duminică, mai 5, 2024
spot_img

ARF are probleme cu aritmetica de școală generală

Atât contractele de servicii publice pe perioada 2022-2032, cât și proiectele de acte adiționale întocmite de ARF la acestea, conțin erori grave de aritmetică, de clasa a 8-a. Aplicarea formulelor propuse de ARF face ca operatorii să primească mai mulți bani compensație de la stat cu cât trenul lor e mai poluant și întârzie mai mult. ARF are probleme cu formulele simple din școală.

Aplicarea formulelor gândite de ARF duce la încasarea unor compensații mai mari în cazul operatorilor ce au material rulant mai poluant față de anul precedent sau care înregistrează întârzieri mai mari, aceasta din cauza formulelor greșite la secțiunea indicatori de performanță (celelalte trei secțiuni fiind indicatori cantitativi, de calitate și de eficiență).

Astfel, pentru a penaliza operatorii ale căror trenuri întârzie mai mult față de anul precedent din vina lor, ARF a luat în calcul ponderea minutelor aferente trenurilor întârziate din cauza OTF, raportate la minute total trenuri circulate față de livret. O punctualitate bună ar duce la obținerea a 20 de puncte, în timp ce una proastă ar face ca operatorul să nu obțină vreun punct. Operatorul primește suplimentar o sumă egală cu produsul dintre un maxim de 0,07%, procentul de realizare al indicatorului și totalul cheltuielor sale eligibile. Astfel, la un milion de lei cheltuieli eligibile, el ar putea obține suplimentar până la 70 de mii de lei, o sumă importantă.

ARF are probleme cu aplicarea formulelor gândite chiar de ea

Banii nu pot fi obținuți, căci formula ARF este însă eronată. Autoritatea consideră gradul de realizare îndeplinit dacă procentajul este mai mare de 90%, adică dacă ponderea minutelor aferente trenurilor întârziate este de cel puțin 90% față de totalul minutelor din livret. Corect aritmetic ar fi fost să se vorbească fie de pondere de peste 90% a minutelor trenurilor ajunse la timp în total, fie de un maxim de 10% al minutelor trenurilor întârziate în total.


Nu este singura eroare. Alta similară apare și la capitolul material rulant nepoluant, unde ARF a încercat să puncteze operatorii cu material rulant modern. Numai că și aici ARF a gândit o formulă de calcul de genul emisiile de CO2 din acest an (anul n) față de anul trecut (n-1). Dacă ponderea este peste 90%, atunci gradul de conformare e „îndeplinit”. Adică, dacă poluezi cel puțin 90% din cât ai poluat anul trecut, e bine și este și mai bine dacă anul acesta parcul tău de material rulant poluează 120%, spre exemplu. Iarăși banii acordați pentru material rulant nepoluant nu sunt puțini. La un milion de lei, un operator care are conformare de 100% poate primi 250 de mii de lei (0,25:100x100x1000000).

Alte formule sunt corecte. De exemplu, dacă gradul de ocupare este de peste 90% sau dacă trenurile anulate sunt sub 10%, atunci se consideră grade de realizare îndeplinite.

Revoltător este faptul că erorile apar atât în contractele de servicii publice inițiale, cât și în proiectele de acte adiționale date publicității zilele trecute de către ARF și despre care autoritatea comentează că au fost publicate pentru a fi remediate „erorile materiale”. Mai mult, ARF este o entitate care gestionează miliarde de lei fonduri publice și care, după cum se vede, are nevoie să angajeze „specialiști” în aritmetică.

Acestea nu sunt însă singurele erori grosolane ale unei instituții care are pe mână fonduri publice de miliarde de lei. Autoritatea a cerut recent pantografe la trenurile cu hidrogen, după care a renunțat la solicitarea absurdă.

Problemă studiată în clasa a 8-a

 

ARF: Scopul a fost îndreptarea erorilor materiale

„Adoptarea actelor adiționale nr. 2 este motivată de necesitatea actualizării modului de calcul al unor indicatori cantitativi, de calitate, de performanță, de eficiență și de investiții proprii/închiriere/operațiuni de leasing cuprinși în contractele de servicii publice aprobate în decembrie 2022, cu scopul de a corecta unele erori materiale, precum și explicarea modului de calcul și aplicarea formulelor pentru a se efectua o monitorizare cât mai clară, precum și de necesitatea aprobării valorilor de referință ale indicatorilor de performanță conform realizărilor din anul 2022, necesare stabilirii gradului de îndeplinire a acestora din cadrul contractelor de servicii publice”, spune ARF.

O noutate a proiectului este renunțarea de către ARF a indicatorului ICP17 „Îndeplinire program de investiții proprii sau, după caz, a programului de investiții în leasing sau de închiriere asumat”.

Este interesant cum va reuși ARF să aplice aceste proiecte cu formulele eronate incluse.  Chestionat asupra erorilor, reprezentantul unui operator de călători a comentat că a sesizat erorile, dar că nu a făcut nicio observație pentru că aceste erori, în mod paradoxal,  avantajează cumva operatorii. O formulă neaplicabilă este o formulă pe baza căreia operatorii nu pot fi sancționați de ARF.

După cum a anunțat zilele trecute pe pagina sa de socializate, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat în procedură de consultare publică proiectul de Decizie a președintelui Autorității pentru Reformă Feroviară pentru aprobarea încheierii Actelor adiționale nr. 2 la Contractele de servicii publice pentru anul decembrie 2022 – 11 decembrie 2032. Termenul limită pentru primirea propunerilor și observațiilor este 31 iulie 2023.

„Adoptarea actelor adiționale nr. 2 este motivată de necesitatea actualizării modului de calcul al unor indicatori cantitativi, de calitate, de performanță, de eficiență și de investiții proprii/închiriere/operațiuni de leasing cuprinși în contractele de servicii publice aprobate în decembrie 2022, cu scopul de a corecta unele erori materiale, precum și explicarea modului de calcul și aplicarea formulelor pentru a se efectua o monitorizare cât mai clară, precum și de necesitatea aprobării valorilor de referință ale indicatorilor de performanță conform realizărilor din anul 2022, necesare stabilirii gradului de îndeplinire a acestora din cadrul contractelor de servicii publice (…) În contextul politicilor publice naționale și europene în domeniul protejării mediului față de sursele generatoare de schimbări climatice, au fost definite în clar metodele de raportare a poluării atmosferice, măsurată în CO2, a fiecărui operator atât pe fiecare tip de vehicul și motorizare a acestuia, cât și pe fiecare tip de spațiu de lucru și tip de sursă de energie utilizată.(…) O parte din subvenție este încasată, sau nu, de operatori, în baza îndeplinirii acestor 17 indicatori ai contractului”, susține ARF.

 

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole