marți, aprilie 30, 2024
spot_img

223 km de cale ferată ies din domeniul public. Plus 212 macazuri, 64 de poduri și 160 de podețe

Un proiect de act normativ prin care 223 km de cale ferată ies din domeniul public a fost pregătit de Ministerul Transporturilor, în urma lucrărilor de modernizare de pe Brașov-Sighișoara și Coșlariu-Simeria. Aceeași soartă o vor avea și 212 macazuri, 64 de poduri și 160 de podețe. În total, bunuri în valoare de 2,8 milioane de euro.

Pe site-ul ministerului a fost postat joi, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului şi în administrarea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA a unor bunuri aflate în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii şi în concesiunea Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA – Sucursala Regională CF Brașov, în vederea reutilizării şi refolosirii, respectiv scoaterii din funcţiune, casării şi valorificării, după caz.

În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează că pe raza de activitate a SRCF Brașov, ca urmare a lucrărilor de modernizare în cadrul obiectivelor de investiții „Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov – Simeria, parte componentă a coridorului Rin – Dunăre, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, secțiunea Brașov-Sighișoara“ și ,,Reabilitarea liniei de Cale Ferată Braşov – Simeria, parte componentă a coridorului IV Pan-European, pentru a asigura circulaţia trenurilor cu viteza de 160 km/h, secțiunea Coșlariu – Simeria“, au fost identificate de către sucursală bunuri care aparțin domeniului public al statului și nu mai prezintă utilitate funcțională în exploatare. În consecință, se propune trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului și în administrarea CNCF CFR SA a unor bunuri de pe raza de activitate a sucursalei în cauză, în vederea reutilizării și refolosirii, respectiv scoaterii din funcțiune, casării și valorificării după caz.

Componentele reutilizabile se vor folosi pentru lucrări de reparaţii sau întreţinere ale elementelor căii ferate în vederea menţinerii acesteia la parametrii de funcţionare şi siguranţă a circulaţiei, cu respectarea normativelor şi legislaţiei în vigoare. Pentru celelalte componente care nu mai pot fi reutilizate, se va trece la valorificare, conform prevederilor legale în vigoare.

223 km de cale ferată ies din domeniul public la Regionala Brașov

Din anexa proiectului, aflăm și care sunt exact elementele feroviare care vor ieși din domeniul public al statului român.

Un prim capitol este cel al liniilor ferate de circulație și aparate de cale, interoperabile. Aici avem de-a face cu o lungime totală de 222,409 km de cale ferată, din care linii CF duble 77,433 km și linii CF electrificate 134,976 km. Lor li se adaugă 212 aparate de cale și 40 de treceri la nivel. Aceste active, puse în funcțiune în anul 1998, sunt situate în stațiile CF: Brașov, Stupini, Bod, Feldioara, Apața, Racoș, Cața, Beia, Mureni, Vânători, Albești Târnava, Sighișoara, Coșlariu și pe interstațiile: Brașov-Stupini, Stupini-Bod, Bod-Feldioara, Feldioara-Apața, Apața-Augustin, Augustin-Racoș, Racoș-Rupea, Cața-Beia, Beia-Mureni, Mureni-Vânători, Vânători-Albești Târnava, Albești Târnava-Sighișoara. Valoarea lor de inventar este de 183.124.962,34 lei.

Se vor mai scoate din domeniul public linii ferate de circulație și aparate de cale, neinteroperabile, după cum urmează: 0,700 km de cale ferată simplă și o trecere la nivel de pe tronsonul Vânători – Cristur. Activele sunt puse în funcțiune tot în 1998 și au o valoare de inventar de 155.008 lei.

Poduri și podețe din Ardeal trec în domeniul privat al statului român

Tot în domeniul privat al statului vor ajunge și 64 de poduri și 160 de podețe din stațiile: Apața, Racoș, Cața, Beia, Mureni, Vânători, Albești Târnava și Sighișoara și de pe interstațiile: Stupini-Bod, Bod-Feldioara, Feldioara-Apața, Apața-Augustin, Augustin-Racoș, Racoș-Rupea, Cața-Beia, Beia-Mureni, Mureni-Vânători, Vânători-Albești Târnava, Albești Târnava-Sighișoara, Micăsasa-Valea Lungă și Alba Iulia-Vințu de Jos. Acestea au o valoare de 9.518.358 de lei.

În anexa la proiectul de HG mai sunt menționate lucrări geotehnice de protecție și de consolidare, interoperabile: 18 ziduri de spijin; un pereu; două anrocamente, puse în funcțiune în 1998 și cu o valoare de inventar de 3.507.126 de lei.



Se fac casări de elemente feroviare și la Regionala București

În afară de bunurile de pe raza Regionalei Brașov menționate anterior, în proiectul de HG mai intră, ”la pachet”, și alte elemente feroviare, de această dată de la Regionala București.

Este vorba de instalații fixe de siguranță și de conducere operativă a circulației feroviare, interoperabile, puse în funcțiune între anii 1967-1969. Este vorba de ansamblul de echipamente mecanice, electrice, electronice şi de tehnică de calcul; ansamblul de echipamente electromecanice; instalaţiile automate; moderatoare de viteză; liniile de contact cu toate instalaţiile aferente, instalaţiile din substaţiile de tracţiune electrică, posturile de secţionare şi subsecţionare, posturi de transformare; grupurile electrogene; instalaţiile de lumină şi forţă cu toate anexele acestora din staţiile CF Ploieşti Nord şi Valea Largă. Toate acestea au o valoare de inventar cumulată de 689.789,48 lei.

Trăgând linie, rezultă că toate elementele feroviare care vor ieși din domeniul public al statului român au o valoare totală de inventar de 13.870.281,48 lei, echivalentul a aproximativ 2,8 milioane de euro.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole