Zilele Feroviare 2019. Franța vs România: de 10 ori mai multe trenuri, pe o rețea de doar 3 ori mai mare

Pe o rețea feroviară de trei ori mai mare decât cea a României, Franța operează zilnic de zece ori mai multe trenuri, reiese dintr-o prezentare a SNCF făcută în cea de-a doua zi a evenimentului Zilele Feroviare 2019.

Zilele Feroviare 2019

Grupul feroviar din Hexagon are un număr total de 270.000 de angajați și administrează aproximativ 30.000 km de cale ferată, de trei ori mai mult decât rețeaua feroviară din România.

Jumătate din lungimea căilor ferate franceze este electrificată (15.000 km), potrivit prezentării făcute în panelul Infrastructură feroviară de miercuri dimineață de Guillaume Foeillet, director pentru Afaceri Internaționale în cadrul companiei franceze. Spre comparație, în România doar aproximativ 40% din rețea este electrificată, pe restul căilor ferate fiind utilizată tracțiunea Diesel. În Franța, există 2.824 km de cale ferată de mare viteză.

Traficul zilnic este de 730 TGV (trenuri de mare viteză), 340 de Intercity, 5.200 de Transilien (trenurile care circulă în regiunea pariziană) și 7.500 de TER (trenuri expres regionale). În total, 13.770 de trenuri zilnic.

În România, CFR Călători a operat anul trecut, în medie, 1.366 de trenuri pe zi, potrivit raportului de activitate al societății pe 2018. Rezultă deci că pe o rețea de trei ori mai mare ca număr de kilometri circulă de zece ori mai muklte trenuri. Chiar și dacă luăm în calcul trenurile operate de companiile private în România, care dețin aproximativ 20% din piață, diferența rămâne imensă.

Cauzele discrepanței dintre transport feroviar francez și cel românesc

Cauzele acestei discrepanțe imense sunt din cele mai diverse. În primul rând, este vorba de criza acută de material rulant cu care se confruntă CFR Călători. Operatorul român de stat a încheiat anul trecut cu un număr de nici 800 de vagoane, cifră care va crește la 1.000 până la finele lui 2019, potrivit declarațiilor făcute de directorul general Valentin Dorobanțu. Tot insuficiente față de nevoile societății.

Apoi, chiar dacă ar fi material rulant suficient, tot nu ar putea fi operate cu mult mai multe trenuri, din cauza stării precare a infrastructurii. Cum viteza de circulație este redusă, poți pune în circulație doar un număr redus de trenuri. Nu în ultimul rând, pentru a opera mai multe trenuri zilnic, ar fi nevoie de o compensație mai mare de la bugetul statului. Or, nici compensația care ar trebui pentru numărul actual de trenuri nu este asigurată integral în momentul de față de către Guvern. La nivelul anului în curs, bugetul CFR Călători a fost construit pe o pierdere planificată de 430 milioane de lei, ceea ce reprezintă compensația nealocată de statul român.

Și la structura trenurilor puse în circulație în Franța și în România sunt diferențe mari. La noi, trenurile Intercity au fost scoase din circulație în 2015, iar de trenuri de mare viteză nici pomeneală. Cât privește trenurile urbane din regiunea Bucureștiului, ele sunt ca și inexistente. În afară de garniturile de navetă de tip Regio (care nu pot fi considerate trenuri urbane sau periurbane, pentru că traseele lor ajung până la Brașov sau Buzău, de exemplu), la București circulă doar două pereche de trenuri zilnic pe traseul București Nord – București Obor. Acestea sunt supranumite ”Trenurile de Dragon”, pentru că opresc la Pantelimon Sud, în dreptul complexului comercial Dragonul Roșu.

În ceea ce privește traficul de mărfuri, SNCF operează zilnic1.230 de trenuri. ”Este exact invers ca în România, unde preponderent este traficul de marfă”, a remarcat Foeillet.

Zilele Feroviare 2019. SNCF vrea mai multe venituri din activități internaționale

Guillaume Foeillet a mai declarat că Grupul SNCF vrea ca până anul viitor 50% din veniturile sale să provină din activități internaționale, față de 34% în prezent. Pentru a majora ponderea veniturilor din străinătate, SNCF s-a implicate în mai multe proiecte în Europa, în țări precum Republica Cehă, Polonia și Bulgaria. De asemenea, grupul francez este impplicat activ în proiectul construcției unei linii ferate de mare viteză care urmează să conecteze Marea Mediterană de Marea Roșie.

Veniturile totale ale SNCF se situează în prezent la 33,5 miliarde de euro anual, cifră comparabilă cu cea consemnată de Grupul Deutsche Bahn. Nivelul veniturilor obținute de SNCF a crescut cu 4,2% comparativ cu cel înregistrat în 2016, a precizat Guillaume Foeillet.