Curtea de Apel judecă miercuri acțiunea intentată de Alstom împotriva deciziei CNSC prin care a fost respinsă contestația producătorului francez privind desemnarea polonezilor de la PESA câștigători ai contractului de livrare a 20 de trenuri interregionale.
Este prima înfățișare în procesul intentat de Alstom Transport SA în 6 septembrie 2024. Reamintim că Autoritatea de Reformă Feroviară a desemnat inițial câștigătoare oferta PESA, după care și CNSC a menținut decizia, contrar unei cereri Alstom. Urmare a hotărârii CNSC, ARF a putut semna contractul cu PESA (19 decembrie, contract de 1,1 miliarde lei). Alstom Transport s-a adresat Justiției după semnarea contractului, aceasta decizând că ofertele trebuie reevaluare. În continuare, atât ARF, cât și CNSC au dat dreptate tot producătorului polonez, ca urmare Alstom înaintând din nou o acțiune (de data aceasta recurs) la Curtea de Apel.
În cazul licitației pentru achiziția a 62 de trenuri regionale, Alstom a renunțat să conteste atribuirea către PESA.
24 de luni pntru contractul de trenuri interregionale
Potrivit informațiilor furnizate anterior de ARF, termenul de livrare al primei rame (din contractul RE-IR2, contractul RE-IR1 fiind în derulare la compania franceză) este de 24 de luni de la semnarea contractului. Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90.
Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum și de o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.
Materialul rulant achiziţionat de către ARF în cadrul acestui proiect se pune la dispoziţia operatorilor de transport feroviar de călători în cadrul CSP 2022-2032, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat, pe următoarele rute de circulație: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani -Iași/Suceava; Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) – București – Ciulnița – Călărași.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării implică și următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.