A 18-a ediție a Summit-ului Zilele Feroviare, încheiat zilele trecute la București, a fost o ocazie pentru compania germană Knorr-Bremse (KB) de a-și prezenta strategia de introducere pentru o cuplare automată digitală a materialului rulant în Europa.
Europa se află din ce în ce mai aproape de momentul la care actualele cuplaje mecanice ale trenurilor vor fi înlocuite cu cuplaje digitale care nu necesită intervenția unui operator uman și care sunt de natură a transmite o mulțime de informații privind starea lor operatorilor, cu ajutorul unor circuite complexe digitale.
Cuplare automată digitală, în faza de testare
Prezent la a 18-a ediție a Zilelor Feroviare, eveniment desfășurat recent la București, Adrian Pușcașu, managing director al Knorr-Bremse România a oferit câteva informații privind soluțiile companiei în domeniu, informând că acestea sunt în faza de testare.
„Ținta noastră este înglobarea unui produs de top care nu există la celelalte produse existente pe piața similară. Soluția propusă de Knorr-Bremse și de parteneri este în testare, conține o transmisie de date, o transmisie preumatică și o transmisie de energie, de putere”, a explicat responsabilul Knorr-Bremse. Sunt două tipuri, numite 4 și 5, în care 4 oferă cuplare automată, iar 5 și decuplarea automată, deci intervenţia umană dispare cu totul”.
El a explicat că la proiectarea soluției KB s-a urmărit obținerea unor avantaje precum viteza și rapiditatea controlul, eficiența, operarea în siguranță și posibilitatea automatizării sau digitalizării. Paşii urmați au intenționat obținerea unei procesări rapide a trenurilor. Sistemul permite obținerea unor informații precum starea vagonului, „o autodiagnoză astfel încât să știm înainte de plecarea trenului ce trimitem”.
Informațiile privind operarea trebuie să vină în timp real, inclusiv în timpul deplasării trenului. „Partea de shunting (manevră – n.red.) și de garare iarăși se face mult mai rapid și cu control mult mai bun”, a explicat Pușcașu.
Pentru realizarea unui produs competitiv, KB a achiziţionat diferite companii ce aveau obiect de activitate interesant pentru atingerea țeluluiu. El a prezentat întregul sistem pornind cu partea de aplicație, de birou și sfârșind cu sistemul fizic de frână. A rezultat un distribuitor de frână special care a păstrat partea clasică Knorr Bremse pneumatică, dar pe care s-au pus tot felul de relee. „Ceea ce vedeți acolo nu mai seamăna cu ceea ce vedem în ziua de azi pe vagoane. Partea de control a frânei e inspirată din controlul frânei la vagoanele de călători”.
Soluția exclude necesitatea intervenției factorului uman în proces. „Totul se face de la distanță”, a informat Pușcașu.
Sistemul prezintă avantaje, cum ar fi o mai bună siguranță de protecția muncii, aspectul compact ce permite demontarea imediată, în timp scurt. Cele două cuple fizice au partea de control deasupra, o zonă protejată pentru calculator. Cele două cuple „se caută una pe alta, iar cele două elemente de fixare se prind până se dă comanda de decuplare”, a explicat reprezentantul Knorr-Bremse. Există o variantă specială pentru locomotivă care permite acesteia să fie informată asupra a ceea ce se întâmplă cu vagoanele din spate.
Trecerea la cuplajele digitale este un proces care poate fi amânat, dar care nu poate fi oprit. Europa propune o soluție 100% incitantă, automată, fără intervenție umană, a explicat el.
Compania germană are o unitate de dezvoltare a business-ului de 30 de angajați permanent în creștere. Obiectivele strategice sunt intrarea pe piața transportului de pasageri în 2023 și ocuparea primei poziții pe piață până în 2030.
Teste în condiții reale în Suedia
În primăvara acestui an, Knorr-Bremse a început testarea cuplei sale automate digitale (DAC), în condiții reale pe un tren de marfă din Suedia.
Această soluție a fost instalată pe un tren operat de Trafikverket CFL, care va funcționa în Suedia până în 2025.
Pe parcursul acestei perioade, se așteaptă ca vehiculul să parcurgă aproximativ 100.000 de kilometri în fiecare an. În special, durabilitatea sistemului de cuplare va fi testată în timpul operațiunilor de iarnă în condiții de gheață.
Trenul de testare include în prezent șase vagoane de testare DAC, dar acest număr va crește în cele din urmă la până la 20 de vagoane de testare. Knorr-Bremse a instalat inițial DAC cu suport pentru nivelul de automatizare 2, dar trenul va fi echipat ulterior cu cuple care suportă niveluri mai ridicate de automatizare.
Nicolas Lange, președintele consiliului de administrație al Knorr-Bremse Rail Vehicle Systems, a declarat: „În ceea ce privește sistemul de control al traficului feroviar, acesta este un sistem de control al traficului de marfă. Cu soluția noastră Digital Automatic Coupler, Knorr-Bremse pregătește terenul pentru implementarea pe scară largă a funcțiilor inteligente în industria transportului feroviar de marfă, inclusiv automatizarea proceselor și întreținerea inteligentă pentru o funcționare mai eficientă a trenurilor. Testarea sistemelor noastre în condiții reale reprezintă un alt mare pas înainte în dezvoltarea tehnologiilor avansate pentru sectorul transportului feroviar de marfă. Ne așteptăm ca testele să ne ofere informații valoroase care să ne concentreze și să ne accelereze în continuare dezvoltarea de soluții pregătite pentru piață.”
Se așteaptă ca această cuplare automată digitală să facă transportul feroviar de marfă european mai eficient și mai flexibil, facilitând obiectivul UE de a transfera transportul de marfă dinspre camioane către transportul feroviar mai ecologic. Knorr-Bremse anticipează că rezultatele testelor sale vor permite lansarea pe piață a soluției sale DAC până în 2025.