Cifrele cheie ale proiectului de modernizare și electrificare a tronsonului feroviar spre sudul litotalului au fost publicate de Agenția pentru Protecția Mediului Constanța. Viteza maximă pe Constanța-Mangalia nu va fi de 160 km/oră, așa cum de altfel era de așteptat, din cauza geografiei traseului, ci de 120 km/oră.
La începutul anului în curs, Agenția pentru Protecţia Mediului Constanța a început procedura prevăzută de decizia etapei de încadrare pentru proiectul dezvoltat de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA prin Baicons Impex SRL pentru electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.
Agenția a hotărât că trebuie efectuată evaluarea impactului asupra mediului și efectuarea studiului de evaluare adecvată, în cadrul procedurii, pentru proiectul ”Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia”. Acum, pe site-ul instituției a fost publicată Decizia etapei de încadrare a proiectului, în care sunt menționate cifrele cheie.
Viteza maximă pe Constanța-Mangalia crește de la 80 km/oră la 120 km/oră
Lungimea liniei duble va crește la de 9,6 km în prezent (între Constanța și Agigea Ecluză, unde este și electrificată) la 26,4 km.
Concret, așa cum a mai informat Club Feroviar, se va dubla linia între Costinești și Mangalia. De asemenea, tot traseul de 42,9 km al căii ferate va fi electrificat, prin adăugarea a încă 33,3 km față de situația existentă.
O mențiune importantă este la capitolul viteza maximă de operare. În prezent, viteza maximă pe Constanța-Mangalia este de 80 km/oră (și doar pe mici tronsoane), iar după modernizare se estimează că va fi ridicată la 120 km/oră.
Din păcate, se menține actualul număr de treceri la nivel cu calea ferată (19), nefiind prevăzută construcția niciunui pasaj denivelat (suprateran sau subteran). Rămâne de văzut dacă autoritățile locale vor investi în astfel de pasaje, care ar reprezenta normalitatea pentru un transport feroviar demn de Uniunea Europeană în secolul 21.
Dispare o haltă și se montează panouri fonoabsorbante
Proiectul prevede desființarea halei de mișcare Neptun. A nu se confunda cu halta de călători Neptun. Prima este situată în apropiere de Mangalia și are linii abătute, care permit în prezent trenurilor să facă cruce. Cum linia de la Costinești la Mangalia va fi dublată, prezența haltei respective nu se va mai justifica.
De asemenea, în proiect este prevăzută montarea de panouri fonoabsorbante pe o mare parte din traseu (acolo unde traversează localități/stațiuni), mai exact pe o distanță de 27,38 km. În altă ordine de idei, în proiect sunt prevăzute nu mai puțin de 166 de subtraversări pentru mamifere mici.
Totodată, pentru a fi și mai prietenos cu mediul, proiectul prevede instalarea a 2.532 mp de panouri fotovoltaice și a cinci stații pentru încărcarea mașinilor electrice.
Modernizarea și electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia, în cifre
Cifrele cheie ale proiectului pot fi consultate în tabelul de mai jos, realizat de Agenția pentru Protecția Mediului Constanța:
Obiectiv | U.M. | Caracteristici | |
Situaţie existentă | Situaţie proiectată | ||
Lungime linie c.f. directă dublă | km | 9,6 | 9,6 existentă + 16,8 nouă = 26,4 |
Lungime linie c.f. directă simplă | km | 33,3 | 16,5 |
Lungime linie c.f. elecrificată | km | 9,6 | 9,6 existentă + 33,3 nouă = 42,9 |
Viteză maximă de operare | km/h | 80 | 120 |
Declivitatea maximă | ‰ | 15 | 15 |
Pod încrucișare | buc. | 1 | 1 |
Poduri | buc. | 4 | 4 |
Pasaje | buc. | 5 | 5 |
Podeţe | buc. | 23 | 22 |
Treceri la nivel | buc. | 19 | 19 |
Număr puncte de oprire | buc. | 4 | 4 |
Număr de stații | buc. | 6 | 6 |
Număr halte de mișcare | buc. | 2 | 1 |
Sistem de centralizare | tip | CE/MECANIC | CEL |
Sistem de protecţie împotriva zgomotului montat pe traversă | km | 0 | 5,895 |
Separatoare de hidrocarburi | buc. | 0 | 55 |
Bazine de evaporare, buc. | buc. | 0 | 9 |
Panouri fonoabsorbante | km | 0 | 27,38 |
Perdele forestiere antiînzăpezire | mp | 141650 | 141650 (supraf. existentă) + 39030 (supraf. nouă) |
Spații verzi amenajate din stații | mp | 0 | 49530 |
Subtraversări pentru mamifere medii | buc. | 0 | 2 |
Subtraversări pentru mamifere mici | buc. | 0 | ~ 166 |
Panouri anticoliziune (tip plasă) | ml. | 0 | 2605 |
Sisteme de avertizare sonoră | buc. | 0 | 2 |
Traverse | tip | lemn și beton | beton |
Ghene de colectare selectivă a deșeurilor din stații și halte | buc. | 0 | 5 |
Centrale pe gaz/electrice | buc. | 11 | 9 |
Clădiri reconstruite, modernizate | buc. | 7 | 7 |
Peroane reconstruite | buc. | 9 | 14 |
Panouri fotovoltaice | mp | 0 | 2532 |
Stații încărcare mașini electrice | buc. | 0 | 5 |
Grupuri sanitare noi | buc. | 14 | 40 |
Lucrări de scurgere ape meteorice | ml | ~ 11900 | ~ 46300 |
Studiul de fezabilitate, realizat de Asocierea Baicons Impex SRL-ISPCF SA
Pe 14 ianuarie 2022, CNCF CFR SA și Asocierea Baicons Impex SRL-ISPCF SA au semnat contractul, în valoare de 7,7 milioane lei (fără TVA), pentru elaborarea studiului de fezabilitate, etapa I a programului de electrificare și reabilitare a liniei Constanța-Mangalia, pentru viteza maximă de circulație a trenurilor de călători cu 160 km/oră, respectiv cu 120 km/oră pentru trenurile de marfă, așa cum a scris atunci Club Feroviar.
Studiul de fezabilitate a trebuit să asigure specificațiile tehnice de interoperabilitate pe teritoriul României și respectarea conformității standardelor impuse pentru Coridoarele Europene și Coridoarele TEN-T, având în vedere că linia de cale ferată Constanța-Mangalia este o continuare a Magistralei 800 București-Constanța, componentă a Coridorului Rin-Dunăre (ramura nordică).
Sursa de finanțare a fost asigurată din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), capitolul Proiecte de electrificare și reabilitare cale ferată, cu perioada de elaborare 2021- 2030.