spot_img
luni, august 15, 2022
spot_img

ANALIZĂ Acces la calea ferată pentru viitorul Aeroport Galați. Ce aeroporturi mai au în plan conexiune feroviară

Construit în parteneriat public-privat (PPP), viitorul Aeroport Galați va fi conectat direct la rețeaua națională de cale ferată. Proiectul de hotărâre prin care se începe procedura de atribuire a contractului de PPP va fi supus votului în ședința de luni a Consiliului Județean Galați. Planuri pentru conectarea unor aeroporturi din România la rețeaua feroviară au mai existat, însă ele au rămas pe hârtie, cu excepția celui care vizează Otopeniul.

Adrian Bărbulescu

viitorul Aeroport Galați

„Se aprobă demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii Aeroport internaţional în judeţul Galaţi”, se arată în proiectul de hotărâre care va fi supus aprobării consilierilor judeţeni în şedinţa de luni, 30 septembrie. În luna mai a acestui an, când a indicat amplasamentul viitorului aeroport, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, declara că se va face o modificare legislativă prin care investiţia va putea fi finanţată prin Fondul Naţional de Dezvoltare şi Investiţii.

Proiectul de hotărâre privind aprobarea oportunităţii proiectului major de investiţii „Aeroport internaţional în judeţul Galaţi” este iniţiat de preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi, Costel Fotea, precizează cotidianul gălățean Viața Liberă. Potrivit proiectului, consilierii judeţeni vor decide „necesitatea şi oportunitatea efectuării studiului de fundamentare şi a studiului de pre-fezabilitate aferente acestui proiect, dar  şi „demararea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea proiectului major de investiţii «Aeroport internaţional în judeţul Galaţi»”.

Conectivitatea viitorului aeroport este detaliată în raportul de specialitate al proiectului de hotărâre.

Viitorul Aeroport Galați va avea acces la calea ferată Galați – Braniștea – Tecuci

”Rețea feroviară: acces direct la rețeaua națională de cale ferată (Galați – Braniștea – Tecuci); 15 km față de nodul de cale ferată Barboși din municipiul Galați (unul dintre cele mai mari triaje de cale ferată din România; 25 km față de stația de cale ferată Port Galați și linia de cale ferată cu ecartament larg; 15 km de linia de cale ferată Buzău – Galați (Reţea TEN-T global feroviar)”, se arată în raport.

Dacă proiectul privind viitorul Aeroport Galați se va concretiza, ar putea fi al doilea aeroport din România care să fie conectat la rețeau de cale ferată. Pentru Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni, în această vară au început lucrările la conexiunea dirtectă dintre aerogară și Gara de Nord din București.

Planurile lui Emil Boc pentru Aeroportul Avram Iancu

Legătura feroviară ar putea fi realizată și pentru Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj Napoca. Primarul Emil Boc a pus pe tapet încă din 2017 necesitatea întocmirii unor studii de prefezabilitate pentru introducerea transportului feroviar în zona metropolitană. Planurile Primăriei sunt de a utiliza linia de cale ferată între Baciu și Jucu și de a înființa noi stații CFR între aceste două localități pentru a da posibilitatea clujenilor să se deplaseze la serviciu cu trenul, dar și să se poată realiza conexiunea cu aeroportul.

viitorul Aeroport Galați

Un om de afaceri din Cluj Napoca a propus chiar o soluție mult mai facilă de a conecta aeroportul cu orașul pe calea ferată. Prin utilizarea liniei uzinale Someșeni s-ar putea face transferul celor peste două milioane de pasageri la aeroport, “un traseu de 485 metri existent, dar neexploatat”.

“Trebuie doar să se urmeze prima variantă simplă din 1993-1994 când s-a aprobat doar utilizarea liniei uzinale aflate la doar 50 metri de trecerea de pietoni a sensului giratoriu din fața aeroportului. Aici sunt amplasate cele două depozite ale Napocom și Napotex între care sunt două linii aparținând CFR-ului, în bună stare de funcționare din anii ’60. Propunerea e simplă, ieftină, fără studii de fezabilitate sau aprobări de la Bucuresti. Primaria (inițiator) și CFR Cluj (operator) să încheie acordul de colaborare cu Napocom și Napotex (beneficiari) pentru accesul dirijat al publicului călător la cele două rampe/peroane aflate între cele două depozite”, spune omul de afaceri Radu Mleșniță. Propunerea, făcută anul trecut, nu s-a concretizat încă.

Timișoara se pregătește să devină capitală culturală europeană

La Timișoara, propunerea de conectare a aeroportului cu orașul a venit din partea USR, în perspectiva anului 2021, când orașul de pe Bega va fi capitală culturală europeană.

viitorul Aeroport Galați

“Suntem conştienţi că un asemenea plan ambiţios trebuie realizat în colaborare de către Primărie, Consiliul Judeţean şi Ministerul Transporturilor. Dar Primăria Timişoarei trebuie să fie instituţia care să impulsioneze dezvoltarea sa şi să fie principalul său susţinător, căci tocmai Timişoara şi timişorenii ar fi principalii beneficiari”, susţin cei de la USR. Potrivit proiectului, durata estimată de implementare ar fi 12-16 luni, iar valoarea investiţiei 25 milioane de lei.

„Obiectivul este dezvoltarea unei alternative de transport de tip tren urban care să asigure accesul facil între oraşul Timişoara şi Aeroportul Internaţional. Conectarea alternativei de transport de tip tren urban între ruta feroviară 213 existentă (Timişoara -Lipova) şi Aeroportul Internaţional Timişoara”. Legătura presupune realizarea unui tronson feroviar de o linie pe o lungime de aproximativ 1,5 kilometri, segment care într-o primă etapă poate fi dat în folosinţă şi neelectrificat.

La Bacău, planurile s-au năruit în stadiu incipient

Și la Bacău a existat intenția de a lega aeroportul de oraș. Ea a fost enunțată în 2009, când Aeroportul Internațional Bacău a fost concesionat companiei Blue Aero SRL, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, care avea în portofoliul său și operatorul aerian low cost Blue Air.

viitorul Aeroport Galați

Concesionarea aeroportului din Bacau s-a fundamentat pe un studiu de 59 de pagini, elaborat de consultantul Deloitte în parteneriat cu IPTANA SA și casa de avocatură Boștină & Asociații. Studiul a costat Consiliul Județean suma de 500.000 lei, după ce la 27 iulie 2007 instituția administrativă a încheiat un contract cu consorțiul de firme amintit. În februarie 2009, conducerea CJ, oficialii Blue Air și reprezentanții consorțiului condus de Deloitte oficializau contractul de concesiune.

Cu acel prilej, s-a pus și problema conectivității aeroportului cu orașul, mai ales că chiar prin fața aerogării trece o linie de cale ferată care ajunge în Gara Bacău. Oficialii Blue Aero declarau la vremea respectivă că intenționează să obțină de la AFER licență de operator feroviar și să introducă automotoare pe ruta respoectivă. La câțiva ani însă, concesiunea a picat, din cauza problemelor cu legea pe care le-a avut Nelu Iordache, așa că și de proiectul conexiunii feroviare s-a ales praful.

Brașovul vrea și el legătură feroviară la aeroport

Mai recent, problema conectivității feroviare este dezbătută și de Consiliul Județean Brașov, pentru viitorul Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav (AIBG).

viitorul Aeroport Galați

CJ Brașov a anunțat la finele anului trecut că face demersuri pentru racordarea acestuia la infrastructura feroviară. Printr-un comunicat de presă, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian Veștea, a anunțat că „prima care a făcut paşi concreţi pentru racordarea la acest obiectiv este CFR, Sucursala Regională de Căi Ferate Braşov  făcând deja un studiu de traseu preliminar, ce arată variantele de extindere a reţelei”.  De altfel, șeful administrației județene a anunțat că șeful Regionalei CFR Brașov, Ioan Pintea, transmis Consiliului Județean o adresă în care anunța că „un studiu de traseu preliminar efectuat în cadrul Regionalei a scos în evidenţă mai multe posibilităţi de realizare a unui racord feroviar, variante care vor fi analizate într-un studiu de fezabilitate pentru care s-au făcut deja demersuri de includere în lista de investiţii finanţate din sursele proprii ale Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA”. Probleme vor apărea însă în ceea ce privește finanțarea lucrărilor, care, potrivit reprezentantului CFR SA, ar costa aproximativ 20 milioane de euro.

Rămâne de văzut dacă viitorul Aeroport Galați va fi al doilea care va avea o conexiune feroviară sau unul dintre cele deja existente.

Ultimele Articole