spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

Vizita lui Grindeanu în Emiratele Arabe, o șansă ratată pentru ferryboat-urile românești

Cu două ferryboat-uri trase pe dreapta și o infrastructură rutieră ultraaglomerată, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a semnat în vizita efectuată recent în Emiratele Arabe Unite un Memorandum de construire a unui nou terminal RO-RO (rutier) în portul Constanța, ceea ce va aglomera și mai mult transportul rutier. În acest timp, transportul RO-LA și cele două ferryboat-uri ale României stau nefolosite.

Recent întors din Emiratele Arabe Unite unde a întâlnit autoritățile portuare și investitorii din Dubai și Abu Dhabi (Dubai Ports World și Abu Dhabi Ports), ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a trecut sub tăcere semnarea unui important memorandum cu investitorii arabi privind realizarea în Portul Constanța de către DP World a unui terminal RO-RO. Aceste terminale ajută la transportul camioanelor cu ferryboat-uri între rețele rutiere aparținând unor țări. Astfel, transportul RO-RO diferă de transportul verde de tip RO-LA când camioanele sunt suite pe platforma unor trenuri și transportate.

Subiectul terminalului rutier din port a fost însă trecut sub tăcere de ministru. „Dezvoltăm colaborarea în domeniul transportului și infrastructurii maritime dintre România și Emiratele Arabe Unite! Astăzi, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a semnat un Memorandum de Înțelegere cu compania guvernamentală Ports Customs and Free Zone Corporation din Dubai. Astfel, dorim să continuăm și să întărim relațiile de colaborare deja existente între companiile din statele noastre. În prezent, Compania emirateză DP World are un parteneriat cu Portul Constanța pe care dorim să îl dezvoltăm pe toate modurile de transport. Operațiunile acestei importante Companii de logistică din Emiratele Arabe Unite au deja tradiție în Portul românesc de la Marea Neagră și au sprijinul autorităților române pentru proiectele destinate dezvoltării sectorului de logistică și de transport. Am subliniat că Portul Constanța, situat la intersecția rutelor care leagă Europa de Asia Centrală, Sud-Estul Mării Mediterane și Orientul Îndepărtat, oferă o serie de avantaje logistice importante pentru investitori:

  • adâncimi naturale mari;
  • proximitatea Canalului Dunăre-Marea Neagră și a sectorului fluvio-maritim;
  • conexiuni de transport multimodale”, a scris ministrul pe Facebook.

Detalii despre proiectele discutate au fost oferite însă de oficialii Emiratelor Arabe Unite.

„Într-o mișcare care va stimula și mai mult relațiile bilaterale dintre Emiratele Arabe Unite și România și va extinde cooperarea în comerț și investiții între cele două țări, guvernul român a semnat un acord cu Dubai’s Ports, Customs and Free Zone Corporation (PCFC) și DP World pentru dezvoltarea unei noi infrastructuri. la Portul Constanta. Acordul cu entitățile din Dubai va ajuta la modernizarea și transformarea Portului Constanța într-unul dintre cele mai importante hub-uri de marfă și vehicule ale Mării Negre. Acordul a fost semnat de Sorin Mihai Grindeanu, Ministrul Transporturilor și Infrastructurii din România, și Abdulla bin Damithan, CEO & Managing Director, DP World UAE, și Vicepreședinte al Consiliului de Administrație al PCFC. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România își propune să dezvolte un nou terminal roll-on/roll-off (RO-RO) pentru a stimula traficul de marfă în Portul Constanța, care a devenit o poartă cheie pentru comerțul în Europa de Est. Acest lucru va necesita investiții semnificative și proceduri îmbunătățite pentru a accelera tranzitul unităților RO-RO prin port. Conform acordului, PCFC va lucra cu DP World, un furnizor de top de soluții globale de logistică pentru lanțul de aprovizionare, pentru a moderniza și dezvolta infrastructura de pe Pier II-S din port. DP World va implementa proiectul și va asigura investițiile necesare în active fizice și electronice pentru a ajuta la transformarea Constanței într-un centru strategic pentru importurile în Europa. Aceasta include un nou scanner cu raze X de ultimă generație la terminalul RO-RO, reducând semnificativ timpul necesar pentru inspecțiile fizice și sporind eficiența operațională a acestuia”, au comunicat oficialii arabi.

DP World operează un terminal de containere de ultimă generație de 1,5 milioane TEU/an Constanța South Container Terminal (CTST), cel mai mare terminal de containere de la Marea Neagră. Contractul de concesiune al DP World pentru operarea CTST se desfășoară până în 2049.

DP World oferă un serviciu complet de coordonare feroviară cu trei linii feroviare, fiecare de 600 m lungime, capabile să gestioneze simultan trei trenuri complete cu 30 de vagoane.



Vizita lui Grindeanu în Emiratele Arabe. O șansă pierdută pentru cele două nave ferry

Investiția arabă ar fi putut privi dezvoltarea unui terminal RO-LA care să ajute descărcarea TIR-urilor de pe trenuri și încărcarea lor după sosirea în portul Constanța. Aceasta ar fi ajutat la decongestionarea rețelei rutiere din zona Constanței și mai departe spre București.

Trase pe dreapta, într-o așa-zisă „conservare”, cele două ferry-uri românești, anume Eforie și Mangalia, pot transporta câte 85 de vagoane de marfă fiecare. Navele ferry-boat au un deplasament de 12500 tdw şi o capacitate de încărcare de 80 de autocamioane TIR sau 85 de vagoane de marfă (se pot încărca vagoane şi TIR-uri în orice altă configuraţie în limitele de mai sus).

În urmă cu câțiva ani, CFR Marfă a organizat, pe 26 iulie, un prim transport de tip RO-LA, în cadrul programului finanţat de Administraţia Fondului pentru Mediu, pe ruta Dornesti-Giurgiu Nord Fr.- Ruse şi retur.

Transporturile tip RO-LA urmau să fie efectuate în trenuri complete formate din maximum 20 de vagoane specializate pe care vor fi încărcate 20 de autovehicule rutiere (TIR). Autovehiculele urmau să fie expediate dinspre Ucraina către Bulgaria, Grecia sau Turcia. Pe durata transportului feroviar era planificat ca șoferii acestora să însoţească autovehiculele și să fie transportaţi în vagoane cuşetă aparţinând CFR Marfă.

Vezi mai jos cum a decurs prima operare a unui tren RO-LA

„După eforturile depuse în obţinerea de subvenţii destinate transporturilor RO-LA ne impunem continuitate în oferirea acestui serviciu şi relaţii de afaceri stabile cu partenerii noştri, atât din punct de vedere economic, cât şi al aportului pe care îl aducem la cea mai bună protecţie a mediului înconjurător şi la decongestionarea drumurilor”, promiteau la acel moment oficialii CFR Marfă.

Administraţia Fondului pentru Mediu a anunţat aprobarea proiectului de finanţare depus de CFR Marfă în cadrul “Programului vizând transporturile de tip RO-LA”, fiind primul beneficiar al acestui program. CFR Marfă deţinea la acel moment 160 de vagoane specializate pentru transportul TIR-urilor pe calea ferată şi este singurul operator feroviar de marfă din România care are în proprietate astfel de vagoane, realizând anterior transporturi de acest fel pe relaţia Wels (Austria) – Glogovăț (Arad).

Ultimele Articole