miercuri, noiembrie 29, 2023
spot_img

Un vatman din Iași a filmat toate defecțiunile apărute la tramvaie și le-a dus la Parchet

Un vatman din Iași a filmat toate defecțiunile apărute la tramvaiele aflate în trafic, care pot pune în pericol viața călătorilor, și le-a dus la Parchet.

Ieșenii stau zeci de minute în stații pentru că sunt doar 70 de tramvaie în circulație, iar celelalte 70 sunt stricate în depou, scrie ReporterIS. La orele de vârf ar fi nevoie de 100 de tramvaie în circulație, spun vatmanii cu experiență.

Emilian Râpanu (30 de ani), vatman, a afirmat că șefii Companiei de Transport Public (CTP) scot pe traseu tramvaie cu defecțiuni și a făcut o plângere la Parchet în care și-a argumentat susținerile. Prin folosirea vagoanelor fabricate în anii ’60-’70 ai secolului trecut, multe cu probleme tehnice, s-ar pune în pericol siguranța circulației, a călătorilor și a celorlalți din trafic, susține el.

Pe cele nouă trasee din Iași circulă zilnic 70 de tramvaie. O parte sunt noi, PESA (poloneze) și Bozankaya (turcești), restul fiind fabricate acum 45-55 de ani și cumpărate la mâna a doua de Municipalitate.

”Din cele 32 noi, vreo 10 sunt acum defecte. Unul cu podeaua ruptă, altul cu geamul spart, altele cu diferite defecțiuni. Înlocuirea pieselor durează și câteva luni. Perioada cea mai mare e la cele care au trecut prin accidente”, a spus Emilian Râpanu.

Astfel, cele mai multe tramvaie scoase zilnic pe traseu sunt din categoria celor foarte vechi, care, a menționat Râpanu, se strică foarte des: „Sunt 6-7 care se defectează zilnic”. Sunt retrase la depou, fie singure, fie cuplate. În ateliere, meseriașii CTP încearcă să le cârpească. ”Nu sunt piese de schimb, nici consumabile, nu e suficient personal de mentenanță, salariile sunt mici”, mai spune vatmanul.

Tânărul Râpanu lucrează ca vatman la CTP din ianuarie 2020. Pentru că vagoanele se defectau foarte des, a susținut el, și-a cumpărat o cameră video pentru propria siguranță: în caz de incidente în trafic, să poată dovedi că nu s-au produs din vina sa.



Acuzațiile, respinse de conducerea CTP

Acuzațiile vatmanului au fost respinse de Cristian Stoica, directorul CTP. Acesta a spus că din cele 32 de tramvaie noi, PESA și Bozankaya, doar două sunt trase pe linie moartă, neputând fi utilizate din cauza unor accidente.

”Nu iese niciunul din depou dacă are probleme tehnice. Sunt oameni care le verifică și își asumă prin semnătură funcționarea corespunzătoare”, a declarat Stoica. Acesta a completat că fiecare tramvai are trei sisteme de frânare și că, dacă există un defect major, vagonul îngheață pe șine, adică frânează automat.

Șeful CTP a spus că piesele de schimb sunt comandate în funcție de necesități și că o retragere definitivă a vagoanelor vechi nu poate fi luată încă în calcul. ”Avem 32 de tramvaie noi, pentru alte 18 cu finanțare PNRR procedura de achiziție este în curs. Așteptăm să se publice ghidul pe noul POR, să mai luăm și pe acea axă”, a precizat Stoica.

Ultimele Articole