luni, aprilie 29, 2024
spot_img

CFR Marfă a murit, trăiască SC Carpatica Feroviar, noua CFR Marfă

CFR Marfă a murit, trăiască SC Carpatica Feroviar, noul CFR Marfă. Ministerul Transporturilor va propune Guvernului actul de înființare a companiei Carpatica Feroviar care nu e altceva decât o nouă CFR Marfă care, cel mai probabil, se va desființa cât de curând.

Ministerul Transporturilor propune înființarea unei noi companii feroviare de stat care să preia serviciile de transport marfă derulate în interes public atât civil, cât și militar.

Inițiativa ministerului vine în contextul unor presiuni vechi ce durează de mai mulți ani ale Comisiei Europene asupra României, fie pentru recuperarea integrală a ajutorului de stat primit de CFR Marfă cu ocazia privatizării și considerat ilegal de către Bruxelles, fie pentru lichidarea benevolă a companiei de stat.

Un profit operațional insuficient

În ultimii ani CFR Marfă a intrat pe profit operațional și a restituit parțial o parte a ajutorului de stat prin vânzările și executările de material rulant, însă sumele obținute sunt cu totul insuficiente pentru a rambursa ajutorul de stat în ritmul solicitat de Bruxelles. De aceea, cel mai probabil, Ministerul Transporturilor urmează să supravegheze discret falimentul CFR Marfă și transferul activităților de transport către noua companie.

Mai trebuie spus că Bruxellesul nu acceptă nici desființarea CFR Marfă și reînființarea mascată a acestei companii cu alt nume, gen Carpatica Feroviar. Ca urmare, proiectul de lege realizat acum de Transporturi nu face trimiteri semnificative la soarta CFR Marfă, însă cine citește printre rânduri înțelege unde bate autorul proiectului.

Astfel, se zice: „Statul român are obligația de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (în continuare, Decizia), acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” SA (denumit în continuare CFR Marfă). Nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobânzi) poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate mări considerabil suma declarată ca ajutor de stat.

Ținând cont de situația în care se regăsește CFR Marfă, față de care obiectivul principal al statului român este rambursarea ajutorului de stat ilegal și punerea în aplicare a Deciziei, se creează nevoia înființării unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de apărare a țării”.

Cu alte cuvinte, rambursarea ajutorului va duce la lichidare și la nevoia apariției unei noi societăți.

Aceleași argumente vechi, la grămadă

Când vine vorba de argumentele privind înființarea companiei, Ministerul Transporturilor reia o motivație diversă, la care tot a făcut apel în ultimii ani și care include războiul din Ucraina, mobilitatea militară sau nevoia de decarbonizare a transporturilor. Argumentul menținerii în viață a CFR Marfă pe motiv de importanță militară a acestei companii a fost prezentat în trecut Comisiei Europene, care însă nu prea s-a lăsat impresionată.

Acum Ministerul Transprturilor spune că:

„Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 au relevat nevoia statului român de a se putea baza pe existența unei societăți de transport feroviar de marfă ce va putea realiza următoarele tipuri de transporturi:

  • transportul de trupe, echipamente, utilaje, armament, în caz de mobilizare a forțelor armate ale României și ale partenerilor strategici;

  • transportul de ajutor umanitar pentru zonele afectate de conflicte armate, pentru asigurarea cooperării internaționale;

  • transportul de cereale, materii prime și combustibil, pentru evitarea unei crize alimentare sau energetice.

Totodată, Mobilitatea Militară reprezintă un element nou introdus de către Comisia Europeană pentru perioada de programare 2021 – 2027, acesta fiind inclus și în Regulamentul privind Mecanismul pentru Interconectarea Europei 2021 – 2027 (CEF 2.0).

Societatea va avea obligația legală de a asigura transporturile strategice ale statului român, contrabalansându-se riscul de refuz al societăților de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, în situații de criză. Însuși termenul de „criză” relevă urgența ce caracterizează necesitatea asigurării unor astfel de servicii de transport, care, în situația imposibilității de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera întârzieri ce pot afecta siguranța națională și a partenerilor externi”.

Societatea va desfășura activități:

  • de interes strategic – ținând cont de parteneriatele României rezultate din obligațiile sale internaționale și de nevoia de acoperire a transportului de marfă în situații de criză;

  • comercial – fiind o societate cu capital de stat, finanțată din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfă, venind în completarea cerințelor pieței de transport feroviar.

Criza energetică din Europa a relevat rolul important al statului român, prin operatorul național, în asigurarea transporturilor de produse energetice (precum cărbune, petrol etc.) cu rolul în funcționarea industriilor de profil.

Sectorul transportului european feroviar de marfă este suprasolicitat, având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, în care statul român, prin operatorul național de transport feroviar de marfă, joacă un rol determinant în asigurarea transporturilor de marfă pe cale ferată din și către Ucraina”.

Ce știm despre noua societate

Societatea este persoană juridică română, se organizează şi funcţionează în conformitate cu legislaţia în vigoare și cu principiile pieței libere.

  • Societatea poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi, în ţară şi în străinătate, potrivit prevederilor Legii societăților nr. 31/1990, cu modificările şi completările ulterioare şi ale statutului.
  • Filiale ale Societăţii pot fi înfiinţate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea adunării generale extraordinare a acţionarilor.

Capitalul social al Societății este de 125.000 lei şi se constituie prin vărsare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii pentru anul 2024.

  • Capitalul social este subscris şi integral vărsat de statul român, în calitate de acţionar unic, care îşi exercită drepturile şi obligaţiile prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.
  • Capitalul social iniţial este împărţit în 12.500 acţiuni nominative, fiecare având valoarea nominală de 10 lei, deţinute în totalitate de statul român prin reprezentant legal Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii.
  • Ulterior, se va realiza majorare de capital, în vederea capitalizării totale a Societății conform testului investitorului privat prudent.
  • Societatea se va privatiza după încheierea primilor doi ani financiari, în condițiile legii, prin diminuarea participaţiei statului cu un procent de 20% din valoarea acţiunilor capitalului social iniţial.
  • Acţiunile emise de Societate pot fi cotate la bursă şi tranzacţionate liber pe piaţa de capital.
  • Societatea are dreptul să deţină sau să participe la capitalul social al altor societăţi comerciale şi să decidă, în condiţiile legii, asocierea cu persoane juridice, române sau străine, cu excepţia societăţilor comerciale rezultate din reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, pe baza unei analize de rentabilitate şi numai cu aprobarea adunării generale a acţionarilor.
  • Încadrarea personalului  necesar desfăşurării activităţii se face pe bază de contract individual de muncă, încheiat conform legii, numai prin concurs organizat pe baza unui Regulament aprobat de Consiliul de administraţie, la propunerea directorului general al societăţii, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
  • La nivelul Societății se încheie contractul colectiv de muncă în condiţiile stabilite de legislaţia muncii în vigoare.
  • Drepturile salariale ale personalului Societății se negociază şi se stabilesc prin contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă încheiat la nivelul Societăţii, conform legii.
  • Până la încheierea contractului colectiv de muncă, grilele de salarizare ale personalului angajat în cadrul Societății se avizează de către Consiliul de administraţie şi se aprobă de către adunarea generală a acţionarilor, la propunerea directorului general.
  • Condiţiile de muncă, obligaţiile generale şi specifice, timpul de muncă şi de odihnă, programele de perfecţionare profesională a salariaţilor şi alte condiţii în care se desfăşoară procesul muncii în cadrul Societății se stabilesc prin contractul individual de muncă şi contractul colectiv de muncă la nivel de companie, încheiat în condiţiile legii.

Ce nu este încă clar

  • Soarta actualelor contracte de transport ale CFR Marfă. Va prelua noua societate actualele contracte de transport ale CFR Marfă? Cel mai probabil că nu, căci o cesionare a acestora către Carpatica Feroviar nu ar fi văzută cu ochi buni de către Bruxelles. CFR Marfă le va continua unul câte unul sau le va rezilia.
  • Cum va fi transferat personalul. Este greu de crezut că pe piață poate apărea peste noapte de la zero personal calificat, o societate care să aibă de unde selecționa personalul specializat necesar. De aceea, probabil personalul va fi disponibilizat probabil în urma falimentului de către CFR Marfă și va fi reangajat prin concursuri de formă la Carpatica Feroviar.
  • Înființarea companiei nu va fi văzută cel mai probabil cu ochi buni de către operatorii privați, mulți fiind cu ochii pe decesul CFR Marfă pentru a prelua activele acesteia, dar și contractele de transport. Să nu uităm că Bruxelles-ul a deschis dosar împotriva CFR Marfă la o plângere a operatorilor privați, cel mai vocal dintre aceștia fiind GFR, companie care a câștigat cota de piață cea mai mare pe seama companiei de stat. Plângerea a fost trimisă de asociația patronală condusă la acel moment de un avocat care după cum a arătat și aici Club Feroviar a reprezentat interesele legale ale lui Gruia Stoica.

Există o contradicție între privatizarea Carpatica Feroviar, propusă de Minister în proiect, și rolul public al acestei companii care este, de asemenea menționat în același proiect. Este neclar cât de departe mai merge privatizarea Carpatica Feroviar. Se va opri vânzarea de acțiuni la pachetul de 20% menționat în proiect sau statul va ajunge în final acționar minoritar?

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole