CFR Călători a făcut publice vineri noutățile din Mersul Trenurilor 2023-2024, care va intra în vigoare duminică dimineața. Operatorul feroviar de stat se laudă că a introdus mai multe trenuri Intercity, însă omite să precizeze că unele dintre ele vor avea o durată de parcurs mai mare decât cea a garniturilor Interregio care circulă acum.
SNTFC CFR Călători a anunțat printr-un comunicat postat pe site-ul propriu că, începând cu data de 10 decembrie 2023, intră în vigoare noul Mers al Trenurilor 2023-2024, ce va fi valabil până la data de 14 decembrie 2024.
În noul plan de Mers al Trenurilor 2023-2024, vor circula zilnic în medie 1.100 de trenuri operate de CFR Călători. În comunicat se precizează că pentru asigurarea și adaptarea traficului de călători la cerințele publicului călător s-au asigurat încă două relații noi pentru trenurile Intercity pe rutele pe care viteza și condițiile tehnice permit acest serviciu. Au fost proiectate pentru circulația în acest mers de tren nou un număr de 16 trenuri IC, astfel:
Nr. crt. | Nr. tren | Staţie plecare | Plecare | Staţie sosire | Sosire | Total (km) | Timp total (min) | Observații |
1 | IC 531 „Avram Iancu” | Bucureşti Nord | 13.30 | Cluj Napoca | 22.10 | 493.9 | 8h 40m | – |
2 | IC 521 „Avram Iancu” | Teiuş | 20.25 | Arad | 23.47 | 230.1 | 3h 22m | Ramură de la tren IC 531 |
3 | IC 532 „Avram Iancu” | Cluj Napoca | 08.16 | Bucureşti Nord | 17.05 | 493.9 | 8h 49m | – |
4 | IC 522 „Avram Iancu” | Arad | 06.35 | Teiuş | 10.02 | 230.1 | 3h 27m | Ramură pentru tren IC 532 |
5 | IC 536 „Tomis Expres” | Constanţa | 17.30 | Braşov | 22.08 | 391.2 | 4h 38m | – |
6 | IC 538 „Tomis Expres” | Braşov | 06.54 | Constanţa | 11.37 | 391.2 | 4h 43m | – |
7 | IC 551 „Ștefan cel Mare” | Bucureşti Nord | 17.25 | Suceava | 23.25 | 446.9 | 6h 00m | – |
8 | IC 559 „Ștefan cel Mare” | Bacău | 21.55 | Piatra Neamț | 22.57 | 60.1 | 1h 02m | Ramură de la tren IC 551 |
9 | IC 562 „Ștefan cel Mare” | Paşcani | 22.56 | Iaşi | 23.57 | 75.7 | 1h 01m | Ramură de la tren IC 551 |
10 | IC 552 „Ștefan cel Mare” | Suceava | 05.45 | Bucureşti Nord | 11.58 | 446.9 | 6h 13m | |
11 | IC 561 „Ștefan cel Mare” | Iaşi | 05.17 | Paşcani | 06.15 | 75.7 | 1h 1m | Ramură pentru tren IC 552 |
12 | IC 561 „Ștefan cel Mare” | Piatra Neamț | 06.05 | Bacău | 07.08 | 60.1 | 1h 3m | Ramură pentru tren IC 552 |
13 | IC 571 „Dunărea” | București Nord | 17.49 | Galați | 21.26 | 259.6 | 3h 37m | |
14 | IC 572 „Dunărea” | Galați | 04.35 | București Nord | 08.11 | 259.6 | 3h 36m | |
15 | IC 581 | Bucureşti Nord | 17.30 | Constanţa | 19.37 | 224.9 | 2h 07m | – |
16 | IC 582 | Constanţa | 10.40 | Bucureşti Nord | 12.47 | 224.9 | 2h 07m | – |
Trenuri Interregio ”vopsite” în Intercity. Mai scumpe și mai lente
Nu se precizează însă faptul că unele trenuri Intercity care vor fi introduse de duminică vor ajunge la destinație mai târziu decât actualele garnituri Interregio. Este și cazul noului IC ce va fi introdus pe relația București Nord-Galați, dar nu numai, așa cum a dezvăluit Club Feroviar încă de la finele lunii septembrie.
Comunicatul dat azi de CFR Călători nu vine decât să confirme, dacă mai era nevoie, ce am scris noi atunci. În consecință, vom plăti mai mult pentru a ajunge mai târziu la destinație. Diferența pozitivă va fi doar în ceea ce privește condițiile de călătorie.
Compunerea trenurilor IC este asigurată cu un număr de peste 40 de vagoane de călători (vagoane clasa I, vagoane clasa a II-a și vagoane clasa a II-a cu spațiu destinat serviciului de alimentație publică). Toate vagoanele sunt modernizate și sunt dotate cu instalație de climatizare, toalete ecologice, uși de acces și intermediare semiautomate, prize electrice pentru încărcare telefon mobil sau laptop, instalație de sonorizare, afisaj digital, rastel pentru bagaje voluminoase în fiecare capat al salonului.
În aceste trenuri, călătorii beneficiază de internet în regim wi-fi, vagoanele având montat echipamentul adecvat și sunt apte pentru circulație cu viteza maximă de 160 km/oră și chiar 200 km/oră unele dintre ele. Însă degeaba sunt apte, pentru că nicăieri pe rețeaua feroviară românească nu se poate circula cu 200 km/oră.
Schimbări de trasee în Mersul Trenurilor 2023-2024, pentru lucrările de pe Cluj Napoca-Episcopia Bihor
În condițiile demarării lucrărilor de „Electrificare și reabilitare a liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor”, CFR Călători a planificat trenuri pe rute modificate, astfel:
Trenul internațional IR 75 „Claudiopolis” va circula în relația Budapesta Keleti – Cluj Napoca, având ramură trenul IR 76 în relația Simeria – Brașov;
Trenul internațional IR 74 „Claudiopolis”, va circula în relația Cluj Napoca – Budapesta Keleti, având ramură trenul IR 77 în relația Brașov – Simeria;
Trenul internațional IR 346 „Dacia” în relația București Nord – Viena Hbf, va avea ramură trenul IR 404 în relația Cluj Napoca – Simeria;
Trenul internațional IR 347 „Dacia” în relația Viena Hbf – București Nord, va avea ramură trenul IR 405 în relația Simeria – Cluj Napoca;
Trenul internațional IR 366 „Harghita” Brașov – Budapesta Keleti, va circula pe ruta Brașov – Deda – Jibou – Carei – Valea Lui Mihai;
Trenul internațional IR 367 „Harghita” Budapesta Keleti – Brașov, va circula pe ruta Valea Lui Mihai – Carei – Jibou – Deda – Brașov;
Trenul internațional IR 406 „Corona” Brasov – Budapesta Keleti, va circula pe ruta Brașov – Deda – Jibou – Carei – Valea Lui Mihai;
Trenul internațional IR 407 „Corona” Budapesta Keleti – Brașov, va circula pe ruta Valea Lui Mihai – Carei – Jibou – Deda – Brașov;
Trenul internațional IR 686 „Someș” Viena – Baia Mare, va avea ramură trenul IR 1842 în relația Valea lui Mihai – Oradea;
Trenul internațional IR 687 „Someș” Baia Mare – Viena, va avea ramură trenul IR 1841 în relația Oradea – Valea lui Mihai.
Orașele Oradea, Cluj-Napoca și Satu Mare vor avea în continuare legătură feroviară pe timp de noapte cu Bucureștiul, respectiv litoralul românesc, prin introducerea unor trenuri/noi ramuri la trenurile IR 78, IR 79, IR 472, IR 1641, IR 1642, și anume prin prelungirea trenurilor IR 1641, IR 1642 la și de la Satu Mare și IR 1920, IR 1922 la și de la Oradea, astfel:
Trenul internațional IR 78 „Muntenia” București Nord – Budapesta Keleti, va avea ramură trenul IR 1741 în relația Arad – Oradea;
Trenul internațional IR 79 „Muntenia” Budapesta Keleti – București Nord, va avea ramură trenul IR 1744 în relația Oradea – Arad;
Trenurile sezoniere IR 1920 și IR 1922 vor circula pe relația Constanța – București Nord – Arad – Oradea și retur;
Trenurile IR 1641 și IR 1642 vor circula pe relația București Nord – Baia Mare – Satu Mare și retur și vor avea ramuri trenurile IR 1643 și IR 1644 în relația Brașov – Sighișoara – Cluj Napoca și retur, ramuri R 4112 și R 4116 în relația Beclean pe Someș – Sighetu Marmației și retur, ramuri R 4008 și R 4007 în relația Sărățel – Bistrița Nord și retur.
În sezonul estival, între principalele orașe din țară și litoral se asigură legătura cu trenuri directe, cu mențiunea că pe distanța Constanța – Mangalia și retur trenurile circulă în regim de tren Regio și la tarifele aferente acestui rang de tren.