VIDEO GALERIE FOTO Prezentare de vagoane modernizate la CFR Călători. Dotări de top

30 octombrie 2019

Cinci tipuri de vagoane modernizate la CFR Călători au fost prezentate miercuri în Gara Băneasa din București de operatorul feroviar de stat. Vagoanele, care au fost refăcute din temelii la Atelierele CFR Grivița și Electroputere VFU Pașcani, circulă deja pe căile ferate române.

Adrian Bărbulesccu

Este vorba de 54 de vagoane modernizate în anul 2019 la întreprinderile de profil din România, prin programul investițional derulat în regim propriu de către CFR Călători.

Aceste vagoane au fost introduse deja în compunerea trenurilor și contribuie la creșterea capacității de preluare a cererii de trafic, zilnic, cu peste 3.300 de locuri, precum și a condițiilor de călătorie oferite pasagerilor.

Modernizarea unui vagon de călători constă, de exemplu, în dotarea cu: instalație de climatizare (încălzire, ventilație și aer condiționat); sistem de informare a pasagerilor, cu ecrane atât în interiorul vagonului, cât și în exterior; WC vacuumatic ecologic; uși cu acționare electrică, cu multiple sisteme de protecție a călătorilor la urcare și coborâre, precum și la deschiderile accidentale; stație de amplificare pentru transmiterea de anunțuri făcute de către personalul de tren; ”bus de tren”, care permite transmiterea informațiilor în lungul garniturii, informații prioritare privind defectele accidentale apărute în parcurs; diagnoză centralizată a principalelor instalații ale vagonului; tablou electric complet echipat, adaptat noilor instalații existente pe vagon.

Aceste vagoane, fabricate unele în anii 80, altele în 1994-1995, erau scoase din uz și unele dintre ele erau chiar pregătite de casare. Club Feroviar a prezentat recent cum un asemenea vagon a fost reconstruit aproape de la zero la Electroputere VFU Pașcani.

Industria românească poate asigura anual 100 de vagoane modernizate la CFR Călători

CFR Călători continuă programul de modernizare a vagoanelor, în limita fondurilor disponibile, dar și în limita capacității industriei românești de profil, care este de 80-100 de unități pe an. Directorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanțu, a explicat că modernizarea unui vagon existent costă aproximativ 500.000 de euro, în vreme ce achiziția unuia nou implică un efort financiar de 1,5 milioane de euro.

Tot el a precizat că în câteva zile vor fi publicate în sistemul electronic de achiziții publice anunțuri pentru cumpărarea unor automotoare Diesel noi, primele după cele de acum 15 ani, Siemens Desiro (Săgeata Albatsră). De asemenea, până la finele anului în curs vor fi modernizate șapte locomotive electrice.

În urma investițiilor din ultima vreme, doar 154 din totalul de 972 de vagoane cât numără parcul activ al CFR Călători mai sunt fără aer condiționat. Trebuie menționat faptul că unele vagoane modernizate sunt dotate și cu spații special amenajate pentru transportul bicicletelor și al schiurilor.