vineri, februarie 16, 2024
spot_img

EXCLUSIV. Bilanțul CFR Marfă pe 2023: cifră de afaceri în creștere, angajări de mecanici

Club Feroviar vă prezintă în exclusivitate bilanțul CFR Marfă pe 2023, pe baza datelor preliminare furnizate de transportatorul feroviar național. Anul trecut, operatorul de stat a transportat mai puține mărfuri decât în 2022, însă cifra de afaceri a fost în creștere. De asemenea, numărul mecanicilor de locomotivă angajați a fost mai mult decât dublu decât cel al celor care au ieșit la pensie.

În anul 2023, CFR Marfă a transportat aproximativ 15 milioane de tone de marfă, comparativ cu 17 milioane de tone transportate în anul 2022, se arată în răspunsul responsabililor CFR Marfă la solicitarea în acest sens a Club Feroviar.

Conducerea societății precizează că scăderea cu două milioane de tone a volumului de mărfuri a fost cauzată de reducerea cererii de transport a cărbunelui pentru Complexul Energetic Oltenia. În principal, CFR Marfă a transportat următoarele categorii de mărfuri: cărbuni, produse petroliere, cereale, ciment și produse metalice (fier vechi și produse laminate).

În trafic internațional, CFR Marfă a transportat în anul  2023 un volum de 2,3 milioane de tone de marfuri, față de 1,5 milioane de tone cât a transportat în anul anterior. Principalii parteneri au fost clienți din Ungaria, Ucraina, Republica Moldova și Bulgaria.

Bilanțul CFR Marfă pe 2023: profit operațional de 22 de milioane de euro

Cifra de afaceri preliminată pentru anul 2023 este de aproximativ 770 de milioane de lei (aproape 155 de milioane de euro), în creștere cu 12% față de anul anterior, iar rezultatul operațional înregistrat a fost unul  pozitiv, de aproximativ 110 milioane de lei.

Atenție, este vorba de profitul operațional, căci SNTFM CFR Marfă are de restituit o datorie în contul ajutorului de stat primit la privatizarea eșuată din 2023. Asupra acestui aspect vom reveni însă mai jos.

În altă ordine de idei, conform celor mai recente date furnizate de Institutul Național de Statistică, cota de piață pe primele nouă luni ale anului 2023 deținută de CFR Marfă în sistemul feroviar, la indicatorul mărfuri transportate, este în creștere cu 0,7 puncte procentuale, de la 30,5% în 2022 la 31,2% în 2023.

Va continua activitatea de vânzare a locomotivelor și vagoanelor

În ceea ce privește situația parcului de material rulant, CFR Marfă deține în prezent în proprietate un număr de 25.636 de vagoane și 848 de locomotive în parcul inventar.

În activitatea curentă a societății sunt folosite aproximativ 8.500 de vagoane, respectiv 220 de locomotive. Vechimea medie în cazul vagoanelor și locomotivelor din parcul activ este de 30 de ani, în timp ce parcul inactiv are o vechime medie cuprinsă între 50 și 60 de ani. În continuare sunt în desfășurare acțiuni de valorificare a vagoanelor și locomotivelor care nu sunt utilizate în activitatea curentă a societății, respectiv 345 de locomotive și 4.835 de vagoane, precizează conducerea CFR Marfă.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


S-au pensionat 79 de mecanici de locomotivă și s-au angajat 174

În prezent, CFR Marfă își desfășoară activitatea cu un număr de 3.322 de salariați, variația numărului de angajați fiind foarte mică față de anul 2022, când societatea a avut un număr mediu de salariați de 3.300. În anul 2023 s-au pensionat 79 de mecanici de locomotivă și au fost angajați 174 de noi salariați pe această funcție.

”În contextul actual al pieței de muncă, luând în considerare dinamica transporturilor feroviare de marfa, CFR Marfă caută în permanență să coopteze în echipa sa personal specializat în meserii ca mecanic de locomotivă, mecanic ajutor, șef de manevră, șef de tren, dar și ingineri, economiști sau specialiști în tehnologia informației. Oportunitățile de angajare sunt prezentate pe site-ul CFR Marfă la secțiunea <Cariera> și pe alte platforme de angajare”, se arată în răspunsul primit de la operatorul feroviar de stat.

105 milioane de euro, achitate din ajutorul de stat

Conducerea CFR Marfă a făcut precizări și în ceea ce privește situația rambursării ajutorului de stat primit la privatizarea eșuată din anul 2013.

În vederea rambursării ajutorului de stat stabilit prin intermediul Deciziei Comisiei Europene 2021/69 din 24 februarie 2020, în valoare de 570 de milioane de euro, la care se adaugă penalități, CFR Marfă a achitat în perioada 2021-2023 aproximativ 105 milioane de euro. CFR Marfă va continua returnarea ajutorului de stat pe măsură ce vor fi valorificate activele aflate în executare silită de către ANAF, aprobate spre vânzare în cadrul procedurii de concordat preventiv cu CN CFR SA, respectiv prin efectuarea la zi a plăților stabilite prin programe de eșalonare la plată, au mai spus oficialii societății.

Ultimele Articole