Troleibuzul în flăcări, argumentul lui Firea pentru licitațiile sale controversate

7 iunie 2020

După ce a organizat licitații de mijloace de transport ale căror rezultate au fost infirmate de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor și a blocat modernizarea de troleibuze prin neplata lucrărilor efectuate de Astra Bus Arad, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, susține că inițiativele ei lăudabile de achiziții de mijloace de transport îi sunt blocate. Alții ar fi vinovați că duminică un troleibuz al STB a fost cuprins de flăcări.

Doru Cireașă

După ce a blocat modernizările de troleibuze din București prin neplata lucrărilor de reparații făcute anul trecut de către Astra Bus Arad, primarul general Gabriel Firea acuză interese obscure în licitații care ar împiedica-o să cumpere noi mijloace de transport în București.

Într-o intervenție pe Facebook, după ce duminică un troleibuz a luat foc pe bulevardul Lascăr Catargiu, Firea a vorbit de blocarea intenționată a licitațiilor de către unii, aceasta în pofida faptului că deciziile Primăriei de atribuire a contractelor către unele firme au fost incorecte, fapt confirmat de decizii ale Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC).

”Sper ca toţi cei care blochează intenţionat licitaţiile pentru achiziţia de mijloace de transport în comun să vadă această imagine cu un troleibuz în flăcări, în centrul oraşului! Doi ani am fost şicanaţi cu licitaţia pentru achiziţia a 100 de troleibuze. Cu mare greutate am reuşit să semnăm contractul anul acesta, cu un consorţiu germano-turc”, a postat ea pe Facebook.

Firma lui Firea, datorii la cei care repară troleibuzele

În urmă cu câteva luni însă firma coordonată de ea, Societatea de Transport București nu își plătea datoriile la Astra Bus Arad. STB înregistra datorii de aprope zece milioane lei în contul unor lucrări de modernizare autobuze și troleibuze.

Datoriile STB la Astra Bus provin de aproximativ nouă contracte de modernizare a instalațiilor de climatizare pe 150 de autobuze Mercedes și 100 de troleibuze Astra Irisbus deținute de STB (inclusiv contracte subsecvente). Situl de internet al STB menționează o valoare însumată a contractelor de aproximativ 20 de milioane de lei.

„La autobuze sunt neplătite 70 de bucăți. Acum un an de zile s-au oprit plățile, Primăria Capitalei a retras banii de la STB si i-a dat la Administrația străzilor”, relatează un oficial din cadrul contractului. Lucrările au fost încheiate integral în noiembrie 2018 în cazul autobuzelor și în februarie 2019 în cel al troleibuzelor.

„Aşa s-ar fi întâmplat şi cu autobuzele vechi, pe care le-am scos de pe traseu când au ajuns la Bucureşti cele 400 autobuze noi Euro 6, achiziţionate tot după o licitaţie îngreunată doi ani de zile.

Dar, în continuare suntem blocaţi cu licitaţia pentru achiziţia celor 100 de tramvaie. Se va dovedi că motivele sunt inventate. (până acum CNSC a dovedit tocmai contrarul, că motivele contestatarilor au fost foarte solide – n.red.). Cu mare dificultate am semnat şi contractul pentru 130 de autobuze hybrid Mercedes Benz. Azi în troleibuz nu era niciun pasager. Dar ce vor cei care blochează achiziţiile de noi mijloace de transport în comun? Să se întâmple o tragedie? Ce urmăresc? Pun mai presus interesele lor, în loc de viaţa oamenilor? Este strigător la cer ce se întâmplă!!!”, a continuat Firea în ton patetic și care trece sub tăcere atribuirile arbitrare de contracte din bani publici.

Licitația „exemplu” dată de Firea

CNSC a desființat deciziile Primăriei Capitalei privind atribuirea către un producător turc a unui contract important, de cumpărare a 100 de tramvaie.

La mijlocul lunii decembrie, CNSC a decis că oferta firmei Durmazlar trebuia respinsă încă de la bun început și turcii nu ar fi trebuit să participe la licitație.

Aceasta deoarece Durmazlar nu a inclus în dosarul cu care s-a prezentat la licitație graficul de livrare a tramvaielor, iar acest document a fost depus ulterior, la clarificări. ”Într-adevăr, legislația permite completarea ofertei cu informații formale sau de confirmare, însă prezentarea graficului de livrare și a angajamentului ferm nu poate fi considerată o astfel de completare, cu atât mai mult cu cât, pe baza informațiilor primite, în cazul de față, oferta Durmazlar Makina Sanayi Ve Ticaret AȘ a obținut un punctaj mai mare care a condus la ocuparea primei poziții în clasament”, se arăta în Decizia CNSC.

Din această cauză și ca urmare a multor alte nereguli constatate, decizia de atribuire de la licitația pentru tramvaie organizată de Primăria Capitalei, prin care turcii de la Durmazlar au fost desemnați câștigători, a fost anulată de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. ”În temeiul art. 26 alin. (2) și (5) din Legea nr. 101/2016, pentru considerentele evocate în motivarea prezentei, admite, în parte, contestația formulată de Astra Vagoane Călători SA, în contradictoriu cu Municipiul București, și anulează adresele de comunicare a rezultatului procedurii de atribuire nr. 3307/04.11.209 și 3308/04.11.2019 și raportul procedurii de atribuire nr. 3297/04.11.2019”, se arăta în document.

Primăria vine în întâmpinarea intereselor Durmazlar

Una dintre ciudățeniile licitației a fost că producătorul turc nu a contestat în justiție decizia CNSC, dar a făcut-o Primăria în locul lor. După nici o lună de zile, Primăria Municipiului București, condusă de Gabriela Firea, a făcut o plângere la Curtea de Apel București împotriva Deciziei CNSC de la licitația pentru tramvaie. Practic, Municipalitatea cere să se modifice decizia CNSC, în sensul respingerii contestației formulate de Astra Vagoane Călători Arad, ca fiind neîntemeiată.