spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Zilele Feroviare 2022: Stații cu peroane suprapuse pe magistrala M5

Trei stații de metrou din totalul de șase stații de pe secțiunea Eroilor – Iancului a Magistralei M5 vor avea peroanele suprapuse.

Informația a fost oferită miercuri de Gabriel Sburlan, șef serviciu tehnic Metrorex, cu ocazia evenimentului Zilele Feroviare – Summitul de Investitii Club Feroviar, ediția a XVI-a.

El a explicat că peroanele se vor găsi în cele trei stații pe niveluri diferite din cauza tramei reduse a străzilor din centrul Capitalei și ca urmare a necesității ca lucrările să aibă un impact cât mai redus.

Pe secțiunea 2 a magistralei Eroilor – Iancului cu şase staţii de metrou sunt propuse trei staţii cu peroane suprapuse, anume Cişmigiu, Moşilor şi Traian pentru a avea un impact cât mai mic, a explicat el. Proiectul e în derulare și pe partea de proiectare și asistență tehnică din zece livrabile sau livrat patru, a spus el. Proiectul va fi gata în decembrie 2023. Anul viitor se vor lansa probabil procedurile de achiziție ale suprastructurilor.

Tot pe Magistrala 5, cel mai important proiect Metrorex din ultima perioadă mai au loc lucrări în zona Pieței Drumul Taberei la conexiunea cu linia tramvaiului 41, lucrări care există speranța că vor fi terminate până la finele anului. În zona stației Eroilor s-a executat dintr-o linie de garare un peron suplimentar care va duce la creșterea accesibilității călătorilor.



Pe Magistrala 6 s-a semnat contractul pe primul lot cu termen finalizare patru ani cu proiectare nouă luni. Pentru lotul 2 există procedura de achiziţie, au fost depuse trei oferte de către firme turceşti cu estimare de evaluare a ofertelor pentru finele lui 2022.

Un alt proiect este accesibilizarea tuturor stațiilor de metrou pentru nevăzători, proiect cu o durată de 12 luni.

Metroul extins spre comuna Berceni

Staţia Tudor Arghezi pe Magistrala 2 va fi în operare anul viitor la Metrorex, fiind preluată de la primăria de sector. „Am semnat protocol cu Primăria sector 4 pentru prelungirea Magistralei 2 spre comuna Berceni. Este în analiză pentru încă trei staţii, iar probabil anul viitor sau în doi ani vom începe extinderea spre comuna Berceni. Un proiect important e extinderea Gara de Nord spre Progresul cu finanțare asigurată parțial, proiect în care a fost obținut un PUZ preliminar, a spus Sburlan.

Nu în ultimul rând până la finele anului se va lansa procedura de licitație pentru modernizarea liniei Magistralei 2, proiect care a fost încercat și în 2018, dar care nu s-a putut realiza atunci.

Gabriel Sburlan a făcut o trecere în revistă a achizițiilor de material rulant de către companie. El a reamintit faptul că o parte a garniturilor de metrou Bombardier au fost asamblate în România, dar că modificări ulterioare ale legislației achizițiilor publice nu au mai permis introducerea cerinței de asamblare a trenurilor în România în documentația de licitație.

„Sunt fabricate prin Brazilia, Europa le aducem în România doar ca să le testăm, dar nu avem ce face, asta e legislația”, a spus el.

Compania se lovește de câteva provocări importante. Una dintre acestea este pensionarea la vârste mai reduse a angajaților care lucrează în subteran, fapt pentru care în companie vin mulți angajați de la operatori feroviari. Apoi există probleme cu prețul energiei.

„Consumul de energie e un aspect supărător. Dacă în 2017-2021 a fost o creștere de 68%, deci în patru ani, în ultimul an am avut creştere de 310%, am avut 250 lei/MWh, iar acum am cumpărat 1.400 lei pe MWh, fără TVA, a spus el.

Pe partea de trafic acesta începe să își revină la valorile anterioare pandemiei. „Ne apropiem de valoarea de 14 milioane călătorii media pe lună, traficul începe să îşi revină, anul viitor ne vom îndrepta spre 180 de milioane de călătorii”, a afirmat el.

Intreaga prezentare este disponibilă aici.

Ultimele Articole