Viktor Orban la Timișoara. Premierul maghiar vrea cale ferată rapidă spre România

15 decembrie 2019

Trebuie construită o nouă Europă Centrală, în care orașele să fie legate de  cale ferată rapidă, a declarat sâmbătă seara premierul maghiar Viktor Orban la Timișoara.

Viktor Orban la Timișoara Grupul de la Vișegrad

La Centrul Regional de Afaceri din Timișoara, Consiliul Național al Maghiarilor din Transilvania a organizat „Gala Libertate 89”, cu ocazia marcării a 30 de ani de la Revoluția Română din Decembrie 1989.

Printre invitați s-a numărat și Viktor Orban, premierul Ungariei, care a susținut un discurs în care a vorbit, printre altele, despre rolul pe care l-au avut românii și maghiarii în urmă cu 30 de ani la căderea regimului comunist, dar și despre sectorul feroviar din Europa Centrală. „Maghiarii iubesc acest oraș, Timișoara a fost mereu un oraș important. Un eveniment de importanță mondială l-a trăit Timișoara în decembrie 1989. Atunci lumea a învățat mesajul Timișoarei, că noi și cu prețul vieții noastre ne vom dobândi libertatea”, a spus Viktor Orban, citat de Press Alert.

Viktor Orban la Timișoara, despre țelurile comune româno-maghiare

Premierul Ungariei a atras atenția asupra faptului că este nevoie ca România și Ungaria să aibă țeluri comune și în viitor, pentru a se putea dezvolta.

„În calitate de premier al Ungariei, văd șanse nemaipomenite pentru ca în viitor românii și maghiarii să aibă țeluri comune. (…) Suntem pregătiți să construim o nouă Europă Centrală, să realizăm o regiune competitivă, una dintre cele mai competitive regiuni ale lumii, unde orașele noastre să fie legate de cale ferată rapidă, toată lumea să aibă locuri de muncă și marea problemă să fie ce ne facem cu muncitorii care vin din Europa Occidentală să se angajeze la noi. Dacă facem front comun, atunci toate acestea devin posibile și aceasta va fi noua realitate europeană. Lumea nu crede că așa ceva este posibil. Noi, cei din rezistența anticomunistă, nu putem decât să spunem că nici în 1989 nu a crezut lumea că e posibil ceea ce aici, la Timișoara și în România, s-a înfăptuit”, a declarat Viktor Orban la Timișoara.

Calea ferată de mare viteză București-Budapesta, în atenția lui Bogdan Aurescu

La finele lunii octombrie, atunci când a fost audiat în comisiile reunite ale Parlamentului, actualul ministru al Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu (pe atunci doar desemnat), a declarat că vrea să reia proiectul de TGV București-Budapesta.

„Sunt proiecte importante în derulare, precum calea ferată rapidă București-Budapesta. Am amintit comitetul pentru minorități, din păcate nu s-a mai întrunit de multă vreme, ultimul protocol a fost semnat în 2009. Nu putem să pierdem din vedere că anul viitor, pe 4 iunie, se va împlini 100 de ani de la Tratatul de la Trianon, sperăm că nu vom avea de confruntat diplomatic bilateral cu acel prilej”, a declarat Aurescu.

Linia de TGV București-Budapesta, în programul de guvernare al PNL

Proiectul feroviar amintit de Aurescu se regăsește în programul de guvernare al PNL. “Restabilirea trilateralei România – Ungaria – Austria la nivelul miniştrilor de transport şi reconfirmarea Declaraţiei comune româno – ungare din 2007 şi a sprijinului austriac pentru stabilirea oportunităţii realizării Proiectului Liniei de mare viteză între Viena – Budapesta – Bucureşti –Constanţa cu ramura Bucureşti – Sofia, ca o prelungire a liniei Paris – Stuttgart – Munchen – Viena  şi pentru promovarea acţiunilor stabilite în Memorandumul din 2008 privind efectuarea studiilor de prefezabilitate şi prezentarea proiectului Comisiei Europene pentru a fi inclus in lista de finanţare pentru exerciţiul financiar 2021-2027”, se arată în document.

Studiu de fezabilitate pentru legătură feroviară rapidă Budapesta-Varșovia

Guvernul maghiar s-a mișcat mult mai repede decât cel de la București în privința căilor ferate de mare viteză.

În luna martie a acestui an, Agenția de dezvoltare a infrastructurii din Ungaria a desemnat companiile care vor realiza studiul de fezabilitate pentru linia de TGV Budapesta – Varșovia. Contractul este în valoare de patru milioane de dolari, studiul va fi gata în 2022 și de el se va ocupa firma NSV Varsó.

Cele patru țări din grupul de la Vișegrad (Polonia, Cehia, Slovacia și Ungaria) au semnat în octombrie 2018 un acord prin care promiteau că vor analiza mai multe variante pentru a construi linii de mare viteză care să facă transportul feroviar un concurent real pentru cel aerian în regiune.