miercuri, februarie 12, 2025
spot_img

Val de pensionări la Metrorex. Angajările sunt restricționate prin lege, rezultă deficit de personal

După ce în spațiul public a apărut proiectul noii Legi a pensiilor, s-a produs un val de pensionări la Metrorex, iar angajările sunt restricționate. În aceste condiții, avertizează sindicaliștii, nu va mai putea fi asigurat numărul de personal necesar pentru siguranța circulației.

Nou ales președinte al Unitatea-Sindicatul Liber Metrou, Marian Artimon și-a exprimat miercuri după-amiază nemulțumirea față de unele acte normative adoptate și pe cale de a fi adoptate. Combinate cu finanțarea insuficientă din partea statului, noile reglementări pot duce la blocarea activității metroului bucureștean.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Angajările sunt limitate de Legea austerității

În ultimii zece ani, statul nu a asigurat decât maximum 75% din necesarul de finanțare al Metrorex. Lipsa de bani s-a reflectat la capitolul investiții, dar și la nivelul resursei umane. În anii 2020-2021, de la Metrorex au plecat prin pensionare aproximativ 1.000 de angajați, iar în loc au fost angajați 900, în condițiile în care în acea perioadă a fost pusă în funcțiune și Magistrala 5 de metrou, spre Drumul Taberei.

În aceste condiții, s-a ajuns ca 38% din personalul angajat al Metrorex să nu aibă o vechime mai mare de patru ani, necesară pentru ocuparea unor anumite posturi cheie, cu responsabilități în domeniul siguranței circulației. Nevoie de oameni este, numai că, spune Marian Artimon, angajările sunt restricționate de recent adoptata Lege 296/2023, așa-numita Lege a austerității. Metrorex a fost exceptată recent de Guvern, prin Memorandum, alături de celelalte companii feroviare de stat, de la unele prevederi ale acestei legi, însă unele rămân valabile.

Este și cazul acelei prevederi din lege potrivit căreia, dacă pleacă (prin pensionare sau altminteri) 7,5 salariați nu poate fi angajat decât unul în locul acestora. ”Dacă ai o tură cu șase oameni, care se pensionează, ce faci, desființezi tura?”, s-a întrebat retoric liderul sindical, care a explicat că în anumite situații este vorba de anumite norme ale ISU care trebuie respectate. În plus, este obligatorie prezența a cel puțin patru oameni pe stație, pentru ca în cazul producerii unui eveniment nedorit să poată fi evacuați călătorii.

Pentru ca metroul bucureștean să poată funcționa la parametri normali, ar fi nevoie de cifra, deja aprobată, dar nerespectată, de 5.861 de salariați, plus încă 61 pentru operarea stației Tudor Arghezi de pe Magistrala 2, recent pusă în funcțiune. Realitatea este însă că, în total, numărul actual de salariați al Metrorex este de 5.044.

Val de pensionări la Metrorex, înainte de adoptarea noii Legi a pensiilor

Și, pentru ca tabloul să fie complet, autoriățile pregătesc în momentul de față adoptarea noii Legi a pensiilor, care afectează drepturile angajaților ce au lucrat în condiții speciale de muncă. Pe cale de consecință, a apărut un val de pensionări la Metrorex.

”Mulți dintre salariații care aveau dreptul să se pensioneze au plecat, speriați de această nouă Lege a pensiilor. Și vor urma și alții”, a spus Marian Artimon, care a precizat că 18% dintre salariații actuali ai Metrorex îndeplinesc condițiile de pensionare.

Din cauza lipsei de personal, la metroul bucureștean se înregistrează și un număr record de ore suplimentare și de zile de concediu neefectuate. Doar la nivelul mecanicilor de tren sunt peste 12.000 de zile de concediu neefectuate în prezent.

Grevă nu se poate face, dar putem asista la un protest ”spontan”

Grevă la metrou nu se poate face, deoarece Contractul Colectiv de Muncă expiră abia la finele lunii septembrie a anului viitor. Marian Artimon a precizat însă că oamenii pot recurge, individual, la alte forme de protest, cum ar fi refuzul prestătii de ore suplimentare.

CITEȘTE și Grevă spontană planificată la metrou?

O măsură similară fusese anunțată în vară și de colegii lor mecanici de la calea ferată, mai exact de Rodrigo Maxim, președintele Federației Transportatorilor Feroviari din România, dar nu a mai fost pusă în practică. Rămâne de văzut dacă la metrou vom asista la o altă grevă ”spontană”.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole