spot_img
marți, februarie 7, 2023
spot_img

Alba-neagra cu vagoanele CFR Marfă. Se deblochează portul, se blochează alte linii

Ceea ce părea o operațiune necesară, care trebuia făcută cu mult timp în urmă, și anume eliberarea căilor ferate din Portul Constanța de vagoanele CFR Marfă abandonate de ani întregi, riscă să aibă efecte adverse. Concret, se vor elibera liniile din port, dar vor fi blocate alte linii abătute din stații și triaje, iar viteza trenurilor de marfă va scădea și mai mult. Totul, în contextul în care și așa liniile abătute nu prea mai există, numărul lor fiind redus drastic mai ales pe tronsoanele modernizate. Pentru ca tabloul să fie complet, vagoanele cu pricina sunt sub dublu sechestru.

În urmă cu o săptămână, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a descins în Portul Constanța împreună cu președintele PSD, Marcel Ciolacu, într-o operațiune de PR al cărei scop declarat era creșterea capacității portuare în contextul cererii de transport feroviar tot mai crescute determinată de războiul din Ucraina.

Cu acel prilej, Sorin Grindeanu le-a cerut directorilor generali ai CFR Marfă și CFR SA, Daniel Apostolache și, respectiv, Ion Simu-Alexandru, să mute 700 de vagoane din Portul Constanța, vagoane care stau abandonate pe infrastructura portuară, așa cum a relatat Club Feroviar la vremea respectivă. Iar mutarea vagoanelor a început. Trei zile mai târziu, ministrul anunța că 84 dintre ele deja au fost scoase din port, iar la începutul acestei săptămâni numărul lor a crescut la aproximativ 200, după cum a precizat tot el într-o emisiune televizată.

UPDATE Daniel Apostolache: Am încercat să ducem vagoanele pe linii proprietatea CFR Marfă

Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, spune că, în general, a încercat să ducă vagoanele scoase din Portul Cosntanța pe linii ferate care se află în proprietatea societății.

„Acolo unde nu s-a putut, le-a dus pe liniile indicate de CFR SA, care erau libere (deci linii abătute din stații – n.red.), pentru care plătim staționarea”, a declarat el pentru Club Feroviar. Directorul general al transportatorului național a precizat că a fost anunțat titularul de sechestru (ANAF sau/și CFR SA), unde vor fi mutate vagoanele respective.

„Până acum am scos din Portul Constanța șase garnituri, totalizând 265 de vagoane din cele aproximativ 700 aflate acolo. Voi face toate eforturile pentru a scoate toate vagoanele din port și pentru înlăturarea vegetației care a crescut în unele dintre ele și acestea vor fi mutate, dacă este posibil din punctul de vedere al siguranței circulației. Dacă vor fi vagoane care sunt depășite moral și descompletate în urma unor fenomene infracționale, care nu pot fi transportate în condiții de siguranță, vom analiza situația lor. Nu putem decide dezmembrarea lor acolo, pentru că ele se află sub sechestru”, a mai spus Daniel Apostolache.

Vagoanele CFR Marfă scoase din port, duse în triaje și pe linii abătute

vagoanele CFR Marfă electrificarea căii ferate Rădulești-Giurgiu Nord electrificarea căii ferate Rădulești-Giurgiu electrificarea liniei Rădulești-Giurgiu lucrări pe Magistrala 100 electrificarea căii ferate Rădulești-Giurgiu europeron în Gara Videle
Stația Videle de pe M100

Foarte bine că se eliberează infrastructura din Portul Constanța, însă unde se duc aceste vagoane? „Ele sunt duse în stații și triaje, acolo unde sunt linii libere unde pot fi garate, cum ar fi în București Triaj sau la Videle, pe Magistrala 100”, a declarat pentru Club Feroviar președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Măntescu.

El a precizat că până vinerea trecută fuseseră mutate deja din Portul Constanța trei garnituri, fiecare având în compunere aproximativ 40 de vagoane.

Problema nu dispare, ci se mută în altă parte pe rețeaua feroviară

odihna în locomotivă trenurile de marfă private au întârzieri protestul de la metrou școlile profesionale la CFR topul OTF de călători Operatorii privati propun masuri de ajutor Ministerului TransporturilorCu alte cuvinte, mutăm problema din port în alte locuri de pe rețeaua feroviară românească, așa cum remarcă și președintele Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR), Vasile Șeclăman.

„Linii abătute și așa nu prea mai sunt, mai ales pe tronsoanele modernizate. Dacă le mai ocupăm și pe astea care mai sunt, vom gâtui și mai mult circulația trenurilor de marfă, care vor fi nevoite să parcurgă sute de kilometri pentru a putea avea o linie unde să gareze. Astfel, se vor depăși și mai mult timpii de parcurs și, în consecință, timpul de lucru al mecanicilor de locomotivă, care nu au unde să facă schimbul de tură. Vagoanele (cele scoase din Portul Constanța – n.red.) nu sunt mașini, să le pui unele peste altele. În București Triaj se pot duce, sunt destule linii nefolosite, dar la Videle… Acolo este un nod feroviar, spre Timișoara și spre Giurgiu, și vor apărea probleme dacă din cinci linii trei sunt blocate”, a declarat el pentru Club Feroviar.

CITEȘTE și OPSFPR: Aproape jumătate din liniile stațiilor dispar după modernizarea acestora

Ionuț Săvoiu nu crede că vor fi probleme și își declară susținerea pentru conducerea CFR Marfă

Zilele Feroviare 2022 sectorul feroviar la MT
Ionuț-Cristian Săvoiu este responsabil cu sectorul feroviar

Chestionat în această privință, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, responsabil cu sectorul feroviar, Ionuț Săvoiu, a declarat că nu crede că vor fi probleme.

„Ținta noastră e să rămână în Portul Constanța doar acele vagoane care, din cauza stării avansate de degradare, nu mai sunt transportabile. Celelalte sunt scoase și sunt distribuite pe toată rețeaua, acolo unde se poate. Eu am încredere în conducerea actuală interimară a CFR Marfă că va gestiona corespunzător această problemă”, a declarat el pentru Club Feroviar.

Vagoanele CFR Marfă din Portul Constanța sunt sub dublu sechestru: CFR SA și ANAF

vagoanele CFR Marfă negocierea CCM la CFR grevă la CFR pe 16 februarie greva CFR din decembrie Transporturile de armament dosare penale după greva CFR statutul personalului feroviarÎn legătură cu vagoanele abandonate de ani buni, sau chiar de decenii întregi, de transportatorul feroviar național în Portul Constanța, mai apare o problemă: ele sunt sub dublu sechestru – și al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA, și al Agenției Naționale pentru Administrare Fiscală (ANAF).

Prima are de recuperat datoriile acumulate la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI), iar a doua a instituit sechestrul în urma deciziei Comisiei Europene prin care CFR Marfă trebuie să restituie ajutorul de stat acordat la privatizarea eșuată din 2013.

„Marea majoritate a bunurilor CFR Marfă, inclusiv sediul central din strada Turda din București și inclusiv vagoanele din portul Constanța se află sub sechestrul ANAF. Multe dintre cele din Portul Constanța fac parte din lotul de 9.000 de vagoane sechestrate de CFR Infrastructură în contul datoriei, care apoi au fost sechestrate și de ANAF, deci sunt sub dublu sechestru”, spune Iulică Măntescu.

Liderul sindical a precizat că în ultimele zile au avut loc mai multe întâlniri între conducerea Ministerului Transporturilor și cea a CFR Marfă, pe de o parte, și responsabilii ANAF și ai Consiliului Concurenței, pentru a se încerca găsirea unei soluții. Asta pentru că este logic: dacă un bun se află sub sechestru nu poate fi mutat de colo-colo, doar pe baza dispoziției unui ministru, fie el și vicepremier.

Informația a fost confirmată și de secretarul de stat Ionuț Săvoiu: „Încă sunt discuții în acest sens cu ANAF, ele vor continua și în perioada următoare. S-a găsit o soluție temporară, ca sechestrul să fie mutat în locul unde vor fi duse respectivele vagoane”.

Ultimele Articole