Zilele Feroviare, 2019. STB: Platformele dedicate strict circulației tramvaielor vor ajunge la 70  de kilometri

Liniile dedicate pentru circulația tramvaielor sunt modalitatea cea mai bună prin care poate fi asigurată o frecevnță constantă de circulație a tramvaielor, cred reprezentanții Societății de Transport București în intervențiile lor avute la Zilele feroviare, eveniment derulat în perioada 8-9 octombrie, aflat la a XIV-a ediție.

„Problema majoră cu care se confruntă în prezent Societatea de Transport București este congestionarea traficului. Bucureștiul se află în topul celor mai aglomerate orașe din lume, traficul actual (în special auto) devenind în orele de vârf o adevărată problemă”, a spus miercuri Daniel Doman, director în cadrul STB.

Până la separarea căii de rulare a tramvaielor de restul carosabilui, separare făcută cu garduri speciale, circulația tramvaielor era îngreunată de cea a autovehiculelor care pătrundeau pe ampriza căii de rulare, neputându-se asigura o frecvență de circulație constantă, conform graficelor stabilite.

Ideea separării este extinsă la din ce în ce mai multe linii de tramvai pe baza experienței avute de STB cu linia 41. Există și avantaje vizibile, spun oficialii STB. In cazul liniei 21 viteza de circulație a tramvaiului a crescut cu trei kilometri la oră. „Începând cu luna noiembrie 2017 pe linia de tramvai 21 a fost implementat proiectul privind delimitarea amprizei căii de rulare față de carosabilul destinat traficului rutier, măsură care a condus la creșterea vitezei comerciale programată de la 13 km/h la 16 km/h şi implicit la reducerea duratei de călătorie a utilizatorilor între zonele de interes”, explică Doman.

Creștere a traficului cu 50%

Sporirea vitezei de circulație a atras călătorii spre tramvaie, ca mijloc de transport, în detrimentul troleibuzului al cărui traseu erau paralel cu linia 21. Astfel între strada Sportului și Bulevadrul Carol I, pe Colentina, traficul pe linia 21 a sporit cu 50%, în detrimentul liniei 66 de troleibuz. Datorită creşterii gradului de atractivitate prin îmbunătăţirea calităţii serviciului de transport public, proiectul a fost continuat de către STB și pe liniile 1, 10, 32.

Pe liniile inelare 1 si 10 intervalul de succedare dintre vehicule s-a redus de la 7 la 5 min, la orele de vârf.

Oficialii STB spun că delimitarea liniei de tramvai cu garduri despărțitoare mai are un avntaj anume micșorarea numărului de accidente în care sunt implicați pietonii. In trecut aceștia incercau să traverseze strada prin locuri nepermise.

Acțiunea va continua în acest an și următori prin delimitarea platformei de rulare a tramvaiului pe Calea 13 septembrie, Bd. Camil Ressu, str. Mareșal Averescu  și str. Mărăști.  În ultimii doi-trei ani lungimea secțiunilor delimitate cu garduri pe care circulă tramvaiele aproape că s-a dublat. Dacă în 2017 erau  47,9 km de cale dublă s-a ajuns în prezent la 71,56 km cale dublă. Lungimea totală a rețelei de tramvai cale dublă este 127 de kilometri.

O altă măsură anunțată de directorul STB a fost modificarea semaforizării în unele intersecții. Doman explică: „simultan cu montarea gardurilor separatoare, Compania Municipală Managementul Traficului a modificat programul de semaforizare în unele intersecții astfel încât să se evite situațiile staționării autovehiculelor pe linia de tramvai în așteptarea executării virajelor stânga sau de întoarcere”.

Totodată Doman a anunțat continuarea programului de dotare a tramvaielor și troleibuzelor cu instalații de climatizare astfel încât la finele acestui an acestea să se găsească pe 46 tramvaie și 100 troleibuze. Efectele pozitive ale montării de garduri despărțitoare la liniile de tramvai urmează să se facă simțite și mai mult, odată cu finalizarea achiziției a 100 de tramvaie noi, mai spun oficialii STB.