spot_img
marți, decembrie 7, 2021
spot_img

Studentul anti-Dăncilă face reclamă la vagoanele restaurant ale CFR Călători. Ce omite să spună

Cunoscut mai degrabă drept ”studentul anti-Dăncilă”, Alin Popoviciu, numit recent secretar la cabinetul unui secretar de stat din Ministerul Transporturilor, face reclamă la vagoanele restaurant ale CFR Călători. Voit sau din necunoașterea situației, el omite însă să precizeze anumite aspecte.

Adrian Bărbulescu

vagoanele restaurant de ale CFR Călători
FOTO Facebook Alin Popoviciu

”Un serviciu foarte util al CFR Călători care merită să fie promovat din plin: Vagoanele Restaurant/Bar! Nu știu câți dintre voi știți cât de plăcut este să călătorești la vagonul restaurant. Contrar a ceea ce ar fi tentați să creadă unii, prețurile sunt foarte bune (nu prea cunosc restaurante care să aibă prețuri atât de mici). Ca să vă dau câteva exemple din meniu, o omletă simplă este 4,20 lei, piept de pui 15 lei, cartofi natur 6 lei, o porție de roșii proaspete 2,20 lei, clătite cu gem 4,40 lei lei. Ca să nu mai spun cât de fain este să privești peisaje pitorești la geam în timp ce iei masa. De-asta cred că acest serviciu trebuie să fie cunoscut de călători, să fie scos la lumină”, a scris Alin Popoviciu pe contul său de Facebook.

Mai multe detalii despre Alin Popoviciu și felul cum a ajuns el la Ministerul Transporturilor puteți citi AICI.

Toate bune și frumoase, doar că unele lucruri nu au fost menționate de tânărul aspirant în ale administrației centrale, cunoscut drept un susținător fervent al transportului feroviar. Probabil din necunoaștere.

Vagoanele restaurant ale CFR Călători, din ce în ce mai puține

Ludovic Orban despre vagoanele restaurant se prelungește starea de alertă starea de alertă se redeschid terasele distanțare socială în trenuri se închid vagoanele restaurantSă le luăm pe rând. Din capul locului trebuie menționat faptul că, în momentul de față, operatorul feroviar de stat mai are în circulație doar trei vagoane restaurant. Și la această situație nu s-a ajuns din cauza pandemiei, stare de fapt fiind anterioară restricțiilor de circulație.

Principalul motiv pentru care numărul acestor vagoane a scăzut constant în ultimii 30 de ani constă în furturile unor angajați ai fostei societăți CFR Gevaro, care administra vagoanele de dormit, cușetă și restaurant. Concret, unii ceferiști de la vagon restaurant (departe de noi de a generaliza) făceau propria aprovizionare, în paralel cu cea făcută de CFR Călători. Își vindeau propria marfă, iar la destinație spuneau că nu au avut clienți, deci nici încasări. Pe cale de consecință, vagoanele restaurant au devenit adevărate ”găuri negre” din punct de vedere contabil ale operatorului feroviar de stat.

Așa s-a întâmplat nu numai pe rutele interne, ci și în trafic internațional. La trenurile de Salonic și Istanbul, unde durata mare a călătoriei ar fi justificat introducerea în garnitură a unor vagoane restaurant, ele au fost scoase de mai bine de zece ani de zile. În ceea ce privește IR Dacia, vagonul restaurant nu mai ajunge de mult la Viena, circulația sa fiind limitată la stația Simeria. Așa că nu mai poți lua micul dejun la dus și cina la întors.

Bere la preț de Centrul Vechi

Așa că, încet-încet, au fost scoase din circulație. În locul lor au fost introduse, în compunerea unor garnituri, așa numitele BR – vagoane clasă de tip salon care la mijloc au un spațiu destinat barului, unde se vând chipsuri, sandwich-uri și băuturi.

Nici așa lumea nu se prea înghesuie să cumpere ceva la bordul trenurilor, din cauza prețurilor nu tocmai mici la unele produse. De exemplu, un sandwich cu mușchi file, brânză și ardei, de numai 125 g, costă 8 lei. Cât privește berea, în oferta CFR Călători figurează și cea autohtonă, la prețuri mai mult decât rezonabile (Ursus, Bergenbier, Ciucaș și Timișoreana la 6 lei doza de 500 ml), și cea străină, mult mai scumpă. În realitate, angajații de la vagoanele restaurant sau bar aduc numai bere străină – Bavaria la 330 ml la 10 lei și la 500 ml la 12 lei (pe aceasta din urmă o vând însă, de cele mai multe ori, cu 15 lei, să mai iasă și ceva ”profit”).

Omleta nu costă 4,20 lei, ci 8 lei

Cât privește omleta simplă de 4,20 lei pomenită în postarea secretarului de la Transporturi, ea lipsește din lista de prețuri a operatorului feroviar de stat, pe care o puteți consulta integral în cele două fișiere atașate.

Lista-de-Preturi-Vagon-Bar-valabila-de-la-14.05.2021

Lista-de-Preturi-Vagon-Restaurant-valabila-de-la-14.05.2021

În meniu se regăsesc doar omlete cu cașcaval, cu șuncă și cașcaval sau cu ciuperci și cașcaval, la 8 lei fiecare.

Ce-i drept, pieptul de pui și cartofii natur au prețurile comunicate de Alin Popoviciu. Astfel, un piept de pui sau o ceafă de porc cu garnitură și salată costă 28 de lei – un preț rezonabil. ”Porția de roșii proaspete” de 2,20 lei nu există în ofertă. Toate salatele costă 7 lei.

Pe ce rute circulă vagoanele restaurant ale CFR Călători

FOTO CFR Călători

Potrivit informațiilor disponibile pe site-ul CFR Călători, pe următoarele rute circulă vagoane restaurant sau bar:

București Nord – Cluj Napoca și retur pe trenurile 346 / 1539/1538 cu vagon express

București Nord – Simeria și retur pe trenurile 472 / 473 cu vagon express

București Nord – Constanța și retur pe trenurile 1581/1582 cu vagon bistro

Constanța-Brașov și retur pe trenurile 1686/1688 cu vagon bistro

București Nord – Sibiu și retur pe trenurile 1623/1624 cu vagon express

București Nord – Satu Mare și retur pe trenurile 1741/1742 cu vagon express

București Nord – Iași și retur pe trenurile 1755/1750 cu vagon express.

Vagon express înseamnă un vagon de tip BR, cum am explicat mai sus, iar vagon bistro este vagonul restaurant clasic. Deci nici la trenul Dacia București-Viena și retur nu mai avem vagon restaurant propriu-zis.

Activitatea de alimentație publică poate aduce profituri consistente. Cu condiția să nu se mai fure

Prezentarea vagoanelor-restaurant si bar-bistro cu care CFR Călători- a participat la al V-lea -Grand Prix Central European Steam Locomotive, 20 septembrie 2005

A fost o vreme, pe la începutul anilor 2000, când angajații CFR Gevaro câștigau în fiecare an concursul central-european de vagoane restaurant de la Budapesta (Grand Prix Central European Steam Locomotive). Acele vremuri au apus însă.

Activitatea de alimentație publică la bordul trenurilor (practicată pe scară largă și de marii operatori europeni) poate și trebuie impulsionată, pentru că ar putea constitui o sursă substanțială de venituri pentru CFR Călători. Trebuie însă respectate doar câteva principii simple, cum ar fi să se stopeze furturile și călătorii să fie informați cu privire la lista de prețuri de la vagonul restaurant din compunerea trenului în care călătoresc prin lipirea unor afișe A4, trase la Xerox, în vagoane.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole