spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

Webinariile CFiR: Sfaturi pentru tinerii aflați la începutul unei cariere feroviare

Începutul unei cariere feroviare la munca de „jos” – în producție, perseverența în activitatea profesională sunt elemente de ajutor în construirea unei activități bogate în domeniu, au arătat joi la webinariile CFiR – Carieră Feroviară în România invitații, cadre didactice și profesioniști din domeniu.

Întâlnirea online a fost deschisă de Octavian Udriște, președinte de onoare al Club Feroviar. Aflat la a treia generație de feroviari, Octavian Udriște a prezentat câteva repere profesionale din activitatea sa. El a criticat refuzul modernizării trenurilor de metrou în România, fapt ce a dat de lucru firmelor străine și a dus la închiderea multor întreprinderi românești.

Alte prezențe au fost cele ale unor foști responsabili din Ministerul Transporturilor și companiilor de cale ferată, precum Gigi Gavrilă, fost președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară, sau Dan Costescu, ex-ministru al Transporturilor, fost director general al CFR SA și CFR Călători.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


 

Gigi Gavrilă a criticat absența pregătirii de specialitate a cadrelor de conducere din sectorul public. „Stimaţi colegi, e nevoie de dumneavoastră. Părerea mea este să începeţi să lucraţi într-o întreprindere, de preferinţă în domeniul privat. Nu staţi şi nu vă cantonaţi într-un singur loc, e nevoie de dumneavoastră după ce veţi reuşi să aveţi experienţă. Va fi nevoie de dumneavoastră în conducerea ministerului, în ultimii zeci de ani nu am avut oameni de specialitate feroviară la conducerea ministerului, mai puţin în perioade tranzitorii. În general, sistemul e condus de neaveniţi, de absolvenţi de istorie, geografie, SNSPA, oamenii ăştia au făcut PNRR. Ei se chinuie să ne înveţe contracte de servicii publice, avem nevoie de voi să veniţi să conduceţi domeniul feroviar”, a spus el.

Dan Costescu: Pentru 100 de lei nu vă duceți să vindeți pufuleți după facultate

Dan Costescu a sfătuit absolvenții să accepte pentru început salarii mai mici care ulterior să permită absolvenților de Transporturi să își construiască o carieră. Nu vă duceți pentru o sută de lei în plus să vindeți pufuleți, a sfătuit el.

Din partea unui operator privat a vorbit Bogdan Voiculescu, inginer material rulant la DB Cargo.
„Există o politică a grupului prin care angajaţilor la subsidiare li se deschid uşi către angajarea din Germania sau alte state. Un absolvent de Transporturi poate să se angajeze în mai multe departamente, precum mentenana, operaţiuni siguranţă calitate”, a spus el.

Bogdan Voiculescu recomandă absolvenților să încerce să rămână măcar doi-trei ani în cadrul unei companii ca să acumuleze experiență. Sunt necesare limbile engleză, franceză, germană și cunoștințe de office, IT pentru că în zilele noastre locomotivele sunt informatizate, legate la sisteme de diagnoză electronică.

Amedeo Neculcea: Transporturile sunt altceva decât știința economică sau industria

Din partea GFR, Amedeo Neculcea a prezentat nevoile de personal superior calificat ale companiei, respectiv 15 ingineri pe partea operațională și întreținere a materialului rulant. El a făcut și o prezentare a științei transporturilor, diferită de economia sau industria pură. „Sistemele de transport sunt osatura strategică a societăţii… transportul e altceva decât industrie, altceva decât economie. Sunt caracteristici interesante, paradoxale, ce fac distinctie de industria producătoare, unde guvernează producţia şi vânzarea. Daca acolo problemele de stocaj a producției și a materiilor prime sunt de prim rang , transporturile nu se stochează. Acesta este doar un exemplu din care pleacă o serie de particularități speciale ce fac greu de înţeles domeniul transporturilor de către nespecialiști”, a explicat el.

 

Mihai Frumosu: Nu fiți atrași de birouri cu aer condiționat și zgârie-nori

O carieră în domeniu trebuie începută de jos, a sfătuit și Mihai Frumosu, senior expert al Băncii Europene de Investiții. „Tinerii să nu fie atraşi de acei zgârie-nori de sticlă, cu cappuccino pe biroul lor şi AC, ci să petreacă timp în bocanci şi să nu se teamă a se murdări, căci adevărata experiență se obţine prin participarea la activitățile de jos”, a spus el. Dacă au plecat în alte țări spre a se şcoli e bine ca tinerii să se întoarcă în România pentru a pune în practică valorile învățate în afara țării.

O analiză de tip atunci–acum a fost făcută de Gabriel Sburlan, şef serviciu tehnic Metrorex. El a conchis că tinerii de acum profesional sunt formaţi, motivaţi, animaţi profesional altfel decât în perioadă anterioară anilor 90 și că e bine ca ei să facă şi chestiuni conexe, adiacente activității din facultate. „Modul nostru nu mai corespunde cu modul vostru. Dacă nu eşti dedicat ţi se va părea foarte grea această facutate”, a spus el.

La finele discuției, Gabriel Popa, prodecan al Facultăţii de Transporturi, a făcut o prezentare a acesteia. Sunt patru facultăţi, cinci specializari la cursul de zi în patru departamente. Cursurile de master mai au şase specializări. Doctoratul se susține sub conducerea a șase profesori, există 430 de locuri la licenţă fără taxă, din care 260 sunt defalcate pe departamente şi cu profil feroviar, a informat el.

Ultimele Articole