Pe rețeaua feroviară sunt peste 6.400 de vagoane bune de casat. Soluțiile CFR Călători și CFR Marfă

Pe întreaga rețea feroviară românească sunt în momentul de față 6.426 de vagoane bune de casat, atât de marfă cât și de călători. Club Feroviar vă prezintă soluțiile găsite de conducerile CFR Călători și CFR Marfă pentru a scăpa de acest balast și de a realiza venituri suplimentare.

Adrian Bărbulescu

vagoane bune de casat

Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători are în momentul de față 350 de vagoane a căror casare a fost aprobată, după cum a declarat pentru Club Feroviar directorul general Valentin Dorobanțu.

El a precizat că acestea reprezintă 12% din parcul total de vagoane al societății. Făcând un calcul simplu, rezultă că CFR Călători are un parc total de 2.917 vagoane, din care scădem parcul activ de 797 (conform Raportului de activitate al societății pe anul trecut). În consecință, 2.120 de vagoane nu circulă în prezent pe rețeaua feroviară.

La rândul ei, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă a comunicat, la solicitarea făcută de Club Feroviar, că are în patrimoniu 4.306 vagoane nefuncţionale, ”vagoane care nu mai pot fi reparate şi în cazul cărora unica soluţie este casarea şi valorificarea”. Adunând cifrele de la călători și marfă, obținem un total general de 6.426 de vagoane bune de casat, cu rezerva că unele vagoane din parcul inactiv al CFR Călători mai pot fi reparate, însă nu sunt mai mult de câteva sute și, deci, nu influențează semnificativ calculul. În plus, mai sunt abandonate pe rețeaua feroviară și vagoane care au aparținut unor întreprinderi care au dat faliment între timp, a căror contabilizare este imposibil de făcut. Așa că cifra ar putea fi, de fapt, mult mai mare.

CFR Călători adoptă deviza ”prin noi înșine”

În ceea ce privește CFR Călători, Valentin Dorobanțu spune că s-a încercat vânzarea celor 350 de vagoane la Bursa Română de Mărfuri, dar nu s-a prezentat nimeni la licitație. ”Piața de fier vechi este în momentul de față la un nivel foarte scăzut. În plus, la vagoane se adaugă cheltuielile de tăiere, de transport și cu preluarea deșeurilor, pentru că ele nu conțin doar fier, ci și alte materiale, cum ar fi tapițeria scaunelor”, spune directorul.

Valentin Dorobanțu a precizat că la nivelul societății este în analiză un plan în urma căruia activitatea de casare și cea de tăiere să se facă în reviziile proprii ale operatorului feroviar de stat. ”Suntem în proces de analiză a costurilor, să vedem dacă rentează să facem această activitate cu personalul propriu. Dacă va rezulta că nu pierdem sau chiar am putea avea un minim profit, vom face acest lucru”, a mai spus el.

CFR Marfă vinde la Bursa Română de Mărfuri vagoane bune de casat

”CFR Marfă are în patrimoniu 4.306 vagoane nefuncţionale, vagoane care nu mai pot fi reparate şi în cazul cărora unica soluţie este casarea şi valorificarea. Cele mai multe vagoane din această categorie se află pe raza Sucursalei Muntenia Dobrogea, respectiv Centrul zonal de Marfă Bucureşti – 1.740 de vagoane iar cele mai puţine la Constanţa – 153 de vagoane”, au răspuns oficialii CFR Marfă la solicitarea făcută de Club Feroviar.

Ei au precizat că în prezent operatorul național feroviar de marfă are în derulare trei contracte ce au ca obiect valorificarea ca deşeuri metalice feroase a vagoanelor aprobate la casare prin hotarâri ale Cosiliului de Administraţie.