spot_img
joi, ianuarie 20, 2022
spot_img

Operatorii feroviari, obligați să aibă doar vagoane accesibile persoanelor cu handicap

Operatorii feroviari vor fi obligați să aibă doar vagoane accesibile persoanelor cu handicap, odată cu intrarea în vigoare a unui proiect de Hotărâre de Guvern privind interoperabilitatea sistemului feroviar. Regula nu se aplică materialului rulant existent, ci celui care va fi înmatriculat de acum înainte.

Adrian Bărbulescu

vagoane accesibile persoanelor cu handicap

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de HG privind interoperabilitatea sistemului feroviar. S-a pus un pic carul înaintea boilor, deoarece România a adoptat deja, de luna trecută, al patrulea Pachet Feroviar și actul normativ dezbătut acum ar fi trebuie să fie în vigoare înainte de acest pas. Oricum, mai bine mai târziu decât niciodată.

Europeroane și vagoane accesibile persoanelor cu handicap

Interesant de văzut este însă ce se va întâmpla după intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern. Poate cea mai importantă prevedere pentru omul de rând este cea referitoare la accesibilitate, atât în ceea ce privește vagoanele, cât și infrastructura din gări. ”Subsistemele <infrastructură> și <material rulant> trebuie să fie accesibile persoanelor cu handicap și persoanelor cu mobilitate redusă pentru a le asigura accesul acestora în condiţii egale cu celelalte persoane, prin prevenirea sau eliminarea barierelor și prin alte măsuri corespunzătoare. Acestea includ proiectarea, construirea, reînnoirea, modernizarea, întreținerea și exploatarea părților relevante ale subsistemelor la care publicul are acces”, se arată în proiect.

Cu alte cuvinte, nu vor mai fi permise decât vagoane accesibile persoanelor cu handicap și nu numai, dar și bătrânilor și copiilor, cărora, chiar dacă nu au nicio dizabilitate, le este extrem de greu să se urce într-un vagon cu scara înaltă de pe un peron aflat la nivelul solului (acolo unde există și acesta). Concret, doar vagoane cu podea coborâtă în zona ușilor, pe de o parte, și europeroane, de cealaltă parte.

Informarea călătorilor, esențială după noile reglementări

Mai sunt și alte cerințe cărora trebuie să se conformeze operatorii de transport feroviar după intrarea în vigoare a actului normativ.

”Un sistem de iluminare în caz de urgență, de intensitate și durată suficientă, este obligatoriu la bordul trenurilor. Trenurile trebuie să fie dotate cu un sistem de sonorizare care să permită personalului de bord să se adreseze călătorilor. Călătorilor trebuie să li se furnizeze informații detaliate și ușor de înțeles privind normele aplicabile atât în staţii de cale ferată, cât și în trenuri”, se arată în proiect.

Mai pe românește, va trebui să se renunțe la practica ”împământenită” prin care, atunci când, de exemplu, trenul staționează două ore în câmp, nimeni nu-ți spune din ce cauză se întâmplă asta. Cât despre sistem de sonorizare și de iluminare în caz de urgență, acestea sunt prezente în foarte puține vagoane care circulă pe șinele din România.

Perioadă de tranziție până în 2031

Să nu-și închipuie însă cineva că imediat după publicarea în Monitorul Oficial al acestei HG toate gările și haltele vor avea europeroane și că toate vagoanele vor fi de ultimă generație.

Și asta pentru că este prevăzută o perioadă de tranziție, iar prevederile noului act normativ nu se vor aplica infrastructurii, repectiv materialului rulant existent. ”Proiectele pentru care etapa de contractare sau de licitație a fost finalizată înainte de 16 iunie 2019 nu fac obiectul preautorizării de către Agenție (Agenția Feroviară Europeană – n.red.), prevăzută la art. 19 din Directiva (UE) 2016/797. (…) Până la 16 iunie 2031, opțiunile incluse în contractele care au fost semnate înainte de 15 iunie 2016 nu fac obiectul preautorizării de către Agenție, prevăzută la art. 19 din Directiva (UE) 2016/797, chiar dacă acestea sunt exercitate după 15 iunie 2016”, se arată în textul supus dezbaterii publice.

Dacă această perioadă de tranziție nu ar fi fost prevăzută, România putea să pregătească lacătul pentru sistemul feroviar, deoarece majoritatea lui nu corespunde cerințelor, atât în materie de infrastructură cât și în ceea ce privește materialul rulant.

Mocănițele și tramvaiele, exceptate de la prevederile HG

Sunt însă și unele categorii de vehicule feroviare care nu vor trebui să aibă doar vagoane accesibile persoanelor cu handicap.

De la actul normativ în speță sunt exceptate metrourile, precum și tramvaiele și vehiculele feroviare ușoare, dar și infrastructura utilizată exclusiv de aceste vehicule. Tot la capitolul excepții se încadrează și rețelele care sunt separate din punct de vedere funcțional de restul sistemului feroviar și care sunt destinate exclusiv exploatării serviciilor de transport de călători locale, urbane sau suburbane, precum și operatorii care operează exclusiv pe aceste rețele.

De asemenea, se exclude din domeniul de aplicare a hotărârii infrastructura feroviară privată, inclusiv liniile conexe, utilizată de proprietar sau de un operator în scopul desfășurării activității sale de transport de mărfuri sau de transport de persoane în scopuri necomerciale, precum și vehiculele care sunt utilizate exclusiv pe o astfel de infrastructură. Mai pe românește, căile ferate industriale. Sunt exonerate și infrastructura și vehiculele ”destinate pentru o utilizare strict locală, istorică sau turistică, prevăzute în acte normative specifice”, categorie în care intră și mocănițele.

Trăgând linie, niciun operator feroviar, fie el CFR Călători sau privat, nu va mai putea să introducă pe căile ferate din România vagoane produse în urmă cu 50 de ani cumpărate la a doua sau a treia mână din state europene unde nu mai este permisă circulația acestora. Pe de altă parte, atunci când gestionarul de infrastructură CFR SA va decide să facă lucrări pentru modernizarea unei gări sau halte, va fi obligat să facă acest lucru în conformitate cu standardele europene în domeniu.

Ultimele Articole