miercuri, iunie 26, 2024
spot_img

Valer Blidar demontează acuzele din jurul contractului pentru 100 de tramvaie în București

Valer Blidar demontează acuzele. Omul de afaceri Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Călători, răspunde atacurilor vehiculate în aceste zile privind contractul de 100 de tramvaie semnat cu Primăria București.

La doar câteva zile după victoria lui Nicușor Dan în alegeri la cârma Primăriei Generale a Municipiului București, un nou val de atacuri pe un subiect tocat deja de zeci de ori în presă a pornit iarăși. Victima atacurilor nu este singulară. Pe de o parte, acestea sunt țintite spre producătorul român Astra Vagoane Călători, furnizorul celor 100 de tramvaie pentru București, pe de altă parte acestea sunt în direcția actualului primar general Nicușor Dan, adversarul Gabrielei Firea.

În spate zace un sindicalist, Vasile Petrariu, care este și consilier PSD. Jocurile murdare făcute la televiziuni și site-uri media l-au determinat pe Valer Blidar să iasă public cu următoarele precizări:

  • „Rezultatul licitației a fost întors de către o grupare din spatele actualului primar al Capitalei, Nicușor Dan”, spun acuzatorii. Afirmația este „o mare minciună”, căci întreaga procedură s-a derulat în perioada 2018-2020, când primar era Gabriela Firea, spune Blidar. El adaugă că pe Nicușor Dan l–a cunoscut abia după câștigarea licitației. Ca observație a Club Feroviar, spunem că acest contract a ajuns la Astra Vagoane Călători nu ca urmare a voinței primarului, ci a unei decizii judecătorești (în toamna anului 2020). Așadar, cei care au întors licitația au fost judecătorii.
  • Acuzele privind implicarea Chinei la fabricarea tramvaielor. „Din China importăm exclusiv aerul condiționat. Ne-am asociat cu firma chineză pentru că nu îndeplineam condiția cifrei de afaceri inclusă în caietul de sarcini”, răspunde Valer Blidar. Acuzele iarăși sunt absurde din punct de vedere al publicației noastre, atât timp cât peste jumătate din piața aparatelor de aer condiționat din România și Europa este deținută de companii chinezești (Gree, Midea etc).
  • O altă acuză privește motorul ofertat în 2018 de 120 kW, înlocuit trei ani mai târziu cu unul de 100 kW. Blidar spune că înlocuirea s-a făcut cu un motor de ultimă generație cu un consum redus și putere mai mare fabricat de Siemens și care se găsește și pe tramvaiele acestei companii. În unul dintre articolele trecute, Club Feroviar a arătat că astfel de motoare se găsesc și pe tramvaie livrate de Siemens în Elveția.
  • Legătura cu Coldea. „Nu l-am văzut niciodată, nu îl cunosc și nu am comunicat cu el nici la telefon și nici prin interpuși”, spune omul de afaceri.

„Considerăm că aceste atacuri ticluite și publicate au scopul de a denigra Societatea Astra Vagoane Călători și de a o scoate din competiție în cazul în care va urma o nouă licitație pentru achiziția de tramvaie în București”, conchide el.

Folclorul media

Pe lângă aspectele clarificate mai sus, mai multe publicații media au reluat fals zilele trecute acuzele aduse primăriei și companiei Astra.

  • O publicațiie de vârf menționează faptul că „Primăria Municipiului București a suferit inclusiv o corecție financiară de 10% din valoarea acestui contract, adică 84 de milioane de lei, chiar din cauza acestei probleme cu motorul mai mic”. Fraza strecurată zilele acestea într-un articol trece sub tăcere faptul că Primăria nu suferă corecția financiară, căci a câștigat în instanța un proces în acest sens împotriva Ministerului Fondurilor Europene în urmă cu un an. Mai mult, pierderea de bani a fost cauzată de întârzieri provocate de insistențele Gabrielei Firea de a da câștigătoare o altă firmă participanță la licitație.
  • Știrea bombă privind dosarul DNA și cel EPPO. Dosarul DNA a fost deschis tocmai în urma unei plângeri a consilierului PSD Vasile Petrariu. Vrea, nu vrea, Parchetul Anticorupție e obligat să înceapă o cercetare privind faptele ce îi sunt semnalate. Doar dacă decide că e o faptă ilegală începe cercetarea și caută vinovați. Dosarul e acum în stadiu „in rem” (împotriva lucrurilor în latină – n.red.), adică se cercetează faptele. Vasile Petrariu nu a făcut decât să centreze o minge PSD și Gabrielei Firea în lupta contra primarului. În ceea ce privește ancheta parchetului european EPPO, aceasta a început înainte de semnarea contractului și a privit atribuirea de către Gabriela Firea a tramvaielor către o companie turcească.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Agireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole