luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Sume imense pierdute din PNRR de ARF și România. PESA și Alstom se contestă reciproc la licitația de trenuri inter-regionale

Firmele de material rulant PESA și, respectiv, Alstom au depus contestații la licitația de achiziție a 20 de trenuri inter-regionale electrice.

Knorr Bremse

Depunerea contestațiilor la licitația de trenuri inter-regionale a avut loc luni. Acestea împiedică semnarea contractului de achiziție a materialului rulant nou (se poate ajunge și la ani ui pentru judecarea unui caz) și implicit la pierderea unor sume de importante de bani de către România din Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

România a avut ca bornă de atins semnarea contractelor de material rulant în al doilea trimestru al acestui an, însă la acest moment ARF nu are semnat niciun contract de achiziție de material rulant nou, finanțat din acest instrument, ceea ce va duce la pierdere de sume mari de bani date gratuit României. ARF are semnat doar un contract cu Alstom pentru 37 de trenuri electrice interregionale dar care vor fi finanțate prin POIM. La licitație a participat Alstom Transport Romania asociată cu Alstom Ferroviaria SpA și Pojazdi Szynowe Pesa Bydgoszcz SA Polonia.

Licitația de trenuri inter-regionale, motivele invocate

Revenind la cauzele depunerii contestațiilor, PESA susține că oferta firmei Alstom trebuia descalificată. Asocierea Alstom a depus o „ofertă condiționată”, spun polonezii, deși nu avea voie, nu a depus angajamentul ei privind asumarea răspunderii privind eventualele disfuncționalități și a declarat că nu își asumă îndeplinirea cerinței ca toate scaunele să fie dotate cu mese rabatabile. Mai mult, Alstom nu a depus niciun plan de testare preliminară, care era cerință obligatorie conform caietului de sarcini.

Ca urmare, PESA cere anularea raportului procedurii și reevaluarea admisibilității ofertei lui Alstom.

De cealaltă parte, Alstom cere și ea anularea raportului procedurii și constatarea caracterului inadmisibil al ofertei PESA. Compania poloneză nu ar fi ofertat un tren autorizat pentru punere pe piață, ci un produs ce va fi dezvoltat cu o configurație și caracteristici distincte celor anterior realizate.

Compania poloneză și-ar fi modificat oferta prin răspunsurile la solicitările de clarificare, trenurile nu asigură evacuarea de urgență a calătorilor în timpul maximal, beneficiază de ajutor al statului polonez, iar costurile de mentenanță sunt exagerat de scăzute.

Poziția Autorității pentru Reformă Feroviară: „Până la acest moment nu este semnat niciun contract de achiziții de material rulant nou sau de modernizări material rulant finanțat prin PNRR. Conform prevederilor Regulamentului UE 2021/241 privind MRR, contractele trebuie încheiate până la sfârșitul anului 2023. Urmărim să încheiem procedurile începute în acest an, pentru a ne încadra cu acest termen final”.

Oferta PESA punctată în plus la mustață

Pe 14 septembrie Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a desemnat societatea poloneză PESA drept câștigătoare a licitației pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice obligatorii de transport feroviar de călători de mediu și lung parcurs RE-IR2. PESA Polonia va asigura și serviciile de mentenanță pe o perioadă de 15 ani.

Oferta Alstom a fost plasată pe locul 2 cu un punctaj tehnic mai bun, dar unul financiar mai slab.

Valoarea totală estimată a achiziției este cuprinsă între 1.201.615.722 lei și 2.374.592.590 lei, fără TVA, inclusiv serviciile de mentenanţă și reparații necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort, instruire a personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor, transportul, asigurarea, punerea în funcțiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie, conform Caietului de Sarcini.

De asemenea, în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 15 ani și a cantității cu 9 rame electrice interregionale. Suplimentarea cantităților achiziționate va putea fi făcută prin încheierea unor acte adiționale la contractul de achiziție.

În baza rezultatelor studiului de fezabilitate care stă la baza acestui proiect și a indicatorilor tehnico-economici aprobați de Guvernul României, ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1453/2022, pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău- Pașcani-Iași/Suceava; Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați-Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău -Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova- Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole