vineri, mai 3, 2024
spot_img

Alstom și ARF au semnat un contract pentru 16 locomotive. N-au voie însă dincolo de granițe

Producătorul francez Alstom și Autoritatea pentru Reformă Feroviară au semnat luni un contract de 16 locomotive electrice multisistem, capabile să atingă o viteză de 200 de kilometri pe oră, desigur, dacă au și infrastructura necesară.

Contractul de achiziție a fost semnat între ARF, în calitate de autoritate contractantă, și Asocierea ALSTOM (Alstom Transport SA – lider, Alstom Transportation Germany GmbH-asociat), în calitate de furnizor. Locomotivele vor fi produse în Germania la o unitate de producție Alstom.

Contract de 16 locomotive

La acest eveniment au participat, din partea părților semnatare, Ștefan Roșeanu – președinte ARF și Gabriel Stanciu – director general Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova.

Contractul presupune achiziția a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h – 200 km/h și să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, inclusiv serviciile de mentenanță și reparații, pe o perioadă de 20 ani, necesare funcționării în condiții optime de siguranță și confort a respectivelor locomotive.

Potrivit lui Gabriel Stanciu, este o locomotiva din generația III de Traxx multisistem, ce poate circula pe rețelele de 25kV, 15 kV sau 1,5 kV și 3 kV curent continuu, adică aproape oriunde în Europa. Ar putea merge de la Constanța la Rotterdam, explică el, numind locomotiva vândută „cea mai modernă în fabricație”.

Din păcate însă, locomotivele vor circula deocamdată doar în interiorul granițelor României, căci sunt oferite operatorilor în cadrul serviciului public, iar ARF nu are, cel puțin pentru moment, posibilitatea acoperirii acestui serviciu public dincolo de granițe.

Ștefan Roșeanu este însă optimist. El crede că și românii au nevoie de trenuri bune. Între localitățile din capetele extreme ale țării pot fi 1000 de kilometri și cu vagoane modernizate putem avea trenuri de noapte.

Vezi aici un video cu modelul Alstom TRAXX

Disponibilitate de 98% pentru locomotive

Oferta financiară se ridică la suma de 767.510.640 lei, fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice și contravaloarea mentenanței pentru o perioadă de 20 de ani.

De asemenea, precizăm că în contractul de achiziție este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanță cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Gradul de disponibilitate este de 98%, au informat cei doi.

Finanțarea proiectului este asigurată din Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat, prin MTI, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

În ceea ce privește termenul de livrare al primei locomotive, precizăm că acesta este de 24 de luni, de la semnarea contractului. Toate vor fi livrate însă în prima parte a anului 2026, când se termină PNRR.

Locomotivele electrice Traxx oferă un design flexibil bazat pe o abordare de platformă robustă, modulară și sunt echipate cu o tehnologie complexă de control (calculator de diagnosticare/vizualizare, GPS și comunicare prin intermediul standardului de comunicații mobile etc), inclusiv cu sistemul Alstom de ultimă generație ERTMS la bord.

De asemenea, ele asigură performanțe operaționale și fiabilitate sporită, o eficiență energetică mai mare și un nivel ridicat de siguranță și securitate, oferind în același timp o interoperabilitate deplină.

Materialul rulant achiziţionat de către ARF în cadrul acestui proiect va fi utilizat în vederea îndeplinirii obligației de serviciu public, asumată de OTF prin contractele de servicii publice atribuite, care au fost aprobate prin HG 1453/2022.

„Suntem onorați de faptul că portofoliul de material rulant al Alstom în România este acum completat de locomotive electrice pentru clientul nostru ARF. Noile locomotive vor contribui semnificativ la tranziția țării către mobilitatea sustenabilă, aliniindu-se cu angajamentul Alstom de a promova soluții de mobilitate mai ecologice și mai inteligente la nivel mondial”, a declarat Gabriel Stanciu, Managing Director Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova.

Locomotivele electrice cu patru osii pot avea o viteză maximă de 200 km/h și vor putea tracta până la 16 vagoane de pasageri. Acestea vor fi echipate cu sistemul Alstom de ultimă generație ERTMS la bord pentru o eficiență optimă și un nivel ridicat de siguranță și securitate, asigurând în același timp interoperabilitatea deplină. Locomotivele sunt concepute pentru a îmbunătăți mobilitatea în interiorul țării, precum și între marile orașe ale României.

Locomotive omologate în 20 de țări

Locomotivele Traxx oferă un design flexibil, bazat pe o abordare de platformă robustă, modulară, compatibilă cu multe aplicații (transport de marfă și pasageri într-o singură țară sau în mai multe țări) și disponibile în diferite configurații (AC, DC și multi-sistem).

Locomotivele Traxx au fost omologate în 20 de țări, acoperind o distanță totală anuală de peste 300 de milioane de kilometri, cu peste 2.700 de unități vândute, începând cu anul 2000.

Alstom activează în România de 30 de ani și este lider de piață în soluții de electrificare și semnalizare feroviară.

Pentru mentenanța locomotivelor, dar și a ramelor electrice vândute României, Alstom are investiții în derulare de 54 de milioane de euro, într-un centru modern de mentenanță cu două depouri, a informat Gabriel Stanciu cu această ocazie.

Alstom, companie prezentă în România

Compania este responsabilă cu implementarea soluțiilor de semnalizare sau electrificare pe coridorul feroviar Rin – Dunăre, precum și în zona Cluj, unde Alstom face parte și din consorțiul care construiește cel de-al doilea sistem de metrou din țară, în orașul Cluj-Napoca. Prima soluție de semnalizare urbană CBTC din țară este în implementare de către Alstom pe Linia 5 de metrou din București. Compania este, de asemenea, furnizor de servicii de mentenanță pentru flota de metrou din București în ultimii aproape 20 de ani, având în continuare un contract în derulare valabil până în 2036.

IN THE SPOTLIGHT

Târgul de Carieră Feroviară în România, 12-14 iunie în format hibrid: fizic și online

”Târgul de Carieră Feroviară în România”, singurul târg de profil dedicat domeniului feroviar și al transportului urban pe șină, se va desfășura în format...

Ultimele Articole