Eveimetul Zilele Feroviare 2023, aflat la a 18-a ediție, a debutat marți dimineață la București. Cifra de afaceri cumulată a companiilor participante depășește 300 miliarde de euro, peste Produsul Intern Brut (PIB) al României. Oficialii prezenți la deschiderea evenimentului au vorbit despre transportul feroviar internațional, național și local, cu accent pe rețelele de metrou și pe trenuri metropolitane.
Ceremonia de deschidere a fost moderată de Carmen Filipescu, fost președinte al Comitetului Internațional de Transport. Ea a subliniat modul decisiv în care noile orientări la nivel european, în special Green deal, au schimbat și vor schimba obiceiurile de mobilitate ale locuitorilor de pe continent, cu accent pe transportul feroviar.
Primăria Capitalei și-a făcut divizie de transport feroviar
Un anunț în premieră a fost făcut de Stelian Bujduveanu, viceprimarul general responsabil cu Transporturile.
Potrivit lui, Municipalitatea bucureșteană și-a înființat o divizie de transport feroviar, care urmează să devină operațională în scurt timp, în perspectiva introducerii trenurilor metropolitane în regiunea București-Ilfov. ”Nu cred că există un alt primar (Nicușor Dan – n.red.) sau o altă administrație din România care să se preocupe atât de mult de schimbarea modului de transport”, a spus Stelian Bujduveanu.
Ionuț Săvoiu: trenurile metropolitane trebuie extinse dincolo de limita județului Ilfov
Despre trenurile metropolitane a vorbit și Ionuț Săvoiu, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor responsabil cu coordonarea sectorului feroviar.
El și-a început însă intervenția amintind de faptul că România are în momentul de față o oportunitate unică, având în vedere faptul că transportul pe calea ferată din România beneficiază de o alocare de fonduri europene de șase miliarde de euro, din care 3,5 miliarde de euro prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Gradul de contractare pe PNRR depășește 90% în prezent, a subliniat oficialul de la Transporturi.
Apoi, Ionuț Săvoiu s-a referit la trenurile metropolitane și a lăuadat intenția autorităților din București de a introduce această formă de transport. El a amintit faptul că ministerul în cadrul căruia activează a făcut eforturi susținute pentru dezvoltarea unui cadru legislativ și instituțional adecvat dezvoltării trenurilor metropolitane.
În context, secretarul de stat a menționat necesitatea ca rețeaua de trenuri metropolitane să treacă și dincolo de limita Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI). ”Sunt foarte multe autorități locale dincolo de această limită care ar vrea să contribuie într-un fel sau altul la dezvoltarea rețelei de tren metropolitan”, și-a încheiat Ionuț Săvoiu prezentarea.
Oleg Tofilat: Numărul operatorilor feroviari din România cu care lucrează CFM s-a dublat
Un oaspete special al evenimentului organizat de Club Feroviar a fost directorul general al Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM), Oleg Tofilat.
El a subliniat faptul că agresiunea Rusiei în Ucraina, începută acum aproape doi ani, a determinat o schimbarea o modului de organizare a logisticii de transport în regiune. Asta în contextul în care prin porturile ucrainene treceau peste 100 de milioane de tone de mărfuri, în special cereale, înainte de izbucnirea invaziei.
Oleg Tofilat a mai amintit de faptul că Republica Moldova este candidată la aderarea la Uniunea Europeană, ceea ce a avut consecințe foarte bune pentru sectorul feroviar. ”Am inclus rețeaua feroviară din Republica Moldova în rețeaua europeană TEN-T. Cât privește volumul schimburilor comerciale cu România, am înregistrat o creștere fuliminantă. În ultimul an am dublat numărul operatorilor feroviar din România cu care avem contracte”, a mai spus șeful CFM.
CFR Marfă, operator esențial pentru industria de apărare și pentru transportul cerealelor ucrainene
La transportul de cereale din Ucraina a făcut referire și directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.
”Salariații CFR Marfă și-au dovedit rolul strategic în această criză geopolitică și în această criză economică. În calitate de companie națională, am sprijinit industria de apărare, am facilitat tranzitul de cereale ucrainene către Portul Constanța”, a spus șeful SNTFM CFR Marfă.
El a mai precizat faptul că societatea pe care o conduce a reușit să-și reducă datoriile către stat, pentru că ”ne-am comportat ca un operator feroviar care respectă toate regulile”.
Telecomunicații CFR nu transportă mărfuri sau călători, dar transportă informație prin 6.000 km de fibră optică
O intervenție scurtă, dar la obiect, a avut Mihai Barbu, directorul general al Telecomunicații CFR SA, care este și președintele Consiliului de Administrație al Metrorex.
”Ca jucător în industria de transport, poți aprecia sau nu publicația Club Feroviar, însă nu poți să nu recunoști meritul acestei publicații de a reuni, an de an, cei mai renumiți membri ai industriei. Noi, Telecomunicații CFR, nu transportăm mărfuri sau persoane, dar transportăm informație atât de necesară sistemului feroviar, prin cei 6.000 km de fibră optică”, a spus Mihai Barbu, care a salutat în mod special participarea lui Oleg Tofilat la Zilele Feroviare 2023.
BEI se preocupă de modernizarea infrastructurii feroviare din vestul țării
Mihai Frumosu, Senior Expert pentru Transport la Banca Europeană de Investiții, a menționat faptul că investițiile în sectorul feroviar au devenit o prioritate.
În acest context, o delegație a instituției financiare europene pe care o reprezintă a vizitat recent două proiecte importante cu finanțare de la Bruxelles, și anume modernizarea căii ferate pe tronsoanele Arad-Timișoara-Caransebeș și Cluj Napoca-Episcopia Bihor.
Octavian Udriște: ”Nici măcar un kilometru de cale ferată electrificat. O rușine națională!”
O intervenție specială, prin transmisiune video, a avut în deschiderea evenimentului Octavian Udriște, președintele onorific al Club Feroviar, a cărui viață se confundă că dezvoltarea sistemului de transport feroviar și de metrou din România.
El și-a început intervenția prin a ”trage de urechi” autoritățile, care în ultimii 30 de ani nu au reușit să electrifice nici măcar un kilometru de cale ferată din România. ”Este o rușine națională! Am speranța că liderii actuali vor face ceva mai mult pentru această instituție indispensabilă și strategică, căile ferate române”, a spus Octavian Udriște.
Companiile din Republica Cehă, interesate de piața feroviară românească la Zilele Feroviare 2023
Juraj Melioris, adjunctul șefului Misiunii Economice a Ambasadei Republicii Cehe la București, a menționat faptul că rolul său și al colegilor săi este de a sprijini companiile cehe, în special cele cu o dezvoltare tehnologică superioară, care vor să activeze pe piața de profil din România.
”Vreau ca societățile noastre să-și dezvolte la un nivel superior activitățile pe piața românească”, a spus diplomatul.
Avertismentul lui Philippe Citroen: ”Banii necheltuiți se întorc la Bruxelles”
În finalul ceremoniei de deschidere de la Zilele Feroviare 2023, un mesaj video a venit din partea directorului general al UNIFE, Philippe Citroen.
”Suntem bucuroși să vedem prioritatea pe care a căpătat-o transportul feroviar în ultimii patru ani”, a spus el. Șeful UNIFE a amintit faptul că România dispune de alocări europene consistente pentru realizarea de investiții în sistemul feroviar, atât în infrastructură, cât și în material rulant. El a avertizat însă că sunt întârzieri în absorbția fondurilor europene în domeniu și că ”banii necheltuiți se întorc la Bruxelles”.