vineri, iunie 28, 2024
spot_img

Un studiu propune linii cu ecartament european spre Ucraina și Moldova

Comisia Europeană și Banca Europeană de Investiții (BEI) au publicat un studiu în care recomandă ca o serie de linii cu ecartament european spre Ucraina și Moldova să fie implementate pentru o mai bună integrare în rețeaua feroviară europeană.

Studiul face parte din planul de acțiune „Solidarity Lanes” și sugerează că liniile cu ecartament european spre Lviv și Chiṣinău ar fi primul pas pentru îmbunătățirea conexiunilor dintre Polonia și Ucraina și dintre România și Moldova.

„Extinderea ecartamentului standard al rețelei feroviare europene către Ucraina și Moldova va facilita circulația bunurilor și serviciilor, ajutând cele două țări să se integreze mai rapid pe piața UE și accelerând redresarea postbelică a Ucrainei”, a declarat vicepreședintele BEI, Teresa Czerwińska, care este responsabilă pentru operațiunile băncii în Ucraina și Moldova.

Ținând cont de costurile probabile, de cererea preconizată și de considerațiile legate de capacitatea liniei, studiul sugerează, ca prim pas, stabilirea unei conexiuni cu ecartament european de cale ferată între Cracovia/Katowice (Polonia) și Lviv (Ucraina), precum și între Iași (România) și Chișinău (Moldova). De asemenea, sunt sugerate și extinderi ulterioare. Studiul evaluează, de asemenea, modul în care noile linii cu ecartament standard din Ucraina și Moldova ar funcționa cu rețeaua din alte părți ale acestor țări, care va continua să utilizeze ecartamentul larg.

Studiul a analizat barierele rămase, inclusiv diferența dintre ecartamentul feroviar utilizat în cea mai mare parte a UE și cel utilizat în Europa de Est. Mecanismul Conectarea Europei II a selectat recent nouă proiecte pentru finanțare care vor avea ca scop îmbunătățirea punctelor de trecere. De asemenea, Comisia a decis să extindă rețeaua transeuropeană de transport în Ucraina și Moldova.

Construirea primelor linii cu ecartament european în Ucraina și Moldova va stimula conexiunea cu Polonia și România și „le va aduce mai aproape de piața unică a UE”. Prin acest studiu, pregătim terenul pentru soluții pe termen lung, sprijinind Ucraina în comerțul și reconstrucția sa postbelică. Asigurarea interoperabilității din Polonia prin Ucraina, Moldova și România va însemna, de asemenea, o experiență de călătorie mai ușoară și mai eficientă pentru cetățeni”, a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.

Dezvoltarea studiului a fost anunțată de cele două instituții în octombrie 2022, ca urmare a unei propuneri făcute de Comisia Europeană de revizuire a Regulamentului TEN-T și de extindere a patru coridoare de transport (ETC) către Ucraina și Moldova.

În plus, în iunie 2023, CE și guvernul ucrainean au semnat un acord de asociere a Ucrainei la programul Connecting Europe Facility 2021-2027.

Ucraina și Moldova cooperează, de asemenea, pentru a-și stimula conexiunile și serviciile feroviare, pentru care a fost semnat un acord de simplificare a procedurilor de tranzit pentru transportul feroviar de marfă. În acest an, cele două țări au făcut un pas înainte pentru a îmbunătăți infrastructura feroviară.

IN THE SPOTLIGHT

FOTO-VIDEO. Cum se lucrează la modernizarea căii ferate Poieni-Aghireș

La o lună distanță, Asociația Pro Infrastructura a publicat o nouă filmare și un set de fotografii din care se poate vedea cum se...

Ultimele Articole