spot_img
joi, decembrie 2, 2021
spot_img

CJ Timiș preia 46 ha de teren pentru construirea unui centru intermodal de marfă la Aeroportul Timișoara

Consiliul Județean Timiș va prelua în administrare o suprafață de aproximativ 46 ha de teren pentru construirea unui centru intermodal de marfă la Aeroportul Timișoara. Concret, se intenționează construcţia unei zone cargo în vecinătatea estică a clădirii existente a aeroportului, cu acces separat auto şi feroviar și conectarea lui la Centrul intermodal regional de transport marfă de la Remetea Mare.

Adrian Bărbulescu

centru intermodal de marfă la Aeroportul Timișoara legătura feroviară la Aeroportul Timișoara viitorul Aeroport Galați

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre a Guvernului privind trecerea unor terenuri din domeniul public al statului, administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și concesiunea Societății Naționale Aeroportul Internațional „Traian Vuia” SA în domeniul public al județului Timiș, pentru realizarea unui Centru regional intermodal de transport marfă.

Aeroportul Traian Vuia are cea mai lungă pistă din regiune

Traficul de marfă înregistrat pe Aeroportul Timișoara, fluctuează în jurul cifrei de 1.500 t în primele cinci luni ale anului trecut, o cifră modestă pentru un nod euroregional, dar adecvată nivelului de dotare, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ.

Aeroportul Traian Vuia are cea mai lungă pistă din regiune (3,5 km) şi singura situaţie reală favorabilă pentru dezvoltare ulterioară. Celelalte aeroporturi de pe o rază de 150 km pot fi doar aeroporturi de sprijin. Este vorba de Aeroportul Arad, cu pista de 2 km; Szeged 1,2 km; Caransebeş 2 km şi fără posibilităţi de extindere. De altfel, acesta din urmă este și închis de ani buni.

La nivel cargo, Timişoara se situează pe unul dintre principalele culoare de zbor care fac legătura dintre Asia Centrală și Europa, ca punct terminus. Cuplarea avantajelor de tip geografic cu potenţialul infrastructurii şi situaţia economică pot conduce la crearea unui pol de alimentare intermodal de marfă, important la nivel euroregional și european, se arată în document. În acest sens, se are în vedere integrarea funcţională planificată între centrul intermodal de transport marfă Remetea Mare şi facilităţile cargo ale Aeroportului.



Extindere în etape a aeroportului

Planul pentru dezvoltarea Aeroportului Internaţional „Traian Vuia” prevede o extindere în etape și urmăreşte transformarea de la simplu aeroport la un nod aerian intermodal central în structura euroregională DKMT.

Proiectul este compus din extinderea clădirii cu un nou terminal de plecări/sosiri, construirea unui centru comercial pentru călători, cu parcările aferente. Aeroportul va fi legat la nivelul pasagerilor la reţeaua de transport în comun metropolitană şi regională, atât printr-o autogară, în prima etapă, cât şi printr-o stație feroviară în etapa ulterioară. Pentru partea de transport de marfă, se prevede construcţia unei zone cargo în vecinătatea estică a clădirii existente a aeroportului, cu acces separat auto şi feroviar pentru intermodalitate, respectiv conectare la Centrul intermodal regional de transport marfă de la Remetea Mare. Zonele adiacente noului complex călători-cargo pot fi destinate unui centru expoziţional, centru de afaceri, hotel etc.

Terminale pentru aviație generală și terminal VIP

Prima etapă de dezvoltare cuprinde extinderea platformei vest; un terminal de aviaţie general; un terminal VIP pentru 250 de persoane în relaţie cu corpul administrativ, cu check-in şi lounge, reamenajarea parcărilor temporare din faţa terminalelor existente pentru a găzdui 521 de locuri de parcare pentru autoturisme şi 20 de locuri pentru taxi; terminalul I al noii aerogări de capacitate maximă de 2.940 de călători simultan, cu zonă publică, lounge plecări, check-in şi zona de tranzit la etaj; autogara pentru 1.861 de călători, cu o capacitate de stocare simultană de 18 autocare în acelaşi timp pe platforma de îmbarcare protejată; galerie comercială pe fluxul între cele două moduri de transport, cu spaţii suficiente pentru mobilitatea a 389 de călători şi 750 mp închiriabili firmelor de retail.

Etapa a doua cuprinde terminalul II al aerogării, cu o capacitate maximă de 4.450 de călători simultan, cu zonă publică, recepţie bagaje, spaţiu întâmpinare la sosire, birouri pentru imigranţi şi spaţiile tehnice aferente; parcarea temporară în relaţie directă cu noul terminal construit şi autogara, cu o capacitate de 440 de locuri de parcare pentru autoturisme şi infrastructura de acces.



Noua stație feroviară va avea trei linii, mai multe ca la Otopeni

Etapa a treia cuprinde staţie de cale ferată pentru tren urban, făcând legătura între aeroport şi oraşul Timişoara, reducând timpii de parcurgere spre oraş, cu o capacitate de 1.232 de călători în acelaşi timp pentru trei linii de staţionare. Mai multe decât la stația feroviară de la Aeroportul Henri Coandă, unde sunt doar două linii.

Staţia de cale ferată se construieşte la 3,50 m sub nivelul solului, urmând a fi acoperită cu o dală de beton pe care se propune o amenajare peisageră pietonală pentru legătura între modurile de transport şi viitorul park&ride. Etapa mai cuprinde Corpul I din parcarea supraetajată, între corpul terminalului II al aerogării şi staţia de cale ferată, cu o capacitate de 240 de locuri de parcare pentru autoturisme; park&ride de mari dimensiuni, pentru 22.185 de autoturisme.

Studiul de fezabilitate pentru legătura feroviară dintre Timișoara și Aeroport este realizat de Baicons.

În fine, etapa a patra cuprinde corpurile II şi III din parcarea supraetajată, pentru 1.568 de autoturisme, cu amenajare peisageră care le înglobează; un Centru Expoziţional Regional cu sală de congrese; un hotel; un business center. Ultimele două etape de investiţii sunt propuse în parteneriat cu posibilii investitori privaţi.

Terenuri de 459.727 mp pentru noul centru intermodal de marfă la Aeroportul Timișoara

Toate aceste obiective de investiţie care sunt incluse în planul de acţiune etapizat pentru dezvoltarea aeroportului şi a zonei necesită transmiterea dreptului de proprietate asupra imobilelor către judeţul Timiş şi declararea bunurilor ca fiind de interes județean, pentru a avea posibilitatea legală de a participa efectiv la dezvoltarea regională, respectiv realizarea unui centru intermodal de transport.

În consecință, se solicită trecerea din proprietatea publică a Statului Român şi administrarea Ministerului Transporturilor în proprietatea publică a judeţului Timiş a unor terenuri în suprafață totală de 459.727 mp, înscrise în cărțile funciare ale localităților Remetea Mare și Ghiroda, în vederea realizării Centrului regional intermodal de transport marfă. Valoarea totală de  inventar este de 12.995.905,66 lei.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole