Potrivit directorului general al UNIFE, Enno Wiebe, statele membre ale UE riscă să piardă fonduri semnificative pentru modernizarea căilor ferate pe măsură ce se apropie termenul limită pentru mecanismul de redresare și reziliență (RRF). Asociația europeană a industriei feroviare avertizează că întârzierile în implementarea proiectelor ar putea duce la pierderea sprijinului financiar, afectând dezvoltarea infrastructurii, reînnoirea flotei și eforturile de digitalizare.
RRF, instituit în 2021, oferă până la 650 de miliarde de euro în subvenții și împrumuturi cu dobândă redusă pentru a sprijini redresarea economică și investițiile pe termen lung. O parte substanțială a acestei finanțări este alocată proiectelor de mobilitate durabilă, mai mult de jumătate fiind direcționate către transportul feroviar, atât la nivel urban, cât și la nivel de linie principală. Cu toate acestea, statele membre trebuie să își prezinte cererile de plată Comisiei Europene până în august 2026, ceea ce înseamnă că timpul pentru îndeplinirea etapelor necesare este limitat.
Unele țări, inclusiv Italia, Spania, Franța și România, au alocat deja finanțări de miliarde de euro pentru modernizarea rețelelor lor feroviare. Italia, de exemplu, a alocat 29 de miliarde de euro pentru extinderea rețelei feroviare de mare viteză, material rulant nou și Sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS). Alte națiuni au investit în infrastructura feroviară, transportul urban, semnalizare și digitalizare.
În ciuda acestor eforturi, UNIFE și-a exprimat îngrijorarea cu privire la provocările legate de punerea în aplicare a proiectelor feroviare în cadrul calendarului strâns al RRF. Complexitatea dezvoltărilor feroviare duce adesea la faze lungi de planificare și construcție, ceea ce face dificilă pentru unele state membre îndeplinirea la timp a criteriilor de finanțare.
Comisia Europeană colaborează cu guvernele pentru a ajusta etapele proiectelor și a asigura accesul la fondurile alocate. Cu toate acestea, având în vedere că următorul buget al UE urmează să aplice norme de finanțare bazate pe performanță în cadrul mai multor programe, există o presiune tot mai mare pentru a asigura termene realiste pentru investițiile feroviare.
UNIFE subliniază că asigurarea acestor fonduri este esențială pentru crearea de locuri de muncă, creșterea economică și dezvoltarea unei rețele feroviare europene mai competitive și durabile. Organizația rămâne angajată cu Comisia Europeană și cu alte părți interesate pentru a aborda provocările legate de implementare și pentru a maximiza beneficiile potențiale ale proiectelor feroviare susținute de RRF.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com