marți, aprilie 30, 2024
spot_img

Volumul transporturilor CFR Marfă în Republica Moldova s-a dublat în ultimul an

Volumul transporturilor făcute de CFR Marfă pe relația cu Republica Moldova s-a dublat în 2023 față de anul precedent, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al operatorului național, Daniel Apostolache. Principalii competitori ai societății de stat pe această relație sunt Grup Feroviar Român și Unicom Tranzit.

Întreprinderea de stat Calea Ferată din Moldova (CFM) a anunțat marți că la finele săptămânii trecute a avut loc o întâlnire de lucru la Iași, cu conducerea CFR Marfă și cu cea a Sucursalei Regionale de Căi Ferate Iași.

CFR Marfă în Republica Moldova”În perioada 4-5 aprilie 2024, directorul general interimar Serghei Tomșa, împreună cu delegația formată din 4 colaboratori ai Î.S. Calea Ferată din Moldova, au mers într-o deplasare de serviciu în orașul Iași, România, unde au avut o întrevedere cu directorul general CFR Marfă, Daniel Apostolache și directorul SRCF Iași Vasile Cozubaș. Deplasarea a avut scopul să consolideze parteneriatele și să optimizeze transportul feroviar de mărfuri în regiune, să identifice soluții optime și să construiască parteneriate solide pentru a sprijini dezvoltarea durabilă a transportului feroviar de mărfuri. Această colaborare între CFM și CFR Marfă promite să deschidă noi căi pentru transportul eficient și sustenabil de mărfuri în întreaga regiune”, se arată în comunicatul postat pe pagina oficială de Facebook a CFM.

Tot aici se mai precizează că la Iași s-a mai discutat despre explorarea oportunităților de colaborare între cele două companii în ceea ce privește transportul de mărfuri în tranzit. „Într-un mediu economic în continuă schimbare, adaptabilitatea și eficiența sunt esențiale pentru a asigura că necesitățile pieței sunt îndeplinite în mod optim”, se menționează în comunicat.

De asemenea, la Iași a fost abordat și subiectul tarifelor la transportul de mărfuri pe calea ferată, fiind acordată o atenție deosebită competitivității și transparenței calculării acestora, pentru crearea unui mediu favorabil care să încurajeze utilizarea transportului feroviar de mărfuri: „Acest lucru ar putea duce la o creștere semnificativă a eficienței și atractivității acestui mod de transport care în timp ar contribui la dezvoltarea economică a CFM și la îmbunătățirea sustenabilității în ansamblu”.



Cerealele din Ucraina, tranzitate preponderent prin Moldova

Hotelul Express din PredealClub Feroviar l-a contactat pe directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, pentru a obține mai multe detalii despre această întâlnire, în afara cuvintelor meșteșugite, dar la modul general, utilizate în comunicatul colegilor lor din stânga Prutului. Și am aflat mai multe informații concrete.

Astfel, șeful societății de stat de la București spune că vrea să pună în practică o politică comercială care să permită atragerea de noi clienți. Un accent important s-a pus pe tema cerealelor exportate de Ucraina, care, spune Apostolache, ar trebui făcut în așa fel încât să vină prin Republica Moldova, în loc să urmeze ruta prin Odesa.



CFR Marfă în Republica Moldova: ce exportăm și ce importăm

Tehnotrans Feroviar Clubul Fermierilor Români

În ultimii ani, spre și dinspre Republica Moldova s-a înregistrat un flux tot mai mare de mărfuri. „Este important să menținem ritmul crescător. În 2023 s-a înregsitrat un volum al mărfurilor transportate dublu față de cel consemnat în anul anterior”, spune Daniel Apostolache.

El a precizat că exporturile de mărfuri spre Republica Moldova sunt net superioare importurilor. La capitolul mărfuri care pleacă spre stânga Prutului, pe primul loc se situează deșeurile feroase care se îndreaptă spre combinatul de la Râbnița, pe ruta Galați-Giurgiulești, iar pe cel de-al doilea produsele petroliere – în special păcură și motorină.

În ceea ce privește fluxul invers de mărfuri, din Republica Moldova către România, principalele categorii sunt cimentul și cerealele. Această din urmă categorie provine atât din producția proprie a Moldovei, cât și din Ucraina, care doar tranzitează țara.

GFR și Unicom Tranzit, competitorii CFR Marfă în Republica Moldova

Dacă pe plan intern operatorul feroviar de stat nu are cea mai mare cotă de piață, pe primul loc clasându-se GFR, situația este diferită atunci când vine vorba de relația cu Moldova.

Daniel Apostolache spune că principalii competitori ai societății pe care o conduce pe această rută sunt Grup Feroviar Român și Unicom Tranzit. Când vine vorba de transporturile pe cale largă (ecartament rusesc de 1524 mm), CFR Marfă deține o cotă de piață de 60% în transporturile feroviare spre și dinspre statul vecin. În ceea ce privește transporturile pe cale ferată cu ecartament standard de 1435 mm, cota de piață a transportatorului național este undeva pe la 48-49%.

„Particip periodic la întâlniri cu căile ferate din vecinătatea României, chiar acum două săptămâni am avut o discuție cu cei din Ungaria. În anii trecuți am avut o valoare foarte scăzută a schimburilor comerciale cu vecinii și am decis să schimb acest lucru. Deviza mea e să faci prietenii din afaceri, nu afaceri din prietenii”, a mai spus Daniel Apostolache.

Club Feroviar a prezentat în luna ianuarie a acestui an că în trafic internațional, CFR Marfă a transportat în anul  2023 un volum de 2,3 milioane de tone de marfuri, față de 1,5 milioane de tone cât a transportat în anul anterior. Principalii parteneri au fost clienți din Ungaria, Ucraina, Republica Moldova și Bulgaria.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole