duminică, mai 5, 2024
spot_img

Grevă în toată Firea. De ce Petrariu nu e Rădoi sau Măntescu și nici Nicușor Dan Traian Băsescu

Greva STB a paralizat Capitala de aproape 48 de ore. De fapt nu este o grevă propriu-zisă (o grevă în toată Firea – vom vedea ulterior de ce am folosit majuscula), ci un protest așa-zis spontan declanșat de angajații societății care asigură transportul de suprafață în București. Noțiunea de ”grevă spontană” a fost brevetată de liderul sindicaliștilor de la metrou, Ion Rădoi, în urmă cu vreo 15 ani, în încercarea de a evita rigorile legislației, care stabilesc că nu ai voie să faci grevă propriu-zisă cât timp este în vigoare un Contract Colectiv de Muncă.

La o primă vedere, întreruperea lucrului la STB pare a semăna izbitor cu protestul de la Metrorex din 26 martie 2021 sau cu greva spontană de pe 20 decembrie, tot anul trecut. Aparent, ”la butoane” se află tot liderii sindicali. Vasile Petrariu, liderul Sindicatului Transportatorilor București, este și consilier general din partea PSD. Ion Rădoi, președintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, a fost senator și apoi deputat, tot din partea PSD. Excepția apare în ceea ce-l privește pe Iulică Măntescu, liderul Federației Mecanicilor de Locomotivă, care nu este implicat politic.

La cârma Primăriei Capitalei se află acum Nicușor Dan, care, asemeni unui alt primar general care a avut ”meciuri” cu sindicatele, și aici e vorba de Traian Băsescu, este ieșit din tiparul politicienilor cu care ne-am obișnuit. Până acum, doar similitudini. Însă aparențele înșeală.

Ion Rădoi nu a făcut greve la metrou cât timp a fost parlamentar

Greva STB greve la CFR Contractul colectiv de muncă la Metrorex Conducerea Metrorex a pierdut definitiv în instanță procesul cu USLM, prin care cerea anularea Contractului Colectiv de Muncă directorul Metrorex cu pușcăria Cotizațiile sindicaliștilor de la metrou evacuarea USLM insolvența Metrorex grevă la metrouÎn primul rând, sindicaliștii de la metrou nu au făcut grevă cât timp liderul lor, Ion Rădoi, a fost parlamentar (2000-2008).

Grevele la metroul bucureștean au avut loc în 1990, 1993, 1995 (la putere erau FSN, respectiv PDSR, precursoarele actualului PSD), 1996, 1999, și 2009 (plus ”greva spontană” din primăvara anului trecut). În urma protestelor, angajații Metrorex s-au ales cu măriri substanțiale de salarii, chiar dacă au fost înjurați copios de bucureșteni, cum sunt acum cei ai STB. Pe de altă parte, niciodată sindicaliștii de la Metrorex nu au spus că vor înceta greva atunci când directorul general își va da demisia (așa cum a spus acum Vasile Petrariu, că protestul va lua sfârșit când nu va mai fi Adrian Criț director la STB), ci când vor primi bani în plus.

Logic, nu demisia/demiterea directorului X sau Y îți garantează un trai mai bun, ci ceea ce îți intră în buzunar sau, în istoria recentă, pe card. În plus, numirea unui director general nu este apanajul sindicatelor.

Sindicaliștii de la CFR nu au cerut demisiile directorilor

greva la CFR
FOTO Facebook Mihai Bobriuc

Nici angajații de la societățile și companiile feroviare de stat, care au organizat ”greva spontană” pe 20 decembrie 2021, nu au cerut demisiile lui Traian Preoteasa (CFR Călători), Ion Simu-Alexandru (CFR SA) sau Mihai Frăsinoi (CFR Marfă), ci aplicarea unei legi votate de Parlamentul României și promulgate de președintele Klaus Iohannis.

Este vorba de Legea privind Statutul personalului feroviar, a cărei aplicare a fost prorogată pentru a doua oară, până în 2023.

Greva STB nu s-a oprit nici după două sentințe ale Justiției

Greva STB suspendarea grevei STB reducerea salariilor la metrou calea ferată Brașov-SighișoaraNu în ultimul rând, grevele de la calea ferată (precedenta a avut loc în 2005, în mandatul de ministru al Transporturilor al lui Gheorghe Dobre, ceferist de profesie, cel care a dat drumul trenurilor cu ortaci din Valea Jiului la mineriada din iunie 1990, dar asta e altă poveste) și de la metroul bucureștean s-au oprit atunci când Justiția le-a declarat ilegale.

Acum, la STB au fost două sentințe judecătorești la interval de nici 24 de ore care le-au impus angajaților societății de transport public să reia activitatea. Ei bine, nici acum nu au ieșit pe trasee.

Nu se compară pregătirea unui șofer de autobuz cu cea a unui mecanic de locomotivă

școli de personal la CFR Călători primele trenuri la Aeroportul Otopeni

Au fost greve la metrou, la calea ferată și acum la STB. Le mai diferențiază însă un alt aspect major – pregătirea personalului și disponibilitatea acestuia pe piața muncii. Fără a manifesta lipsă de respect față de nicio meserie, este evident pentru toată lumea că un șofer de autobuiz sau un vatman are o pregătire inferioară unui mecanic de locomotivă, fie el de la calea ferată sau de la metrou.

Nici responsabilitatea nu se compară și nici condițiile de muncă. Mecanicii de la metrou muncesc în subteran, iar colegii lor de la calea ferată de cele mai multe ori nu dorm în patul lor de acasă.

Apoi, pe piața forței de muncă este un deficit acut de mecanici de locomotivă. De șoferi de autobuz, nu. Iar salariile angajaților STB rivalizează cu cele ale mecanicilor de la CFR Călători, CFR Marfă sau de la operatorii privați. Sigur, fiecare angajat vrea un salariu mai mare, însă până la urmă e vorba de cerere și ofertă.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


 

Vasile Petrariu, omul de casă al Gabrielei Firea. Legătura cu greva STB

grevă la STBȘi acum să vedem legătura lui Vasile Petrariu cu Gabriela Firea, fost primar general, acum ministru al Familiei.

Sindicatul lui Petrariu a fost implicat activ în campania electorală din toamna lui 2020, atât prin postări pe Facebook cât și prin strângerea de semnături pentru candidatura lui Firea la al doilea mandat. Apoi, după ce Nicușor Dan a devenit primar general, Vasile Petrariu l-a atacat constant și obsesiv (de multe ori pe bună dreptate, dar nu a fost nicio postare pozitivă sau neutră). De aceea, o legătură între fostul primar general și actuala grevă nu poate fi exclusă.

Nicușor Dan a rămas în ofsaid după alianța PSD-PNL

grevă la STB contractul PMB cu Astra Vagoane contractul pentru tramvaiele de 18 mPe de altă parte, Nicușor Dan este un primar care a rămas fără susținere politică. A fost susținut în campania electorală de USR (mai mult de formă) și de PNL.

Dar era vorba de PNL atunci când partidul era condus de Ludovic Orban – după preluarea conducerii de către Florin Cîțu sprijinul s-a diminuat spre zero. Unde mai pui că, între timp, PNL este la putere și la Capitală, și la Palatul Victoria. În primul caz alături de USR, în al doilea alături de Gabriela Firea.

În perioada 2000-2004, cât a fost primar general, Traian Băsescu era președintele PD. Acum, Nicușor Dan e al nimănui. Are o misiune extrem de grea în rezolvarea conflictului de la STB.

În loc de epilog. Vasile Petrariu a fost crescut ”la sânul” lui Ion Rădoi

În urmă cu 10 ani de zile, mai nimeni nu auzise de vasile Petrariu, actualul lider al sindicaliștilor de la STB.

L-a ”făcut mare” Ion Rădoi, care l-a cooptat și i-a oferit funcții de conducere atât în cadrul Convenției Naționale Sindicale a Transportiatorilor din România, cât și în cadrul Federației ATU, România, o structură ale cărei baze au fost puse împreună cu sindicaliști din Statele Unite.

Imediat după ce Ion Rădoi a avut probleme cu legea, fiind pus sub control judiciar în dosarul privind chioșcurile de la metrou, Vasile Petrariu a convocat pe ascuns, la un restaurant de cartier, o ședință a ATU România în cadrul căreia Ion Rădoi a fost trecut pe linie moartă.

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole