spot_img
miercuri, august 10, 2022
spot_img

Vânzare misterioasă. Aproape 80 de trenuri IC4 ar putea ajunge în România

Căile ferate daneze DSB au găsit cumpărător pentru un număr de 74 de trenuri IC4 la care compania vrea să renunțe. Cumpărătorul e încă un mister, însă informații neoficiale plus sugestii ale unor experți din industria feroviară spun că ar putea fi vorba de România.

Tranzacția a fost anunțată de publicația daneză Ingeniøren. Garniturile au figurat inițial printre propunerile de vânzare ale brokerului de material rulant Romic Consulting în 2020. „În stare foarte bună de funcționare (…) Așa suna anunțul despre garniturile de tren IC4 italiene ale DSB, când 11 dintre ele au fost scoase la vânzare cu câțiva ani în urmă. În 2020, Ingeniøren a descris o broșură de vânzare de la brokerul de tren Romic Consulting cu imagini ale garniturii de tren în care brokerul încercase o descriere a celebrelor trenuri”, scrie publicația menționată.

Căile ferate daneze (DSB), cel mai mare operator de transport persoane din  Scandinavia, informează că trenurile IC4 și-au găsit un cumpărător. Și nu doar pentru cele 11 garnituri de tren, ci pentru toate trenurile IC4. „Am convenit cu un cumpărător străin asupra achiziționării a 74 de trenuri IC4”, se arată într-un e-mail către Ingeniøren.

Inițial, cumpărătorul va cumpăra în total 14 garnituri de tren, care conform DSB nu fac parte din flota necesară pentru a putea efectua operațiunea zilnică. Directorul strategiei și echipamentelor feroviare al DSB, Jürgen Müller, a confirmat pentru Ingeniøren în 2020 că trenurile IC4 au anumite probleme de fiabilitate. După ce au fost lăsate suspendate mult timp, au fost scoase la vânzare pentru a obține „cea mai bună valoare din banii contribuabililor” .

Restul de 60 de garnituri de tren vor fi livrate aceluiași cumpărător străin, „pe măsură ce acestea sunt eliminate treptat din operațiunile DSB”, spun prezentanții DSB publicației Ingeniøren.

Anterior, eliminarea treptată a IC4 a fost planificată să înceapă din 2024, când primele garnituri de trenuri noi, cele electrice IC5 ale francezilor de la Alstom urmau să sosească în Danemarca. Cu toate acestea, trenul Alstom a fost amânat de atunci până în 2025, astfel încât eliminarea treptată va putea începe atunci, cel mai devreme.

În 2001, Ingeniøren a scris că producția trenului IC4 a avut loc inițial într-un așa-numit „parteneriat” între DSB și producătorul Hitachi Rail Italy (fostă AnsaldoBreda). Designul trenului a fost creat de Pininfarina care este probabil cel mai cunoscut pentru proiectarea de mașini sport exotice.

Cumpărătorul, un operator român?

Una dintre informațiile neoficiale deținute de Club Feroviar este că acest cumpărător ar fi o firmă de transport feroviar de marfă din România, dornică să intre pe piața de transport feroviar de călători. Intr-o postare pe Twitter, Keith Barrow, editor al publicației Today’s Railway Europe opinează că aceste trenuri ar putea ajunge în România.

Fără legătură, anterior o parte a flotei DSB de IC, anume modelul IC2, a fost cumpăprat de către Astra TransCarpatic. Atunci 15 rame au ajuns în România. Trenurile au fost considerate nefiabile în țara scandinavă însă cumpărătorii acestora au apărat tranzacția spunând că unele au încă țipla pe ele și că problemele privesc doar uneori omputerele de bord care în anumite situații comandă oprirea trenurilor, potrivit Hotnews.ro.

Achizițiile ar putea facilita câștigarea unor contracte de servicii publice la licitațiile organizate în viitor de ARF prin prisma liberalizării pieței de transport feroviar de călători.

Ultimele Articole