Varsovia organizeaza o licitatie pentru introducerea smart cardurilor

WKM, cardul utilizat momentan in Varsovia

Autoritatea de Transport din Varsovia  a anuntat organizarea unei licitatii pentru analiza pre-implementarii unui card inteligent de calatorie, care sa integreze toate modurile de transport din oras.  Conform ipotezelor initiale, cardul poate fi stocat pe diverse suporturi (dispozitive mobile, card inteligent sau card ATM), iar noul sistem va permite, de asemenea, identificarea automata a pasagerului din vehicul in momentul in care acesta va valida cardul.

Termenul limita pentru depunerea ofertelor este 25 mai. Criteriile de atribuire a contractului vor fi determinate de pretul oferit (35%), metodologia lucrarii (30%) si conceptul obiectului contractului (35%). Implementarea analizei pre-implementarii cardului se va face in termen de cinci luni de la atribuirea licitatiei. In plus, organizatorul prevede posibilitatea de a atribui un contract suplimentar in timpul procedurii de licitatie pentru implementarea sistemului. Se estimeaza ca proiectul va fi complet finalizat si pus in functiune pana in 2023. Pentru derularea acestuia, Varsovia spera sa obtina fonduri europene nerambursabile.

Autoritatea de Transport din Varsovia (Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie) presupune ca noul card va permite o integrare usoara a tuturor mijloacelor de transport din oras, inclusiv a altor operatori de transport.

ZTM Varsovia este de parere ca modurile de transport public din oras nu sunt suficient de integrate, in special in ceea ce priveste plata calatoriei sau decontarea. Nu exista o platforma complete, uniforma si convenabila care sa permita alegerea unui traseu, a unui mijloc de transport sau a altor servicii.

Aceste aspecte urmeaza sa fie modificate prin introducerea cardului integrat al orasului (ZKM), implementat ca sistem comun tuturor serviciilor urbane.

“Am luat decizia si incepem sa implementam acest proiect extrem de important si inovator. Dezvoltarea tehnologiilor digitale a introdus multe schimbari in viața noastră de zi cu zi. Si au creat noi oportunitati in domeniul furnizarii de servicii urbane moderne si al disponibilitatii acestora. Intentionam sa o folosim”, a precizat Marcin Wojdat, secretarul Municipalitatii din Varsovia.

Scopul principal al ZKM este de a oferi o planificare cuprinzatoare a calatoriilor de la un capat la altul – folosind, de exemplu, sistemul de transport cu bicicleta, caile ferate regionale si informatii privind parcarea pentru autoturisme. Funcționalitati suplimentare – in plus fata de oferirea unei modalitati convenabile de plata – includ posibilitatea de a utiliza un sistem de asistenta pentru calatorie, informatii actuale pentru pasageri, posibilitatea de rezervare a locurilor si decontari ale altor servicii urbane, precum si programe de loialitate.

Pentru pasageri principalele avantaje ale proiectului includ reducerea costurilor de transport datorita posibilitatii de optimizare a tarifelor si a metodelor flexibile de decontare prin utilizarea mijloacelor de transport ale diferitilor transportatori.

Autoritatea contractanta așteapta, de asemenea, simplificarea procedurilor legate de aplicarea tarifelor, utilizand, printre altele, procesoare, carduri de proximitate EMC, smartphone-uri si jetoane NFC.

Noul card si dispozitivul contactless, care permite incarcarea de fiecare data vor inlocui cardul Varsovia utilizat momentan – WKM (continand un bilet codificat) si un bilet de hartie.

Conform ipotezelor preliminare, sistemul ar fi bazat pe un sistem central care ar colecta date privind utilizatorii serviciilor urbane. Informatiile despre drepturile de utilizare a serviciilor ar trebui incluse nu la transportator, ci in sistemul central, care comunica apoi cu toate dispozitivele sistemului de tarifare. Autoritatea de Transport Municipal presupune, de asemenea, ca alti operatori de transport si municipalitati din jurul capitalei Poloniei ar putea, de asemenea, sa utilizeze solutiile noului sistemu. Prin urmare, ipoteza de baza este disponibilitatea sistemului si posibilitatea extinderii acestuia.

Castigatorul licitatiei va avea obligatia de a dezvolta ipoteze pentru noul model operational al cardului ZTM si a sistemului IT, precum si de a pregati linii directoare  in vederea implementarii sistemului.