Unirea Principatelor Române găsește Iașiul cu legături feroviare deficitare. Iohannis și Orban nu s-au dus cu trenul

24 ianuarie 2020

Președintele Klaus Iohannis și premierul Ludovic Orban s-au dus vineri la Iași, pentru a marca 161 de ani de la Unirea Principatelor Române, cunoscută și ca Mica Unire. Nici unul nu a mers cu trenul în Capitala Moldovei. După cum reiese dintr-o analiză realizată de Club Feroviar, conexiunile pe calea ferată ale Iașiului cu principalele orașe ale României sunt extrem de deficitare.

Adrian Bărbulescu

Unirea Principatelor Române

Dacă un cetățean de rând al României optează să se deplaseze cu mașina personală, pentru că legătura feroviară București-Iași nu este tocmai atractivă din punctul de vedere al duratei călătoriei, este opțiunea lui.

Când vine însă vorba de demnitarii statului român, oricare ar fi ei, ar trebui să aleagă călătoria cu trenul, deoarece și ei sunt responsabili, într-o anumită măsură, de starea căii ferate, pentru că, într-un moment sau altul, s-au aflat la guvernare. Însă politicienii preferă să ignore problema și să ocolească deplasările cu trenul.

CITEȘTE și Vinovații pentru călătoria de 30 de ore Timișoara-Mangalia. În trei ani, doar doi politicieni de top au mers cu trenul

Iohannis și Orban ar fi putut să se ducă la Iași cu Trenul Unirii, care a plecat din Gara de Nord din București la ora 06,25, remorcat de o locomotivă vopsită în culorile steagului național. Garnitura urmează să ajungă la Iași la 13,03. Nu au făcut acest lucru.

Moldova și Țara Românească, separate la 161 de ani de la Unirea Principatelor Române

Revenind la legăturile Iașiului cu restul țării, ele lasă mult de dorit. Potrivit unei analize realizate de compania de consultanţă Frames, cele două foste principate, Moldova şi Ţara Românească, sunt mai separate decât oricând din punct de vedere economic la 161 de ani de la momentul la care au ales să se unească.

“Acum 161 de ani, românii din Moldova şi Ţara Românească alegeau să se unească, cu gândul la un stat unitar, cu drepturi şi avantaje egale pentru toţi locuitorii. Anii au trecut şi, dincolo de politică, de unirea administrativă şi de legăturile sociale, din punct de vedere economic, al investiţiilor regionale şi al infrastructurii, unirea a întârziat să apară. Nici acum, după 161 de ani, nu avem nici măcar un drum fezabil care să lege cele două provincii, iar căile feroviare se destramă pe zi ce trece. Din punct de vedere economic, cele două foste principate sunt, în prezent, mai separate ca oricând”, consideră analiştii Frames.

Conexiunile cu Bucureștiul, Craiova, Constanța și Chișinăul lasă de dorit

Dar să vedem cum stă Iașiul din punct de vedere al conexiunilor feroviare cu Țara Românească. Între Iași și București, pe calea ferată sunt 406 km și zilnic circulă cinci perechi de trenuri directe operate de CFR Călători. Cel mai rapid dintre ele, IRN 1667, are un timp de parcurs de 6 ore și 34 de minute. Cel mai lent, IR 402, străbate distanța în 7 ore și 9 minute.

Dacă vrem să ajungem de la Iași la Chișinău, avem la dispoziție o singură pereche de trenuri pe zi, iar distanța de aproximativ 100 km este parcursă în 5 ore și 43 de minute cu IR 402. Călătoria durează atât de mult din cauza stării proaste a infrastructurii, dar și pentru că la Ungheni trebuie schimbate osiile, de la ecartamentul european la cel rusesc.

De la Iași la Constanța, avem tot un singur tren direct pe zi, IR 1682, care ajunge la malul mării străbătând o distanță de 485 km în 8 ore și 17 minute. Trebuie menționat că este vorba de un tren de noapte fără vagoane de dormit sau cușetă (acestea se introduc doar în sezonul estival).

Călătoria va fi și mai lungă – 12 ore și 13 minute – dacă se alege un traseu cu schimbarea garniturii la Verești – IRN 1837 plus IRN 01756. Acesta din urmă, care circulă pe relația Suceava – Constanța (în sezon până la Mangalia) este tot un tren de noapte fără vagoane de dormit sau cușetă.

De la Iași la Craiova sunt 614 km și niciun tren direct. Cea mai scurtă călătorie – 10 ore 35 minute pe 614 km – este cea cu IR 1662 plus IRN 1695, cu schimbare la București Nord.

Iașiul e ”departe” de orașele din Transilvania

Nici cu orașele din Transilvania nu sunt conexiuni mai bune. Între Iași și Timișoara sunt 789 km, iar cel mai rapid ”Tren al Foamei”, așa cum sunt ele denumite popular, IR 1834, ajunge la destinație după 14 ore și 56 de minute. La polul opus, IRN 1766 circulă pe o rută de 849 km și ajunge la Timișoara Nord după 17 ore și 32 de minute. Cu totul, sunt trei perechi de trenuri pe zi.

Între Iași și Cluj Napoca sunt 459 km și patru perechi de trenuri zilnic. Cel mai repede se ajunge – în 8 ore și 54 de minute – cu IRN 1837, Trenul Foamei. Cea mai lungă călătorie, de 9 ore și 7 minute, este cu IR 1831.

În fine, de la Iași la Brașov nu este niciun tren direct. Cea mai scurtă călătorie este cu IR 1660 până la București Nord și de acolo cu IR 346 (București – Viena). În total, 9 ore și 21 de minute pe 572 km, la 161 de ani de la Unirea Principatelor Române.