duminică, mai 5, 2024
spot_img

Din prea multă competență, ARF se va ocupa și de rutier

ARF, invenție românească, fiind singura instituție europeană care cumpără din fonduri publice material rulant pentru operatorii unei țări, își extinde zona de activitate. După ce a „achiziționat” materialul rulant necesar și a asigurat calitatea „corespunzătoare” a serviciilor de transport, ARF se va ocupa și de servicii de transport rutier oferite de operatorii călătorilor pe rutele închise din cauza lucrărilor.

gară de navetiști ultramodernă Mersul Trenurilor 2022-2023

Informațiile oferite sunt vagi și neclare deocamdată, unele repere fiind oferite în declarațiile făcute de președintele ARF, Ștefan Roșeanu, agenției de presă Agerpres.

Potrivit acestuia, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a iniţiat discuţii cu CFR SA şi CFR Călători în vederea identificării problemelor ce pot apărea la închiderile totale de trafic pe liniile aflate în proces de modernizare/reabilitare şi introducerea unor servicii temporare de înlocuire cu autocare/autobuze.

În baza prevederilor contractului de servicii publice, operatorii feroviari ar avea, pentru prima dată în istoria recentă, baza legală să contracteze servicii de transport rutier, cu ajutorul cărora să poată oferi servicii publice de înlocuire, integrate serviciilor feroviare comandate de statul român. Astfel, chiar şi într-o localitate unde se închide temporar traficul feroviar, vor ajunge serviciile publice ale căii ferate române.

Este însă neclar de ce operatorii nu semnează contracte în nume propriu cu firmele de transport rutier pentru completarea serviciilor de transport feroviar atunci când ei nu pot oferi complet serviciile angajate de ei din cauza stării tehnice a unor rute feroviare.

Transportul rutier public este la rândul lui compensat de stat și, ca urmare, contractele operatori feroviari – operatori rutieri ar putea avea la bază prețurile compensate la dispoziția părților.

În plus, există și alte aspecte:

– În alte țări, operatorii feroviari au la dispoziție/în proprietate mijloace de transport rutier pentru realizarea transportului în zone cu cerere mare, dar neacoperite de rețea feroviară sau în situații de închidere a liniilor pentru lucrări.

– Ar fi mai simplu de făcut o programare din timp a lucrărilor, de știut momentul începerii acestora și durata la nivelul CFR, astfel încât operatorii să poată lua în calcul aceste perioade la momentul întocmirii actelor adiționale CSP.

Nu se știe dacă vreodată CFR SA a comunicat din timp, cu anticipație rezonabilă, închiderea liniilor, perioada pentru care se întâmpla aceasta și dacă a plătit vreodată daune operatorilor înul în care caz nu a respectat termenele.

„Provocările legate de a aplica”

„Am avut discuţii cu CFR SA şi CFR Călători – în calitate de operator naţional cu experienţă de exploatare a întregii reţele naţionale – pentru a identifica provocările legate de a aplica închideri totale de trafic pe liniile cu proiecte de modernizare/reabilitare şi introducerea unor servicii temporare de înlocuire cu autocare/autobuze. Săptămâna viitoare, în corelare şi cu şedinţele CFR SA şi ARF de organizare a planificării mersului de tren 2023/2024 vor începe şedinţe de lucru, iniţial cu operatorii feroviari şi ulterior şi cu alţi jucători instituţionali (inclusiv autorităţi locale şi autoritatea de transport rutier) pentru corelarea procedurilor de lucru pentru fiecare linie în parte”, susține Ștefan Roşeanu.

Acest demers ar avea ca obiective: reducerea disconfortului călătorilor prin stabilirea unor staţii predictibile de transbordare, semnalizarea adecvată a transbordării şi vânzării biletelor directe CFR+auto, creşterea capacităţii de transport de marfă (care nu poate fi transbordată ca un călător), reducerea timpilor necesari implementării lucrărilor de modernizare, optimizarea resurselor administratorului infrastructurii şi a operatorilor de transport feroviar prin reducerea conflictelor de trafic şi reorganizarea, temporară, a activităţilor de exploatare, reducerea impactului negativ asupra mediului înconjurător prin optimizarea organizărilor de şantier şi a fluxurilor de aprovizionare, creşterea calităţii şi securităţii în muncă prin, de exemplu, optimizarea spaţiilor de odihnă şi recuperare, susține ARF.

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole