duminică, iunie 30, 2024
spot_img

Ziua Carierei Feroviare la FCFDP: Joburi la stat și la privat. Nu se ”produc” atâția ingineri câți ar fi nevoie

Numărul de joburi la stat și la privat în domeniul feroviar este în continuă creștere, însă sistemul de învățământ, fie el liceal sau universitar, nu ”produce” atâția absolvenți câți ar fi nevoie. Aceasta este una dintre concluziile mesei rotunde organizate joi dimineață, de Ziua Feroviarului Român, în deschiderea Zilei Carierei Feroviare, moderată de Corneliu Luscalov, director de infrastructură la AIF, la care au participat reprezentanți ai angajatorilor, ai mediului academic și ai studenților de la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri din cadrul Universității Tehnice de Construcții București.

Carieră Feroviară în România (CFiR) și Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri, cu sprijinul AIF – Asociația Industriei Feroviare din România, a organizat în data de 16 februarie cea de-a doua ediție a evenimentului „Ziua Carierei Feroviare dedicată studenților FCFDP – UTCB”, sub sloganul „Împreună formăm noua generație de ingineri feroviari”.

Și chiar este o acută nevoie de o nouă generație, în condițiile în care la Metrorex și la calea ferată este un vid de 20 de ani, după cum a subliniat în cadrul dezbaterii Constantin Ionescu, inginer constructor care a lucrat o viață în sistemul feroviar de suprafață și de subteran. ”Cine lucrează acum ori e foarte tânăr, ori e foarte bătrân”, a spus el.

Corina Chiotan: „Ar trebui să încercăm să aducem mai mulți studenți și mai bine pregătiți din timpul liceului”

„Facultatea noastră se străduiește să ofere pieței muncii absolvenți bine pregătiți. În momentul actual asistăm la un reviriment al numărului de studenți care vor să se îndrepte spre domeniul feroviar, datorită investițiilor care se fac în calea ferată. Din păcate, pepiniera de elevi din care putem să alegem este destul de redusă. Ar trebui să încercăm să aducem mai mulți studenți și mai bine pregătiți din timpul liceului”, a spus Corina Chiotan, prodecanul FCFDP.

Ionuț Săvoiu: „Munca de ceferist este o muncă grea, complicată, cu mare responsabilitate”

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionuț Săvoiu, responsabil cu coordonarea domeniului feroviar, a adresat un mesaj evenimentului de la FCFDP prin intermediul lui Corneliu Vișoianu, director în cadrul cabinetului său, în care a subliniat și el faptul că în ultimii ani cererea este mereu mai mică decât oferta de resurse umane de calitate.

„Munca de ceferist este o muncă grea, complicată, cu mare responsabilitate pentru siguranța angajaților și a utilizatorilor de servicii de transport. (…) Pentru ca domeniul să se dezvolte, are nevoie de două tipuri de resurse: de oameni și de bani. După o perioadă de tranziție dureroasă, cu multe greșeli de administrare a domeniului și o cronică subfinanțare, în acest moment Ministerul Transporturilor și Infrastructurii accesează resurse de dezvoltare în ritm susținut. Și ritmul ar putea, sigur, să fie unul și mai bun, dar activăm pe o piață competitivă, în care fiecare transportator are nevoie de echipamente noi, de lucrări necesare pentru rețele. Practic, Europa nu are suficientă capacitate de producție și servicii pentru cât de rapid s-a dezvoltat cererea specifică.

Oficialul a lansat un mesaj de încurajare pentru toți cei care sunt interesați de resursele umane din domeniul feroviar, pe care i-a îndemnat să se se aplece asupra a ceea ce înseamnă sistem dual în învățământul preuniversitar și colegiile terțiare non-universitare, un fel de școli de maiștri, postliceale, nivel de altădată de subinginer. Consorțiile de învățământ dual, care pot fi formate din universități tehnice, autorități locale, licee profesionale și angajatori pot primi finanțări consistente prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

„Formulați oferte de angajare atractive pentru tineri și familiile acestora. Onorați-i pe viitorii angajați cu resurse de învățare practică, de învățare a colaborării și a conduitei profesionale, de internat și cantină, de timp liber pentru construirea identității profesionale și a mândriei de a fi ceferist, încă din liceu”, a mai scris secretarul de stat.

Gabriel Popa: „Sunt și vor fi multe joburi la stat și la privat în sistemul feroviar”

La rândul său, Gabriel Popa, prodecan al Facultății de Transporturi din cadrul Universității Politehnica București și, totodată, președintele Consiliului de Administrație al CFR Călători, a subliniat faptul că sistemul feroviar reprezintă unul dintre pilonii principali ai dezvoltării economice.

„În România, în următorii 15-20 de ani în sistemul feroviar va fi de muncă pentru toate companiile, fie ele de material rulant, de construcții, de tehnologie sau de digitalizare. Ba chiar mai avem nevoie încă de un volum tot atât de mare de companii”, a spus el.

Profesorul Gabriel Popa a precizat faptul că este nevoie urgentă de angajări la stat și la privat în sistemul feroviar, pentru că, a remarcat el, războiul de la graniță ne arată că suntem nepregătiți să creștem volumul de transport. „La Facultatea de Transporturi tinerii care vin în anul întâi reprezintă resursa umană pe care o avem la dipoziție. Încercăm să ridicăm nivelul și să oferim pieței muncii o resursă umană cât mai pregătită”, a mai declarat profesorul universitar.

Joburi la stat. Mihai Barbu, Telecomunicații CFR: „De trei ani am tot angajat tineri”

Există și joburi la stat disponibile în sistemul feroviar, după cum o confirmă Mihai Barbu, directorul general al Telecomunicații CFR SA.

„De trei ani, de când sunt director la Telecomunicații CFR, am încercat să angajez și am tot angajat tineri. Când am venit în companie, media de vârstă era de 55 de ani. În acest proces am înregistrat două probleme majore. Prima a fost rezistența sistemului. Am încercat să-i conving pe cei mai în vârstă că nu le ia nimeni locul. A doua a fost reprezentată de procedurile interne, că așa e la stat, cum ar fi condițiile de angajare, nu puteam să angajez un tânăr decât dacă avea cinci ani experiență, adică abia la 30 de ani. Am schimbat acest lucru”, a spus Mihai Barbu.

El a subliniat faptul că, în prezent, salariile au devenit atractive și în sistemul de stat: „Legea Statutului personalului feroviar ridică foarte mult salariile, iar alături de acestea vin și multe alte facilități. Domeniul feroviar e azi extrem de atractiv. Oferă posibilitatea unor avansări, iar salariile nu mai sunt mici”.

Gabriel Mocanu invită studenții să vină la stagii de informare la Metrorex

Cunoștințele teoretice fără cele practice nu înseamnă mare lucru pe piața muncii. De aceea, directorul de infrastructură al Metrorex SA, Gabriel Mocanu, a făcut apel pentru reluarea tradiției de organizare a unor stagii de informare în cadrul societății de transport subteran din Capitală.

”Cred că, de exemplu, se poate veni noaptea pentru a asista la operațiunile de întreținere a căii de rulare”, s-a adresat el studenților de la Facultatea de Căi Ferate, Drumuri și Poduri. Ca un element de ”culoare”, Gabriel Mocanu a subliniat faptul că Metrorex are mai multe corpuri de iluminat decât are tot Bucureștiul.

STB susține învățământul dual

Societatea de Transport București susține învățământul dual de nivel 3, pentru elevi din clasele 9-11, și a încheiat și convenții de practică cu universitățile și are nevoie de noi angajați.

Au spus-o răspicat atât purtătorul de cuvânt al STB, Brîndușa Raeceanu, cât și Monica Movileanu, șef birou – Învățământ în Sistem Dual din cadrul societății de transport suprateran din Capitală. „În acest fel îi ajutăm pe studenți să-și asigure experiența în muncă”, a spus Monica Movileanu, care însă a ținut să sublinieze faptul că programa școlară este anacronică și nu corespunde cerințelor de pe piața muncii.

Joburi și la privat, la Consis Proiect, DB Engeneering & Consulting, Egis și VioTop

Și în domeniul privat s-au făcut și se vor face angajări. A spus-o în cadrul evenimentului Bogdan Sandu, reprezentantul Consis Proiect.

El a precizat faptul că la ultimul eveniment organizat de Carieră Feroviară în România în cadrul facultății societatea pe care o reprezintă a angajat trei studenți, iar la precedentul eveniment – patru. Dintre aceștia, au rămas doar trei, a spus Bogdan Sandu.

La rândul lui, Anton Iosif Jugaru, din partea DB Engineering & Consulting, a ținut să sublinieze faptul că trebuie neapărat majorat numărul de absolvenți, ”pentru că industria are nevoie”.

În ceea ce privește Egis România, compania vrea să creeze în țara noastră un centru de design, de proiectare, care să ofere sprijin și altor țări din Europa, după cum a anunțat Olivia Scarlat, reprezentantul societății.

Andrei Baicu, de la VioTop, a atras atenția asupra faptului că în această perioadă ies la pensie ”decrețeii” și că din spate ar trebui să vină forță de muncă proaspătă. ”Nu poți să produci atâția ingineri câți ar fi nevoie pentru absolvirea banilor din PNRR. Este o criză acută de diriginți de șantier și nu poți să aduci pakistanezi, pentru că trebuie să fie autorizați în România. Diriginții fac slalom între șantiere”, a spus el.

Întâlnire între companii din domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină și studenții Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri

„Ziua Carierei Feroviare dedicată studenților FCFDP – UTCB” a continuat cu două paneluri în care s-au aflat față în față reprezentanți ai unor companii din domeniul feroviar și al transportului urban pe șină cu studenții de an III și IV ai Facultății de Căi Ferate, Drumuri și Poduri.

La primul panel studenții au putut să se familiarizeze cu activitatea companiilor, cu proiectele în care au fost și sunt acestea implicate, dar să afle și câteva informații despre ofertele pe care aceste companii le au pentru ei fie în perioada de studenție, fie după absolvirea facultății. Au fost prezente în cadrul acestui eveniment reprezentanți ai: Metrorex, Telecomunicații CFR, ViaCon România, Consis Proiect, DB Engineering & Consulting, Societatea de Transport București STB SA, VioTop și Egis România.

În finalul evenimentului reprezentații companiilor participante la eveniment au avut posibilitatea, în cadrul unei sesiuni de discuții libere cu studenții de a le răspunde acestora la întrebări, precum și de a le oferi informații suplimentare despre ofertele pentru o Carieră Feroviară în România.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Aghireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole