa, pus sub urmărire penală de către DNA, va primi un sfert. Practic, două dintre cele opt regionale ale țării primesc trei sferturi din toți banii de investiții ai CFR SA. „Un grup infracțional care pune în pericol securitatea românilor”, consideră un responsabil din domeniul feroviar.

„Cine împarte, parte își face” pare a fi principiul după care Ministerul Transporturilor, sub semnătura ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, împarte banii de la buget existenți la capitolul „alte cheltuieli de investiții”.

Bugetul de investiții al CFR SA dat pe jumătate la Timișoara

Potrivit documentelor deținute de Club Feroviar, Regionala Timișoara, responsabilă de zona din care provine ministrul Sorin Grindeanu, va primi din bugetul pe 2023 suma de 53,6 milioane lei, adică peste jumătate din totalul de 102,54 milioane lei alocați investițiilor regionalelor. În total, capitolul alte cheltuieli cu investițiile prevede o sumă de 154,8 milioane lei, însă aproximativ 52 milioane lei sunt cheltuieli comune la CFR SA, de genul hărți de zgomot sau telegestiune energie electrică.

Luând în considerare faptul că sunt opt regionale, media pe fiecare este de 12,75 milioane lei, adică de aproape cinci ori mai puțin decât primește Regionala Timișoara. Regionala Cluj, condusă informal de directorul cercetat penal Petru Ceșa, are și ea un sfert din suma totală și dublu față de alte șase regionale.

Fișa semnată de ministrul Transporturilor menționează mai multe lucrări de făcut, fiecăreia fiindu-i alocate sume importante la care alte regionale nici nu pot visa. Linia 116 Livezeni – Simeria are alocați 17 milioane lei pentru reparația sectorului Bănița – Merișor (cinci km sectorul în cauză) și la fel și sectorul Merișor – Crivadia de pe aceeași linie. Fișa este scrisă cu picioarele, la anul alocării aparând trecut anul 2022, deși se referă la bugetul pe 2023. Acest fapt nu a fost însă un impediment pentru ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, de a semna documentul ca primarul.

O singură regională din țară are un singur proiect mai bine susținut financiar decât Regionala Timișoara. Proiectul „modernizări treceri nivel cale ferată Cluj” este susținut cu 20 milioane lei.

Alte lucrări de consolidare sunt mai prost finanțate. Tecuci – Iași primește doar 4,5 milioane lei pentru consolidare terasament pe o lungime de doi kilometri. Pe linia 116 Simeria – Petroșani pentru repararea unui punct periculos se alocă 7,5 milioane lei.

Multe lucrări au, parcă în bătaie de joc, alocate suma de o mie lei (200 de euro), niciuna la Regionala Timișoara. De acești bani, CFR SA vrea să modernizeze treceri de nivel în Regionala Constanța sau să consolideze mai multe sute de metri de terasament în județul Suceava.

„Un grup infracțional atentează la siguranța vieții lor”

„Este (n.red.) o dovadă că acest grup infracțional (Grindeanu – Simu – Ceșa) care a fost citat la DNA zilele trecute continuă să dirijeze resursele de investiții ale CFR SA spre grupurile de interese necurate din zonele controlate de ei (…) Aproximativ 75% din banii de investiții de la stat se duc spre cele doua regionale controlate de cei doi „suspecți DNA”, în timp ce doar un sfert se duc spre celelalte șase regionale, punând în pericol siguranța circulației pe calea ferată pe aceste regionale care gestionează trei sferturi din rețeaua feroviară din România. Aceasta este într-un total dispreț față de românii care circulă cu trenul fără să știe că acest grup infracțional atentează la siguranța vieții lor”, spune un responsabil din domeniul feroviar.

Ceea ce este grav este faptul că aceștia sunt singurii bani de investiții ai CFR SA, cu excepția celor veniți din fonduri europene nerambursabile. De 30 milioane euro Guvernul pretinde că se pot face investiții în peste 10.000 km cale ferată, adică o medie de 3.000 de euro pe kilometru de cale ferată.

Potrivit legii Finanțelor Publice, poziţia „alte cheltuieli de investiţii” cuprinde următoarele categorii de investiţii: a) achiziţii de imobile; b) dotări independente; c) cheltuieli pentru elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate şi a altor studii aferente obiectivelor de investiţii; d) cheltuielile de expertiză, proiectare şi de execuţie privind consolidările şi intervenţiile pentru prevenirea sau înlăturarea efectelor produse de acţiuni accidentale şi calamităţi naturale – cutremure, inundaţii, alunecări, prăbuşiri şi tasări de teren, incendii, accidente tehnice, precum şi cheltuielile legate de realizarea acestor investiţii; e) lucrări de foraj, cartarea terenului, fotogrametrie, determinări seismologice, consultanţă, asistenţă tehnică şi alte cheltuieli asimilate investiţiilor, potrivit legii. (3) Cheltuielile de investiţii cuprinse la lit. a)-e) ale alin. (2) se detaliază şi se aprobă prin liste separate de către ordonatorul principal de credite.

De ce e numit grupul Grindeanu – Ceșa – Simu „grup infracțional”

Ministrul Sorin Grindeanu a fost audiat la DNA zilele trecute, în calitate de martor, în cazul lui Ion Simu-Alexandru.

Direcția Națională Anticorupție – Serviciul Teritorial Timișoara a dispus luni începerea urmăririi penale față de Ion Simu-Alexandru și Petru Ceșa. Ancheta a început în urma unei dezvăluiri făcute de Club Feroviar în primăvara anului trecut, în care arătam cum a ocupat Simu patru funcții în patru zile consecutive la CFR SA, cu complicitatea lui Ceșa. Totul pentru ca actualul șef al companiei de infrastructură să-și securizeze postul de director al Sucursalei Regionale de Căi Ferate Timișoara. Un as în mânecă, pentru când nu va mai fi șef la București.

Numai că, odată pornit, tăvălugul pare că nu se oprește prea curând. DNA Timișoara a cerut de la CNCF CFR SA toate contractele încheiate de Regionala Timișoara în ultimii cinci, pentru a le lua la puricat.

Actualul director general al CFR SA, Ion Simu-Alexandru, a condus Regionala Timișoara în perioada 2014-2020. După un an de pauză, timp în care a fost consilier la aceeași regională, el a fost promovat la București, de către concitadinul său Sorin Grindeanu, în funcția pe care o ocupă și în prezent.

Între ministru și șeful CFR SA sunt strânse legături politice. În vara anului 2018, când se afla la conducerea Regionalei Timișoara, a decis suplimentarea garniturilor spre București, pentru a aduce în Capitală participanți la mitingul organizat de Liviu Dragnea și PSD, după cum a scris presa la vremea respectivă.

Posibile explicații

Potrivit unor surse neoficiale consultate de Club Feroviar, una dintre posibilele explicații ale direcționării fondurilor către Regionala Timișoara este o viitoare participare a firmei Wiebe la licitații aferente unor lucrări în vestul țării. Firma este una de succes și a câștigat în mandatul lui Sorin Grindeanu mai mulți bani decât oricând în România.

În vara anului trecut, Club Feroviar a arătat că în doar câteva zile, CFR SA a acordat companiei germane Wiebe două contracte semnificative de lucrări, de ordinul zecilor de milioane de lei fiecare. Atribuirea a făcut ca Wiebe să câștige în doar două luni mai multe contracte decât în tot anul 2021 și în șapte luni de 2,5 ori mai mulți bani decât în tot anul trecut.

Valoarea contractelor a căror atribuire către Wiebe fost anunțată în perioada 11-13 iulie a depășit 50 de milioane de lei. Împreună cu un contract de 56 de milioane de lei pentru linii în incinta portului Constanța, Wiebe a câștigat în acea lună contracte de peste 100 de milioane de lei, mult peste ceea ce a primit în 2021. Potrivit Ministerului de Finanțe, în 2021 Wiebe a avut o cifră de afaceri de 80,5 milioane lei, deci 80% din valoarea contractelor primite în luna iulie.

Martie 2021 a fost o altă lună bună pentru firma germană. În luna menționată, Wiebe a câștigat alte patru contracte în valoare de aproape 90 de milioane de lei, ceea ce ridică valoarea contractelor primite în primele șapte luni ale anului trecut la aproape 200 de milioane de lei, adică de 2,5 ori peste întreg anul trecut.

Mult mai recent, în decembrie, CFR SA a acordat firmei germane Wiebe lucrări de peste 70 de milioane lei, în cadrul a șase contracte de tip quickwins la Galați.

Ultimele Articole