vineri, aprilie 12, 2024
spot_img

CFR Călători nu va mai majora tarifele de capul său

CFR Călători nu va mai majora tarifele de capul său. Tarifele aferente călătoriei cu trenul vor fi reglementate integral de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară, instituție care are în lucru un proiect de act normativ în acest sens.

Unele declarații privind nevoia reglementării au fost făcute de șeful ARF, Ștefan Roșeanu la doar câteva zile după ce CFR Călători a decis cu de la sine putere să majoreze tarifele la suplimente pentru cușete și vagoane de dormit.

Spunem cu de la sine putere deoarece acestea ar trebui să fie avizate, conform OUG 12/1998. Potrivit articolului 64 din acest act normativ „Lista produselor şi a serviciilor ale căror preţuri şi tarife se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, anexă la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/1998 privind preţurile şi tarifele produselor şi serviciilor care se execută sau se prestează în ţară în cadrul activităţilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 2 aprilie 1998, se modifică la liniuţa a treia, coloana întâi, şi va avea următorul cuprins: „Transport de călători pe calea ferată – deservire generală (exclusiv servicii auxiliare şi transport internaţional).”

Însă operatorii de transport, în special CFR Călători se prevalează de alt act normativ, și anume de Legea nr. 21/2012 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători. Prevederile legale sunt:

(1) Tarifele maximale pentru deservire generală în transportul feroviar de călători – tarife pentru trenuri regio, clasa I şi clasa a II-a pe zone kilometrice, tarife pentru trenuri interregio, clasa I şi clasa a II-a pe zone kilometrice, tariful de rezervare a locului, clasa I şi clasa a II-a, care pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de călători se stabilesc prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii până la data de 1 noiembrie 2011, cu respectarea prevederilor legale.

(2) Nivelul maxim al tarifelor pentru deservirea generală din transportul feroviar public de călători nu poate fi depăşit de operatorii de transport feroviar public de călători.

(3) Alte tarife practicate în transportul feroviar public de călători, în trafic intern, precum tarifele pentru tren Inter City (IC), tarifele auxiliare, facilităţile sau reducerile comerciale se vor stabili şi se vor aproba de fiecare operator de transport feroviar public de călători, în condiţiile legii, se vor forma liber pe piaţă şi se vor aduce la cunoştinţa publicului”. În acest ultim caz s-ar încadra tarifele aferente vagoanelor de dormit/cușetelor.

O altă prevedere, anume OUG 57/2011 trece sarcina avizării tarifelor de la Consiliul Concurenței la Ministerul Transporturilor. „Articolul II(1) Tarifele de călătorie cu metroul şi de transport feroviar de călători vor fi ajustate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în condiţiile legii”, spune OUG menționat. Prevederea a stat la baza scumpirii generalizate a tarifelor de călătorie în decembrie 2023.

În acest talmeș-balmeș de prevederi legale care fac toate referire la aceleași lucruri, suprapunându-se unele peste altele, ARF vrea să pună ordine.

CFR Călători nu va mai majora tarifele de capul său

„Ei s-au prevalat de faptul că acum prețurile au fost considerate ca prețuri nereglementate. La prețurile nereglementate (vagoane de dormit –n.red.) nu era o prevedere și doi, nefiind reglementate, procedural ce putem spune noi? Gestionăm subvenția dar ei au crescut prețurile. Teoretic încasează mai mulți bani deci teoretic ne fac un bine căci reduc nevoia de subvenție. Poate interveni doar ASFR și ANPC care sunt responsabile pe partea de protecție a clienților. Însă vorm reglementa și o să fie o formulă mai predictibilă de acum înainte, adică nu e normal, vor fi prețuri reglementate conform Ordonanței 12 din 1998”, spune Ștefan Roșeanu. „Sperăm cât mai repede. căci suntem pe partea finala de elaborare”, adaugă el.

Reamintim că zilele trecute CFR Călători a majorat tarifele aplicate pentru suplimentele de pat la vagon de dormit și vagon cușetă. La vagon de dormit, acestea vor fi de 225 de lei pentru suplimentul de cabină single, 120 de lei de pat pentru cabina cu două locuri și 100 de lei pentru cabina cu trei locuri.

Anterior, potrivit informațiilor prezente pe site-ul CFR Călători, tarifele erau de 210 lei pentru suplimentul de cabină single, 105 lei de pat pentru cabina cu două locuri și 85 de lei pentru cabina cu trei locuri. De precizat că doar în traficul internațional CFR Călători utilizează cabine cu trei paturi, deci s-au scumpit și călătoriile spre Budapesta sau Viena.

La vagoanele cușetă, suplimentele au devenit 78 de lei pentru patul în cabină cu patru locuri și de 58 de lei pentru patul în cabină cu șase locuri, față de 72 de lei, respectiv 52 de lei anterior.

Precedenta majorare de tarife la CFR Călători, făcută tot pe șest. Și precedenta majorare a tarifelor pentru transportul feroviar de călători, operată în luna decembrie a anului trecut, s-a făcut tot pe șest, după cum a arătat la vremea respectivă Club Feroviar.

Atunci, biletele de tren s-au scumpit în medie cu 8,8%. Cu câteva zile înainte, CFR Călători dăduse un comunicat în care anunța noutățile din Mersul Trenurilor 2023-2024, în care însă nu pomenea nimic despre scumpirea biletelor de tren care urma să vină ”la pachet” cu noul program de circulație.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole