luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Ionuț Săvoiu: Lucrările la modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara, într-un stadiu avansat

Lucrările la modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara sunt într-un stadiu destul de avansat, spune Ionuț Săvoiu, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, responsabil cu sectorul feroviar.

Invitat la un post TV local din Târgoviște, Ionuț Săvoiu a pornit de la evenimentul central al zilei de marți, când grecii de la Aktor au început forarea celor două tuneluri de la Ormeniș de pe Magistrala 300, între Brașov și Sighișoara.

El a evidențiat faptul că pregătirea punerii în funcțiune a celor două TBM a fost o adevărată provocare, din punctul de vedere al asigurării aprovizionării cu elemente prefabricate și a alimentării cu energie electrică într-o zonă greu accesibilă. „A fost un proiect în sine să aduci energie în zonă”, a spus secretarul de stat.



Șantierele pentru modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara, stadii de 25,14%, respectiv 21,50%

În paralel cu punerea în funcțiune a ”cârtițelor”, Ionuț Săvoiu s-a declarat mulțumit și de stadiul celorlalte lucrări de pe Brașov-Sighișoara: „Lucrările în paralel sunt într-un stadiu destul de avansat. Între Sighișoara și Brașov s-a lucrat la modernizarea liniei. Au fost realizate noile poduri, mai sunt niște pasarele de realizat, chiar una la Bod”.

CNCF CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat pe 5 martie 2020 contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara, respectiv Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Semnarea contractului a avut loc după soluționarea în justiție a contestațiilor, care a durat aproape patru ani (timp în care lucrarea ar fi putut fi deja finalizată).

Pe lotul 2, Apața-Cața, Asocierea Railworks a fost desemnată câștigătoare a licitației în luna decembrie 2019. Oferta câștigătoare a avut un preț de 2,72 miliarde lei, inferior celui propus de FCC – Astaldi, respectiv 2,84 miliarde lei și celui al turcilor de la Alsim Alarko, 2,85 miliarde lei. Contractul a fost semnat în 2020, după soluționarea contestațiilor.

Lucrările pe secțiunile 1 și 3 sunt realizate în proporție de 25,14%, conform celor mai recente date publicate de CNCF CFR SA (aferente lunii ianuarie 2024), așa cum a scris recent Club Feroviar. Pe lotul 2, Apața-Cața, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 21,50%.

Potrivit lui Ionuț Săvoiu, lucrările pe calea ferată Brașov-Sighișoara vor fi finalizate la sfârșitul anului 2026 – începutul anului 2027.



Fără treceri la nivel pe tronsoanele de cale ferată modernizate

Secretarul de stat s-a referit și la faptul că pe o cale ferată modernizată nu ar mai trebui să fie treceri la nivel, ci pasaje denivelate.

„Practic, intersecțiile cu drumurile județene, drumurile naționale trebuie să fie denivelate. Nu o să se mai accepte pe un segment cu viteză sporită a trenurilor să ai treceri la nivel cu barieră, pentru că sunt foarte multe accidente, nu ai timp să reacționezi la 160 de kilometri pe oră”, a spus Ionuț Săvoiu.

Proiectul pentru Predeal-Brașov, în curs de aprobare

Un alt tronson de calea ferată de pe fostul Coridor 4 care se pregătește de modernizare este Predeal-Brașov.

„Pentru Predeal-Brașov suntem în curs de aprobare a proiectului. Va fi un alt traseu, pentru că actualul traseu este sinuos. Vechiul tunel de la Predeal va fi practic un alt tunel mai mare și cu o altă configurație”, a spus secretarul de stat.

În cadrul studiului de fezabilitate realizat de asocierea Egis-Italrom pentru acest tronson feroviar, a fost selectată opțiunea care include construirea unui tunel cu lungime de 9,80 km între granița Azuga/Predeal și Timișul de Sus.

Lucrări la calea ferată și în vestul țării

În altă ordine de idei, Ionuț Săvoiu a făcut referire și la lucrările de modernizare a căii ferate de după Sighișoara, spre frontiera de vest a țării.

„Spre frontieră, pe acest tronson lucrările sunt foarte avansate, se lucrează și acolo la un tunel la Gurasada. După Simeria, și acolo sunt două tuneluri care sunt în lucru, peste râul Mureș s-au făcut poduri noi, e o lucrare de mare anvergură. (…) Avem în execuție deja contracte de trei-patru miliarde de euro pe fonduri europene, avem contractat tot PNRR”, a spus oficialul.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole