sâmbătă, octombrie 12, 2024
spot_img

„Tribunalele Poporului” la CFR Călători

Conducerea CFR Călători a finalizat Regulamentul de funcționare a Consiliului de Disciplină, entitate a cărei înființare este prevăzută în Legea 195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar care va judeca contestațiile personalului feroviar la sancțiunile aplicate. Prin faptul că șefii companiei vor ocupa trei din cele cinci posturi de membri Consiliile vor funcționa, cel mai probabil, precum Tribunalele Poporului din perioada comunistă.

Directorul general CFR Călători, Traian Preoteasa, a trimis zilele trecute celor două sindicate reprezentative pentru societate, şi anume Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane și Alianța Federațiilor Tehnice Feroviare forma finală a Regulamentului de funcționare a Consiliilor de Disciplină, central și regionale, a căror menire este „stabilirea și tratarea în mod transparent a abaterilor și sancțiunilor disciplinare prevăzute în Codul Muncii, pentru toate categoriile profesionale din cadrul SNTFC Călători.

Consiliile funcționează la nivelul central al companiei și a celor opt regionale, arată Regulamentul.

Acesta spune că salariații care sunt supuși cercetării disciplinare prealabile și consideră că le-au fost încălcate drepturile cu privire la formularea și susținerea apărării și probelor pe care le consideră necesare în apărarea lor se pot adresa Consiliului de disciplină într-un termen de șapte zile lucrătoare de la finalizarea cercetării disciplinare prealabile, respectiv de la data la care a participat la convocarea în vederea cercetării disciplinare prealabile.

Cercetarea angajaților de către Consilii se va face cu respectarea unor principii precum prezumția de nevinovăție, garantarea dreptului la apărare, contradictorialitatea (dreptul de exprimare privind orice act sau fapt ce are legătură cu abaterea), proporționalitatea, legalitatea sancțiunii, unicitatea sancțiunii (o singură sancțiune pentru un fapt) și celeritatea.

Sindicatele dau doar doi membri din cinci

Un aspect interesant, dar și îngrijorător privește componența acestor Consilii. Practic, Administrația va avea trei din cei cinci membri, ceea ce face ca judecarea contestației să devină o formalitate. Doi dintre membri sunt reprezentanți ai sindicatelor, iar trei sunt reprezentantul structurii juridice a companiei, reprezentantul structurii de conducere și cel al structurii de specialitate. Practic, rolul membrilor din partea sindicatelor devine unul de decor. Fiecare Consiliu va avea un secretar fără drept de vot.

Deciziile se iau cu votul motivat a trei membri, şi anume jumătate plus unu, și se comunică în trei zile contestatarului. Acesta va putea fi prezentat de un avocat sau de un lider de sindicat la ședința Consiliului. Această structură va fi independentă, ”neputând fi influențată de conducerea entității unde s-a constituit”, spune Regulamentul.

Mecanic de locomotivă: Consiliul e doar arma cu care te flagelezi

Chestionat de Club Feroviar asupra utilității acestor Consilii de disciplină, un mecanic de locomotivă le-a comparat cu o floare într-un câmp de bălării. Conducerea CFR Călători face prea puțin pentru menţinerea siguranței traficului și a stării tehnice corespunzătoare a parcului de locomotive al companiei. Odată urcat pe locomotivă, mecanicului i se poate oricând reproșa starea tehnică a acesteia și faptul că s-a urcat totuşi pe locomotivă, deși instrucțiile îl obligau să refuze conducerea acesteia, dacă e în stare necorespunzătoare.

El va fi eventual sancționat și va ajunge ulterior în fața Consiliilor de Disciplină, deși nu e vina lui că locomotiva e în stare nepotrivită. Dacă ar refuza, trenul nu se mai formează și angajatul pierde bani la salariu.

„În loc sa se ocupe de siguranța circulației, vechimea materialului rulant etc., ei se ocupă cu așa ceva. Este vai de capul nostru! Ieșim din depouri cu instalații de siguranță defecte INDUSI și DSV, locomotive și automotoare praf, călători revoltați, ani de întârziere într-un an calendaristic, funcționari care mimează lucrul, resursă umană îmbătrânită, slab remunerată”, spune el.

IN THE SPOTLIGHT

Ciclul universitar la Facultatea de Căi Ferate, Dumuri și Poduri a început cu „Bazele Carierei Inginerului CFDP”

Am putea spune că a devenit deja o tradiție pentru Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri să deschidă ciclul universitar cu „Bazele Carierei...

Ultimele Articole