luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Noul sistem de compensare a operatorilor de călători. Maschezi profitul și declari pierdere, primești mai mulți bani de la stat

Modificarea mecanismelor de calcul al compensațiilor acordate operatorilor de transport feroviar de călători de către Autoritatea pentru Reformă Feroviară duce la discriminări între aceștia. Noul sistem de compensare descurajează obținerea de profituri de către operatori și încurajează pierderile.

salariile la CFR Călători Primul tren nou Alstom

Dacă până anul trecut compensația acordată la tren-km era identică pentru toți operatorii, de anul acesta ARF aplică compensații diferențiate, calculate astfel încât acestea să acopere chipurile pierderea înregistrată și să asigure profit operatorilor.

Până în acest an, suma primită de la stat se raporta la volumul total de activitate tren-km prestat de toți operatorii, de unde rezulta valoarea unitară primită pentru indicatorul tren-km. Apoi, această valoare unitară se înmulțea cu numărul de kilometri prestați de fiecare operator, de unde rezulta valoarea totală încasată de fiecare dintre aceștia.

Noul sistem de compensare

Noul sistem, aplicat odată cu contractele 2023-2032, stabilește compensația prin calculul diferenței dintre veniturile aduse de bilete și cheltuielile efective legate de obiectul activității care sunt declarate pe proprie răspundere de către operatori și care nu sunt efectiv verificate de către ARF.

În final, compensația ajunge să fie cu atât mai mare cu cât pierderile declarate de operatori sunt mai mari. Astfel s-a ajuns ca promisiunile inițiale, menite să justifice intrarea companiilor private pe piață, şi anume că acestea vor aduce eficiență sporită datorită managementului privat, să fie înlocuite de un sistem parazitat în care profiturile sunt ascunse pentru a fi încasate compensații sporite de la stat.

Unii operatori privați își peticesc pierderile și ineficiența din compensațiile primite sau ajung să își mute profiturile către alte companii din grup din buzunarul public pentru a primi compensații cât mai mari.

Datele prezentate de ARF arată că cel mai bine compensat operator de călători, CFR Călători, încasează o compensație cu un sfert mai mare decât cea care revine celui mai slab compensat operator, respectiv 32 de lei pe tren-km față de 26 de lei pe tren-km. Dacă plata mai bună a CFR Călători este justificată de calitatea companiei de stat ca operator de rezervă pentru rutele părăsite de privați, variațiile mari între aceștia sunt mai puțin justificate.

Practic, situațiile la care duce noul sistem sunt aberante. Firme care au servicii superioare calitativ pentru călători și care au garnituri noi au ajuns să încaseze compensații mai mici decât alte firme care folosesc garnituri de tren produse acum zeci de ani, luate din fața topitoriilor pe nimic. Aceasta din cauza faptului că nu se compensează calitatea serviciului, ci așa-zisul rezultatul contabil, adevărat sau nu.

Diferențele între operatori sunt inexplicabile și din cauza faptului că structura costurilor între operatori este în mare măsură similară, şi anume cheltuielile cu TUI, energie și cu salariile fiind identice între operatori.

Compensația a ajuns un soi de târguială între ARF și operatori. Compensația poate suferi însă modificări în plus la prima rectificare bugetară, dacă valorile actuale nu acoperă costurile operatorului, situație care trebuie probată cu acte. Ultimele prevederi spun că aceste compensații se plătesc până la epuizarea fondurilor aflate la dispoziția ARF cu acest scop. În premieră cu ultimele contracte, ARF a diferențiat pe operatori compensațiile, fapt normal, date fiind costurile diferențiate suportate de operatori la deservirea rutelor. Cea mai mică compensație pare a fi încasată de către Softrans Craiova, cu mai puțin de 26 de lei pe tren-km, iar cea mai mare de CFR Călători.

Citește și Industria feroviară, o afacere la remorca politicii

Impactul noului sistem de acordare a compensațiilor asupra operatorilor este unul sever. Pierderile aduse operatorilor care primesc compensația minimă pot depăși un milion de euro și pot aduce pe pierdere un operator, de la o situație normală în care acesta ar avea profit. Situația contravine Regulamentului european în domeniu, care cere ca operatorii să fie tratați nediscriminatoriu.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole