Nicușor Dan: Tramvaiele, veriga cea mai slabă a transportului bucureștean

18 iunie 2020

Licitațiile de tramvaie au fost organizate necorespunzător de către Primăria Generală a Capitalei, susține Nicușor Dan, candidat unic al Opoziției la alegerile locale din acest an pentru funcția de primar general în București.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

tramvaiele subiect critic in transportul public

Nicușor Dan: Tramvaiele, veriga cea mai slabă a transportului bucureștean

Invitat la Gândul live, candidatul Opoziției a spus: „Pe transportul public există trei componente: autobuze, troleibuze, tramvaie. La primele două stăm relativ bine, nu e o urgență să ne apucăm să cumpărăm la mâna a doua. În schimb, pe tramvaie există o urgență, pentru că tramvaiele sunt mult prea puține. Avem niște bani europeni pe tramvaie și pe autobuze electrice. Din păcate licitațiile nu au fost organizate corespunzător și au fost anulate sau chiar Primăria și le-a anulat. Banii cei mai mulți sunt pe tramvaie, pentru că ele sunt cele mai scumpe și sunt condiționați de UE de modernizarea unor linii, 40 și 55 de care nu ne-am apucat nici măcar la stadiul de proiect. Trebuie să luăm banii ăștia europeni”.

Firea se plânge de șicane

Nicușor Dan este de altă părere privind vina de folosi în continuare tramvaie vechi decât primarul general Gabriela Firea. Într-un mesaj patetic postat pe facebook, ocazionat de apariția unui incendiu la un troleibuz în capitală, Firea a lansat acuzații la adresa firmelor care blochează licitațiile.

”Sper ca toţi cei care blochează intenţionat licitaţiile pentru achiziţia de mijloace de transport în comun să vadă această imagine cu un troleibuz în flăcări, în centrul oraşului! Doi ani am fost şicanaţi cu licitaţia pentru achiziţia a 100 de troleibuze. Cu mare greutate am reuşit să semnăm contractul anul acesta, cu un consorţiu germano-turc”, spunea Firea la începutul lunii.

în continuare suntem blocaţi cu licitaţia pentru achiziţia celor 100 de tramvaie. Se va dovedi că motivele sunt inventate. (până acum CNSC a dovedit tocmai contrarul, că motivele contestatarilor au fost foarte solide – n.red.). Cu mare dificultate am semnat şi contractul pentru 130 de autobuze hybrid Mercedes Benz. Azi în troleibuz nu era niciun pasager. Dar ce vor cei care blochează achiziţiile de noi mijloace de transport în comun? Să se întâmple o tragedie? Ce urmăresc? Pun mai presus interesele lor, în loc de viaţa oamenilor? Este strigător la cer ce se întâmplă!!!”, a continuat Firea în ton patetic și care trece sub tăcere atribuirile arbitrare de contracte din bani publici.

Licitația „exemplu” dată de Firea

CNSC a desființat deciziile Primăriei Capitalei privind atribuirea către un producător turc a unui contract important, de cumpărare a 100 de tramvaie. La mijlocul lunii decembrie, CNSC a decis că oferta firmei Durmazlar trebuia respinsă încă de la bun început și turcii nu ar fi trebuit să participe la licitație.Aceasta deoarece Durmazlar nu a inclus în dosarul cu care s-a prezentat la licitație graficul de livrare a tramvaielor, iar acest document a fost depus ulterior, la clarificări. ”Într-adevăr, legislația permite completarea ofertei cu informații formale sau de confirmare, însă prezentarea graficului de livrare și a angajamentului ferm nu poate fi considerată o astfel de completare, cu atât mai mult cu cât, pe baza informațiilor primite, în cazul de față, oferta Durmazlar Makina Sanayi Ve Ticaret AȘ a obținut un punctaj mai mare care a condus la ocuparea primei poziții în clasament”, se arăta în Decizia CNSC.

Din această cauză și ca urmare a multor alte nereguli constatate, decizia de atribuire de la licitația pentru tramvaie organizată de Primăria Capitalei, prin care turcii de la Durmazlar au fost desemnați câștigători, a fost anulată de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. ”În temeiul art. 26 alin. (2) și (5) din Legea nr. 101/2016, pentru considerentele evocate în motivarea prezentei, admite, în parte, contestația formulată de Astra Vagoane Călători SA, în contradictoriu cu Municipiul București, și anulează adresele de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire nr. 3307/04.11.209 și 3308/04.11.2019 și raportul procedurii de atribuire nr. 3297/04.11.2019”, se arăta în document.

Primăria vine în întâmpinarea intereselor Durmazlar

Una dintre ciudățeniile licitației a fost că producătorul turc nu a contestat în justiție decizia CNSC, dar a făcut-o Primăria în locul producătorului turc. După nici o lună de zile, Primăria Municipiului București, condusă de Gabriela Firea, a făcut o plângere la Curtea de Apel București împotriva Deciziei CNSC de la licitația pentru tramvaie. Practic, Municipalitatea cere să se modifice decizia CNSC, în sensul respingerii contestației formulate de Astra Vagoane Călători Arad, ca fiind neîntemeiată.