Vagoane de tren transformate în unități ATI pentru tratarea bolnavilor de coronavirus

31 martie 2020

Posibilitatea transformării unor vagoane de tren in unități de tratare a bolnavilor de coronavirus și alte măsuri necesare relansării transporturilor feroviare au fost discutate marți dimineață, la videoconferința susținută de premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode, cu actorii de pe piață.

Doru Cireașă

Intalnire Guvern Transporturi feroviare

Una dintre propunerile discutate a fost transformarea vagoanelor vechi de cușetă, din anii 80, în unități ATI destinate tratării bolnavilor de coronavirus. Propunerea a venit din partea Grupului Grampet, participant la discuții. Reprezentanții acestuia  au spus că au și posibilitatea efectuării transformărilor necesare, cu eforturi minime.

O transformare a vagoanelor cușetă și de dormit în astfel de puncte ar aduce aproximativ 2.400 de paturi, au explicat participanții.

Citește aici cum un tren TGV a fost transformat în Franța în tren sanitar.

Firmele de transport feroviar aflate în dificultate ar putea beneficia de amânări la plata TUI și a energiei electrice, au mai cerut aceștia. O schema de ajutorare a transportatorilor feroviari ar urma să fie pusă la punct în colaborare cu Consiliul Concurenței.

„Valabilitatea certificatelor de siguranță trebuie prelungită, căci nimănui nu îi arde să umble acum după acestea”, au cerut participanți la discuții.

În afara epidemiei de COVID – 19 transportatorii au cerut ca acciza aferentă consmului de carburanți din transporturile feroviare să meargă către programe de dezvoltare a căii ferate. Operatorii și-au exprimat și nemulțumirea privind faptul că nu sunt susținuți în competiția cu transporturile rutiere, contrar declarațiilor oficale, conform cărora transportul feroviar este cel ce trebuie promovat prioritar.

Întâlnire Guvern – transportatori feroviari

„Noi plătim TUI la fiecare tren și kilometru parcurs, ei (transportatorii rutieri – n.red.) doar odată pe an, deși politica declarată este de susținere a căii ferate”, a spus un participant.

Participanți la discuții au cerut facilități, scheme de ajutor de stat, și în cazul transportatorilor care introduc ERTMS sau soluții moderne în transportul feroviar. Aceasta, independent de actuala criză.

În cadrul discuțiilor s-a ridicat problema informatizării activităților la AFER și la CFR unde deseori „se lucrează încă cu creionul chimic”, după cum s-a exprimat un participant la discuții.

La această întâlnire au participat reprezentanții patronatelor din toate modurile de transport, inclusiv feroviar. Discuțiile cu operatorii feroviari au avut loc ultimele.

Pe partea feroviară, temele ce au putut fi abordate sunt dintre cele mai diverse: stadiul de execuție pe șantierele de infrastructură, întârzierile la plata salariilor la CFR SA, în condițiile în care la CFR Marfă și CFR Călători s-au plătit, tariful pentru utlizarea infrastructurii neachitat de CFR Călători către CFR SA și lista ar putea continua.

Informatizarea serviciilor feroviare este un subiect abordat de mai mult timp de către actorii din industrie. Zilele trecute, Vasile Șeclăman, șeful organizației patronale din domeniu, a solicitat inființarea unui ghișeu unic la AFER de unde să fie obținute electronic toate documentele necesare funcționării unui operator feroviar.

Transportul și cazarea muncitorilor de pe șantiere, probleme majore ale industriei feroviare

Reprezentanții industriei feroviare vor să semnaleze faptul că cele mai mari probleme întâmpinate pe șantiere sunt transportul muncitorilor și asigurarea meselor și a cazării angajaților, în condițiile pandemiei de coronavirus de tip nou.

De asemenea, operatorii feroviari părivați sunt nemulțumiți de faptul că au fost închise punctele de trecere a frontierei Stamora Moravița și Valea lui Mihai, inclusiv pentru traficul de marfă, cu toate că ele erau esențiale.