Așa cum v-am obișnuit în ultima perioadă, Club Feroviar vă prezintă stadiul proiectelor de infrastructură CFR aflate în derulare în momentul de față, pe baza datelor centralizate de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA. Luna ianuarie aduce îngheț pe majoritatea șantierelor, avansurile consemnate fiind nesemnificative, cu o singură excepție.
CNCF CFR SA a făcut publică pe site-ul său Situația proiectelor de cale ferată aferentă lunii ianuarie 2023, tronson cu tronson. Club Feroviar a comparat cu situația înregistrată la nivelul lunii decembrie 2022. Ca impresie generală, avansurile consemnate în această lună sunt mult mai mici decât cele din lunile precedente. Ce-i drept, este vorba de o lună de iarnă, însă vremea a fost mai degrabă primăvăratecă la începutul acestui an.
Stadiul proiectelor de infrastructură CFR, tronson cu tronson
Să vedem însă punctual ce s-a întâmplat pe șantierele feroviare, iar situația poate fi consultată în tabelul de mai jos, întocmit de Club Feroviar pe baza datelor CFR SA din lunile decembrie 2022 și ianuarie 2023.
Tronson | Km | Antreprenor | Stadiu fizic | Avans față de septembrie (puncte procentuale) |
Vințu de Jos – Simeria | 42,26 | Swietelsky | 99,95% | 0 |
Coșlariu – Vințu de Jos | 33,02 | Impressa Pizzarotti &
C S.p.A Italia |
99,95% | 0 |
Instalații semnalizare, ERTMS, GSM-R,
centralizare electronică și Centrul de Control Operațional Simeria, secțiunea Simeria – Coșlariu |
75,28 | Asocierea SC ALSTOM Transport SA – SC ALCATEL Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL | 97,50% | +0,30 |
Sighișoara – Ațel | 25,314 | Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A. –
ALPINE BAU GmbH – AZVI SA |
99,95% | 0 |
Ațel – Micăsasa | 29,624 | Asocierea FCC CONSTRUCCION S.A. –
ALPINE BAU GmbH – AZVI SA – SC STRACO GRUP SRL |
99,95% | 0 |
Micăsasa – Coșlariu | 36,645 | Asocierea AKTOR –
ARCADA” |
99,95% | 0 |
Instalații, semnalizare, ERTMS, GSM-R, centralizare electronică, secțiunea Sighișoara –Coșlariu | 91,583 | Asocierea SC ALSTOM Transport SA – SC ALCATEL Lucent Romania SRL – SC PAS 97 IMPEX SRL | 98,60% | 0 |
Km 614-Bârzava | 41,91 | Asocierea Webuild SpA –FCC Construccion S.A. – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania S.R.L | 81,05% | +1,20 |
Bârzava – Ilteu | 36,04 | Asocierea Webuild SpA –FCC Construccion S.A. – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – Thales Systems Romania S.R.L | 82,84% | +0,40 |
Ilteu – Gurasada | 22,34 | Asocierea AKTOR S.A., Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A. denumită ”Asocierea RailWorks” | 58,85% | 0 |
Gurasada – Simeria | 40,88 | Asocierea FCC Construccion SA, Webuild SpA și Contratas y Ventas SA | 72,20% | +1,30 |
Subsecţiunea: 1. Braşov – Apaţa
Subsecțiunea: 3. Caţa – Sighişoara |
84 | Asocierea Alstom Transport – Aktor Technical Societe Anonyme – Arcada Company – Euro Construct Trading 98 S.R.L, denumită Asocierea RailWorks | 19,37% | +0,09 |
Subsecțiunea 2. Apața – Cața | 28 | Asocierea RailWorks (Asocierea Aktor S.A. (lider asociere), Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A | 14,00% | +0,50 |
Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana | 12,86 | PORR Construct S.R.L | 48,07% | +12,03 |
Șantierul podului de la Grădiștea se reia în forță, după o lună de stagnare
La finele lunii decembrie constatam faptul că austriecii de la Porr Construct nu avansaseră deloc față de noiembrie pe șantierul podului de la Grădiștea, care odată finalizat va permite reluarea circulației feroviare pe ruta directă București-Giurgiu (Secția 102), închisă din 2005.
Ei bine, acum, potrivit datelor centralizate de administratorul infrastructurii feroviare din România, șantierul a ajuns la un stadiu fizic de 48,07%, cu peste 12 puncte procentuale mai mult decât în luna decembrie (de fapt situația din noiembrie).
În rest, stagnare pe aproape toate șantierele feroviare din România finanțate cu bani europeni. Singurele avansuri supraunitare ale stadiilor fizice se pot observa în cazul tronsoanelor Gurasada-Simeria (+1,30 puncte procentuale) și Km 614-Bârzava (+1,20 puncte procentuale). Pe celelalte tronsoane aflate în proces de modernizare lucrările fie nu au avansat deloc față de situația raportată în luna decembrie, fie avansurile sunt infime.